ایران پرسمان

آخرين مطالب

نارضایتی شدید معلمان مجارستانی از دستمزدهای پایین جهان ما

نارضایتی شدید معلمان مجارستانی از دستمزدهای پایین
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - تسنیم / یک رسانه آلمانی زبان در گزارشی به موج اعتراضات کنونی معلمان در مجارستان به دستمزدهای پایین و شرایط کاری پرداخته و از نارضایتی شدید آن ها با توجه به تورم روزافزون در این کشور خبر داد.
اس ار اف سوئیس در گزارشی به نارضایتی و اعتراض معلمان در مجارستان به دستمزدهای پایین و شرایط کاری اشاره کرده و نوشت: ماریان چدلی (53) چند روز پیش - پس از 30 سال تدریس - استعفای خود را اعلام کرده و گفت: من استعفا دادم چون دستمزدم خیلی پایین بود. و چون شرایط در مدارس ما ناپایدار است. مشابه او معلمان بیشتری در مجارستان این حرفه را ترک می کنند. نتیجه این می شود: کمبود معلم و بار فزاینده بر دوش معلمان باقی مانده.
موج اعتراضات کنونی دومین شورش معلمان در مجارستان است. در سال 2016، آنها علیه تمرکز سیستم آموزشی، عضویت اجباری در انجمن حرفه‌ای تحت کنترل حزب حاکم و پدرسالاری مربیان تظاهرات کردند. در آن زمان دولت مجارستان حق اعتصاب معلمان را نیز لغو کرد و برخی از سرکردگان اخراج شدند.
از آغاز سال تحصیلی جاری بیش از صد اعتراض در بیش از 60 شهر و روستا در سراسر مجارستان صورت گرفته است. در تعطیلات ملی (23 اکتبر)، 80000 نفر در بوداپست از جمله معلمان، دانش آموزان و والدین آن ها برای اعتراض به خیابان ها آمدند. تعداد معترضان به قدری زیاد بود که "ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان ترجیح داد طبق معمول به جای بوداپست، پایتخت این کشور سخنرانی خود را در شهر استانی Zalaegerszeg ایراد کند. رسانه‌های تحت کنترل حزب حاکم فیدز، تظاهرات گسترده را تقریباً به طور کامل ساکت نگه داشتند.
معلمان، معلمان مهدکودک، معلمان آموزش ویژه و مربیان در مجارستان خواهان دستمزد بیشتر، پول بیشتر برای مدارس و پدرسالاری کمتر برای حرفه خود هستند. آنها می‌گویند حقوق آنها "دستمزد قحطی" است.
معلمان حرفه‌ای جوان از حدود 500 فرانک خالص شروع می‌کنند. این حقوقی است که امروز دیگر نمی‌توانید با آن در مجارستان زندگی کنید. بعدها 1000 فرانک به آن ها داده می شود که هنوز به طور قابل توجهی کمتر از میانگین دستمزد مجارستان است. میانگین دستمزد در مجارستان حدود 1600 فرانک است.
دولت اخیرا پیشنهاد افزایش 10 درصدی دستمزدها را داده است. اما اتحادیه‌ها با اشاره به اینکه تورم در مجارستان در حال حاضر بیش از بیست درصد است، با این پیشنهاد مخالفت کردند. در مقایسه با سال قبل، خواربارفروشی‌ها حتی 40 درصد گران شده است.
دولت اعلام کرده که افزایش دستمزدها در حال حاضر غیرممکن است و اول، اتحادیه اروپا باید 7.5 میلیارد یورو مسدود شده به دلیل خطر فساد را به مجارستان منتقل کند.
البته با وجود اینکه مجارستان اعلام کرده که اتهامات فساد اتحادیه اروپا علیه این کشور را برطرف کرده، اما بروکسل نظری خلاف این داشته و می‌خواهد طرح خود برای جلوگیری از پرداخت‌های میلیاردی به این کشور را دوباره در دستور کار قرار دهد.
مجارستان ادعا می‌کند که اتهامات فساد اتحادیه اروپا را برطرف کرده است. اما حسابرسان در بروکسل چیزها را متفاوت می‌بینند و می‌خواهند به طرح خود برای جلوگیری از پرداخت میلیاردها دلار به بوداپست بپردازند.
کارشناسان کمیسیون اتحادیه اروپا اخیرا پس از بررسی به این نتیجه رسیدند که اقدامات دولت مجارستان در برابر سوء استفاده احتمالی از بودجه اتحادیه اروپا برای پایان دادن به روند آغاز شده علیه این کشور برای مسدود کردن وجوه کافی نیست. بنابراین باید به سایر کشورهای عضو پیشنهاد شود که طبق برنامه ریزی اولیه، از اعطای حدود 7.5 میلیارد یورو از بودجه این تشکل به این گونه کشورها خودداری کنند.
به دلیل فساد و سایر موارد نقض حاکمیت قانون در مجارستان، کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر پیشنهاد کرد که در ابتدا از بودجه اتحادیه اروپا حدود 7.5 میلیارد یورو به این کشور کاهش یابد.
با این همه به گفته کارشناسان شرط دولت که اول باید 7.5 میلیارد اروپا آزاد شود طرحی پایدار نیست. زیرا یارانه اتحادیه اروپا برای حقوق کارمندان دولت نیست، بلکه برای پروژه های اقتصادی در نظر گرفته شده است. آندریا ویراگ، کارشناس علوم سیاسی از اندیشکده Republikon می‌گوید: این روایت دولت مجارستان است که اتحادیه اروپا و بروکسل همیشه در همه چیز مقصر هستند.
اما دستمزدها فقط یک جنبه نارضایتی معلمان است . مورد دیگر زیرساخت‌های بیمار است که در آن سرمایه گذاری بسیار کمی انجام شده است. سیستم گرمایشی مدرسه‌ها آنقدر قدیمی است که در زمستان کلاس‌ها سرد می‌ماند و سقف‌های برخی مدارس نشتی دارد. ماریان چدلی، معلم سابق می‌گوید: توالت ها در وضعیت غیرقابل تحملی قرار داشتند. او اکنون بیکار است و آماده است تا به عنوان یک نظافتچی شروع به کار کند.
اما در اینجا این سوال مطرح است که چرا دولت اجازه می‌دهد مدارس چنین شرایطی داشته باشد. به گفته کارشناسان این سیاستی است که ممکن است ده تا بیست سال دیگر برای مجارستان گران تمام شود. آندریا ویراگ، دانشمند علوم سیاسی معتقد است که اصلاحات مدارس پیچیده و پر از درگیری است. علاوه بر این، معلمان از نظر سیاسی در این کشور اهمیت کمی دارند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/394712/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال 2023

روسیه از حضور بیش از 3000 مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد

بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی