ایران پرسمان

آخرين مطالب

رنگ‌ساز جسور، بین هویت‌ کارائیب و بریتانیا گیر افتاده است خردنامه

رنگ‌ساز جسور، بین هویت‌ کارائیب و بریتانیا گیر افتاده است
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خبرگزاری کتاب ایران / کتاب‌ هوروین اندرسون کل آثار او از نقاشی‌های استخری که بلافاصله پس از ترک دانشگاه گرفته تا مجموعه‌های اخیر هتل جامائیکا را شامل می‌شود، اولین تک نگاری مهم هوروین اندرسون یک رنگ‌ساز جسور را نشان می‌دهد که بین هویت‌های کارائیب و بریتانیا گیر افتاده است.
کتاب هوروین اندرسون، اثر کاترین لمپرت، راجر رابینسون و کورتنی جی. مارتین در 320 صفحه توسط ناشر مطرح اروپایی Rizzoli منتشر شده است که 210 تصویر رنگی را به ارزش 55 پوند / 75 دلار به نمایش گذاشته است.
هوروین اندرسون اغلب در مورد حضور در یک مکان صحبت می‌کند در حالی که به مکان دیگری فکر می‌کند. همانطور که این حجم مجلل نشان می‌دهد، این حسی است که نقاش بریتانیایی به مدت 25 سال از طریق تصاویر حسی و باز که بین فیگوراسیون و انتزاع می‌لغزند، کاوش کرده است. در بوم‌ها و آثار پرشور او روی کاغذ، مضامین مهاجرت، شهروندی و هویت به درون و خارج از تمرکز تغییر می‌کنند و هرگز کاملاً مایل به برجسته‌ ​​شدن نیستند. از فضای داخلی نوستالژیک آرایشگاه‌های سیاه بیرمنگام گرفته تا مناظر سرسبز جامائیکا، هنر او که با غوطه‌ور شدن در فرهنگ بریتانیایی و آفریقایی-کارائیب شکل گرفته است و مکان‌هایی را بررسی می‌کند که تاریخ و حافظه با هم برخورد می‌کنند.
این اولین تک نگاری بزرگ اندرسون، کل آثار او را شامل می شود، از نقاشی‌های استخری که بلافاصله پس از ترک کالج سلطنتی هنر در اواخر دهه 1990 ساخته شد تا مجموعه اخیر هتل‌های جامائیکا، با الهام از ساختمان‌های متروکه‌ای که در اوراکابسا کشف کرد. با ورق زدن صفحات آن، می‌بینید که او یک رنگ‌ساز جسور است، آثاری را با رنگ‌های زنده دریای کارائیب اشباع می‌کند و در عین حال پالت خود را با تیرگی شهری بریتانیا می‌آمیزد. با این حال، هنگامی که صحبت از تمرین او می شود، اندرسون می تواند خجالتی باشد و ترجیح دهد نقاشی‌ها حرف بزنند. 

ایران پرسمان


اندرسون که کوچکترین از هشت خواهر و برادر است، تنها عضو خانواده است که در جامائیکا متولد نشده است، جایی که والدینش در اوایل دهه 1960 از آنجا مهاجرت کردند. پس جای تعجب نیست که هنر او اغلب حس گیر افتادن بین دو جهان را منتقل می‌کند. این موضوع در طی یک اقامت در ترینیداد در سال 2002 تشدید شد: «من انگلیسی بودم، اما جامائیکایی هم بودم. شما می‌توانید به نوعی بین این هویت‌ها به عقب و جلو حرکت کنید.»
نقاشی‌های او در این دوره با حس جدایی مشخص می‌شوند، همانطور که لامپرت در مورد کلوپ کشور: سیم مرغ (2008) می‌نویسد، که زمین تنیس را به خوبی نشان می‌دهد که از یک حصار مشبک دیده می‌شود: «سطح آن پوشیده از خورشید مکرر است. انعکاس اشکال شش ضلعی، تمایل دارد که حس طرد شدن و ناراحتی فوری را در بیننده ایجاد کند.
از نظر اندرسون، فضای آرایشگاه مانند یک تکه کوچک از دریای کارائیب بود.
همچنین میل این هنرمند به کار سریالی چشمگیر است و مکرراً به یک موضوع برمی‌‌گردد تا زمانی که تمام شود. نقاشی‌های آرایشگاه، آثار او را با نمایش در تیت بریتانیا در سال 2009 برجسته کردند.
از نظر اندرسون، این فضا مانند یک تکه کوچک از دریای کارائیب به نظر می‌رسد و عکس هایی که او در آن‌جا گرفته است، نقاشی‌های متعددی را به وجود آورده است. برخی از این نقاشی‌ها مشتری را در حال کوتاه کردن موهایش نشان می‌دهند، در حالی که برخی دیگر روی فضای صمیمی عاری از افراد تمرکز می‌کنند. آثار مرتبط به بررسی لوازم آرایشگر، پوسترهای چسبانده شده به دیوارها یا هندسه اتاق می‌پردازند. چندین تا به نقطه انتزاع محض تجزیه می‌شوند.
برای اندرسون، مجموعه آرایشگاه «مهر تاریخ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را دارد».
در مورد پرسش‌های مربوط به هویت سیاه‌پوستان، مجموعه‌ای از پوسترهای شخصیت‌های تأثیرگذار را به تصویر می‌کشد که به آینه آرایشگر چسبانده شده‌اند، از مارتین لوتر کینگ و مالکوم ایکس گرفته تا کارل لوئیس ورزشکار المپیک و محمد علی کلی. این نقاشی‌ها با تعریف انتزاعی‌تر، برخورد با این چهره‌های اخیر نشان‌دهنده بی‌ثباتی خاصی است. کیفیتی که در بسیاری از آثار بازتولید شده در این کتاب وجود دارد.
خوانش مورد نظر لمپرت از عملکرد اندرسون به شدت مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و مملو از بینش‌هایی است که از مشاهدات دقیق او از آثار و مکاتبات او با هنرمند به دست آمده است. جزئیات فنی و تجزیه و تحلیل به طرز ماهرانه‌ای با زمینه اجتماعی-تاریخی، زندگینامه و توصیفات خاطره انگیز متعادل است. او در بخشی از کتاب می‌نویسد: «در یک لحظه، به نظر، او مسیری را طی می‌کند که از صافی تصویری و کیفیت ثابت عکاسی لذت می‌برد. در موقعیت‌های دیگر، یا حتی در همان نقاشی، او از پتانسیل آب و هوای سیال رنگ لذت می‌برد، به‌عنوان گودال‌ها، به‌عنوان حباب‌های روی سطح شیشه‌ای بوم، یا به‌عنوان شست‌وشوی شیشه‌ای جلو در فضای «خالی» این لذت را می‌توان درک کرد.
در حالی که بررسی اجمالی جذاب لامپرت آموزنده است، اگر لزوماً گفتمانی باشد، فقدان مقالات دیگری که جنبه‌های خاص رویکرد چند وجهی اندرسون را بررسی می‌کنند، عجیب است.
به عنوان مثال، نقل قولی از ادی چمبرز، استاد تاریخ هنر در دانشگاه تگزاس، اشتها را برای دیدگاه سیاه پوستان تحریک می‌کند. به جای آن، گاهشماری مصور از زندگی و حرفه این هنرمند با 15 شعر از راجر رابینسون، نویسنده و موسیقیدان بریتانیایی همراه است. این تأملات حساس در مورد مضامین اندرسون راه‌های جایگزینی را برای اندیشیدن در مورد آثار این نقاش برجسته ارائه می‌دهد، که شاید بیش از هر متن معمولی، نحوه عملکرد تصاویر معمایی او را آشکار کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/394714/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راه بازار اجاره از بازار مسکن جدا شد؛ آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران

میزان واردات هواپیما و هلی‌کوپتر به کشور در دولت سیزدهم اعلام شد

رودخانه مخفی در مکزیک

مولودی خوانی در مسجد گوهرشاد

استوری/ تو که آخر گره رو وا می کنی امام رضا

استوری/ هیچکس در من جنونم را به تو باور نکرد

کردم روانه هرچه پسر داشتم به شهر باشد کز آن میانه یکی کارگر شود

قله حماقت چیست؟

خبرنگار عراقی مدعی شد: بارزانی در سفر به ایران، تعهداتی داد

اتفاقی که برای احمدی‌نژاد در مجارستان افتاد

در کدام حوزه‌ها، مرحله دوم انتخابات مجلس برگزار می‌شود؟

باقری: همکاری ایران و تاجیکستان برای مقابله با تروریسم ضروری است

المرت: به محمود عباس پیشنهاد تشکیل دولت فلسطینی را دادم

انتقاد شدید یک دانشجو به رئیس دانشگاه کلمبیا: چرا مانند جنایتکاران رفتار می‌کنی؟

آخرین وضعیت مذاکرات آتش‌بس در غزه

صداهایی از غزه؛ به کوری چشم دشمن، دوباره خانه‌های خود را آجر به آجر می‌سازیم

هدف نتانیاهو از تسلط بر گذرگاه رفح چه بود؟

تلاش انتخاباتی اصولگرایان زیر سایه اختلافات تندروها

دیروز «زیرساخت»‌، امروز «کرامت زن» ‌

افشاگری‌های هاشمی

بودجه در کجا مصرف می‌شود؟

معامله گران محتاط شدند؛ بازار طلا به کف حمایت برگشت

رنگین کمان زیبا در آسمان تهران

طرحی جالب در پیاده‌روهای کرمان

حرکت جالب یک گربه برای آسیب نزدن به دختر بازیگوش!

توضیحات یک ایرانی در مورد اوضاع آب لوله کشی در آمریکا

نهنگ تک‌شاخ، تازه‌ترین عروسک ریزگرانشی ناسا

انتشار «لی‌لا» نوشته مریلین رابینسون

اُمناء اطلاعیه داد؛ تاکید بر لزوم تغییر در ساختار و مدیریت مجلس آینده

سلیمی: اگر دهان باز کنم برخی نمایندگان نمی‌توانند به صورتم نگاه کنند

لفاظی وزیر دفاع آمریکا علیه ایران

صحبت‌های رهبر انقلاب و وحید شمسایی در دیدار امروز تیم ملی فوتسال با ایشان

چگونه حزب‌الله با یک عملیات پهپادی ضربه‌ای دردناک به ارتش اسرائیل وارد کرد؟

گالانت در رجزخوانی برای حزب الله: تابستان داغی خواهیم داشت!

موج انزجار دانشجویان از صهیونیست‌ها به دانشگاه لوزان سوییس رسید

دستگیری ده‌ها نفر در اردوگاه حامیان فلسطین دانشگاه جورج واشنگتن

بسته شدن یکی از بزرگترین خیابان‌های نیویورک توسط دانشجویان حامی فلسطین

اعلام آمادگی روسیه برای کمک به عادی‌سازی روابط باکو و ایروان

هشدار جدی روسیه به مکرون

هم‌میهن: چه کسانی از خشم و اعتراض مردم سودجویی می‌کنند؟

ثبت نام کن 30 هزار تومان بگیر

کارنامه تجارت خارجی دولت رئیسی در ماه اول سال

لحظه تماشایی به آب انداختن کشتی های غول پیکر

دره اژدهای کرمانشاه

نجات جان اردک بلعیده شده توسط یک پلیکان

برگی از تاریخ/ سرنوشت تلخ زنان فرانسوی پس از خوش آمدگویی به سربازان آمریکایی

«بزرگداشت مریم میرزاخانی» در اصفهان برگزار می‌شود

بنای ما بر حمایت جدی است

دستیار رئیسی: حقوق مصرح ملت در قانون اساسی را مجدانه پیگیری می‌کنم

خجسته: «والله»، «والله» بنده از رأی‌ام در قیامت دفاع می‌کنم