ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ چرا پول نقد کم است؟ اقتصاد روز

سرمقاله فرهیختگان/ چرا پول نقد کم است؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرهیختگان / « چرا پول نقد کم است؟ » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم مرتضی عبدالحسینی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
نمی‌دانم شما هم در روز‌های اخیر چقدر دنبال پول نقد و دریافت وجه از دستگاه عابربانک دویده‌اید و به در بسته خورده‌اید؟ مثلا پیش آمده که از تاکسی پیاده شوید و پول درشتی به راننده تاکسی بدهید، یقینا اگر راننده از شما بخواهد که پول را خرد‌تر کنید، باید چندین خیابان را بالا و پایین کنید تا مغازه‌دار یا دستگاه عابری را پیدا کنید که بتواند به‌عنوان مثال چند عدد 10 هزار تومانی را به شما بدهد. پر واضح است پول نقدی که در اقتصاد و خیابان‌ها می‌چرخد کمتر از قبل شده و با اینکه بسیاری از معاملات، الکترونیکی یا با استفاده از کارت‌های اعتباری انجام می‌شود اما نیاز‌های حداقلی به پول نقد هم بر طرف نمی‌شود و عموما افراد در مراجعه به بانک یا عابربانک‌ها به در بسته می‌خورند. به‌طور کلی آنچه که از مشاهدات میدانی و صحبت‌های باجه‌داران بانکی برمی‌آید، در حال حاضر در اکثر اوقات روز، عابر‌ بانک‌ها خالی از پول نقد است و شما باید یا خیلی خوش‌شانس یا خیلی سحرخیز باشید تا به‌عنوان نفر اولی که به دستگاه مراجعه می‌کند نهایتا 200 هزار تومان از آن دریافت کنید. اضافه بر این اگر شما برای دریافت بخشی از حساب خود به بانک مراجعه کنید، قطعا با پاسخ منفی روبه‌رو می‌شوید و در بهترین حالت می‌توانید هر هفته فقط یک بار آن هم تا یک سقف مشخصی حدودا 5 تا 10 میلیون تومان (در هر بانک متفاوت است) وجه نقد دریافت کنید. 
 آیا این یک بحران است؟ خیر. 
 اما می‌تواند مقدمه یا پتانسیل شکل‌گیری یک بحران به نام «بحران نقدینگی بانک‌ها» باشد. تقریبا اواخر شهریور ماه امسال بود که از لبنان، کشوری که حدودا دو سالی است وارد فاز بحران بدهی شده خبری عجیب مخابره شد. یک گروه مسلح که نام خود را «خشم سپرده‌گذاران» گذاشتند اعلام کردند از این به بعد برای دریافت پول‌های خود به شکل نقد به زور متوسل خواهند شد و هر روز یکی از پنج بانک فعال لبنان را نشانه خواهند رفت. جالب است که حتی نیرو‌ی پلیس نیز برخورد سختی با این گروه نداشت و بیشتر از نظام بانکی درخواست می‌کرد تا حاجت آنان در اعطای پول‌های حساب‌شان به صورت نقد را برآورده سازد. همین یورش سپرده‌گذاران به بانک‌های لبنانی بحران مالی و بانک در این کشور را عمیق‌تر کرده و به از ما نباشد این کشور نیز در باتلاق نااطمینانی گیر کرده است. هرچند اقتصاد ما با اقتصاد لبنان تفاوت‌های اساسی دارد و اساسا در ایران دولت آنقدر بدهی ندارد که در بازپرداخت آنها دچار نکول و ورشکستگی شود (مراقب باشیم که بحث کسری بودجه دولت در اقتصاد ایران با بدهی دولت متفاوت است) اما اگر از تجربه بحران بانکی این کشور درس بگیریم، جای دوری نمی‌رود. البته که در اقتصاد خودمان هم سال 96 با چنین مساله­ای روبه‌رو شدیم اما فقط در چند موسسه کوچک اعتباری و نه بانک‌های بزرگ و عریض و طویل‌مان. در آن سال زمانی که خبری از ورشکستگی چند موسسه اعتباری دست‌به‌دست شد، سپرده‌گذاران آنها با هجوم جمعی برای دریافت حساب‌هایشان به صورت نقد متوجه شدند که این موسسات اصلا آنقدر‌ها هم پولی برای پس دادن سپرده‌ها ندارند و آنجا بود که بحران نقدینگی آن موسسات عیان شد. در اقتصاد کشور هرچند نظام بانکی امن و امان به نظر می‌آید و تصاویری که از لبنان مخابره شد در ایران بسیار بعید است اما در هر حال با توجه به نقدینگی موجود در نظام بانکی و همچنین تمامیت اقتصاد کشور باید مراقب بود.
 فقط 8 درصد دارایی بانک‌ها نقد است
بررسی آخرین صورت‌های مالی 25 بانک مهم و بزرگ کشور نشان می‌دهد که تنها 8 درصد از تمامی دارایی این بانک‌ها به صورت نقد نگهداری شده و مابقی به شکل‌های دیگر دارایی مانند وام‌های پرداختی (وام‌هایی که یک بانک دریافت می‌کند به‌عنوان دارایی آن بانک ثبت و محاسبه می‌شود)، ملک، طلا، ارز و... موجود است و این موضوع یعنی اگر تنها عده‌ کمی از سپرد‌گذاران به هر دلیلی (افزایش نااطمینانی‌ها و ریسک‌ها امنیتی) برای دریافت پول از حساب خود به صورت همزمان به بانک‌ها مراجعه کنند، سیستم بانکی با یک بحران و مشکل جدی روبه‌رو خواهد بود. در پنج بانک ایران زمین، آینده، سرمایه، ملل و بانک کشاورزی نسبت دارایی‌های نقد به کل دارایی‌ها حتی کمتر از 1 درصد هم بوده و در 3 بانک صنعت، معدن و تجارت؛ گردشگری و بانک تجارت نیز این نسبت کمتر از 3 درصد است. هرچند نسبت دارایی‌های نقد به کل دارایی‌ها در نظام‌های بانکی دنیا متجاوز از 20 تا 30 درصد نبوده اما افزایش حتی یک درصدی در این نسبت می‌تواند نقطه امنیت نظام بانکی را چند پله جلو ببرد. بنابراین سیستم بانکی که کلا 8 درصد از دارایی‌های خود را به صورت نقد نگهداری می‌کند، طبیعی است که به‌صورت روزانه و وسیع نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مردم به پول نقد باشد. باجه‌داران بانکی اذعان دارند که به صورت روزانه درخواست‌های زیادی به خزانه بانک خود برای دریافت پول نقد می‌فرستند و عموم این درخواست یکی در میان جواب داده می‌شود. دو دو تا چهارتای معمولی هم نشان می‌دهد که چرخه تورمی ایجادشده در کشور، افزایش بیش از حد نقدینگی آن هم با اتکا به شبه‌پول و کاهش جدی ارزش پول ملی باعث شده است تا هم نیاز به پول نقد و معاملات نقدی کم شود و هم خود پول نقد نیز نایاب شود. 
براساس آخرین آمار‌های منتشرشده از سوی بانک مرکزی، مجموع اسکناس و مسکوک موجود در اقتصاد ایران کمتر از 90 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم حتی نیم درصد از کل نقدینگی کشور را نیز شامل نمی‌شود. بنابراین درمجموع اسکناس و مسکوک موجود در اقتصاد در مقایسه با نقدینگی بسیار پایین بوده و بخش اعظمی از این اسکناس و مسکوک در اختیار بانک‌هاست و جالب است که با وجود اینها بازهم نظام بانکی ذخایر نقد بسیار پایینی در قیاس با استاندارد‌ها داشته و همه اینها تهدید بالقوه برای نظام بانکی و اقتصاد کشور خواهد بود. پایین بودن این نسبت نقدینگی موجود بانک‌ها به کل دارایی‌های آنها دلیلی بر خلق پول گسترده در نظام بانکی (خلق پول درون‌زا) است و نشان می‌دهد که بخش بزرگی از نقدینگی موجود در اقتصاد به پایه پولی متکی نبوده و یک جریان موازی و قدرتمند‌تر از آن است که درواقع به‌صورت اعداد دیجیتالی و توسط بانک‌ها خلق می‌شود. البته در این چرخه صرفا بانک‌ها مقصر نبوده و به کلی این جریان اقتصاد و شاید گاها تسهیلاتی است که به‌صورت دستوری به بانک‌ها القا می‌شود و ترازنامه آنها را وارد بحران نقدینگی و... می‌کند. 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/394810/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

سقوط سهام آسیا

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس