ایران پرسمان

آخرين مطالب

نخست‌وزیر انگلیس: دوران طلایی با چین به سر رسیده است جهان ما

نخست‌وزیر انگلیس: دوران طلایی با چین به سر رسیده است
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه به اصطلاح "دوران طلایی" روابط با چین به پایان رسیده است، گفت: چالش سیستماتیک پکن علیه منافع و ارزش‌های بریتانیا در حال افزایش است.
به نقل از خبرگزاری رویترز، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه در اولین سخنرانی مهم سیاست خارجی خود گفت که رویکرد کشورش به چین باید تکامل یابد و پکن "آگاهانه برای نفوذ جهانی با استفاده از تمام اهرم‌های قدرت دولتی رقابت می‌کند".
سوناک در منطقه مالی لندن، با اشاره به تقدیر وزیر دارایی سابق کشورش از روابط چین و انگلیس در سال 2015، گفت: بیایید شفاف باشیم. آن به اصطلاح "دوران طلایی" به پایان رسیده است، همراه با این ایده ساده‌لوحانه که تجارت منجر به اصلاحات اجتماعی و سیاسی می‌شود.
برخی در حزب محافظه‌کار سوناک، از این ساکن جدید دفتر نخست‌وزیری انگلیس انتقاد کرده و معتقدند که او به نسبت لیز تراس که پیش از او رهبری را در دست داشت، کمتر مقابل چین جنگ‌طلب است. سال گذشته، زمانی که سوناک وزیر دارایی بود، خواستار یک استراتژی ظریف در مورد چین شد تا نگرانی‌های حقوق بشری را متعادل کند و در عین حال روابط اقتصادی را گسترش دهد.
با این حال، دیدار برنامه‌ریزی شده بین سوناک و شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در اجلاس این ماه سران گروه 20 در بالی اندونزی شکست خورد و هفته گذشته لندن، کار گذاشتن دوربین‌های امنیتی ساخت چین را در ساختمان‌های حساس دولتی ممنوع کرد.
او با اشاره به بیانیه بی‌بی‌سی مبنی بر اینکه یکی از روزنامه‌نگارانش توسط پلیس چین مورد اذیت و آزار قرار گرفته است، گفت: می‌دانیم که چین چالشی سیستماتیک برای ارزش‌ها و منافع ما ایجاد می‌کند، چالشی که با حرکت به سمت اقتدارگرایی بیشتر، حادتر می‌شود. البته، ما نمی‌توانیم اهمیت چین را در امور جهانی نادیده بگیریم؛ در زمینه ثبات اقتصادی جهانی یا مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی. ایالات متحده، کانادا، استرالیا، ژاپن و بسیاری دیگر هم این را درک می‌کنند.
ریشی سوناک گفت که انگلیس تحت رهبری او "وضعیت موجود" را انتخاب نخواهد کرد و با رقبای بین‌المللی "نه با لفاظی جدی، بلکه با عملگرایی قوی" مقابله خواهد کرد.
در مورد اوکراین، نخست‌وزیر انگلیس گفت که دولت لندن کمک‌های نظامی خود به کی‌یف را در سال آینده حفظ خواهد کرد و از حمایت قوی نخست‌وزیران سابق شامل بوریس جانسون و لیز تراس حمایت خواهد کرد.
او گفت: بنابراین شک نکنید، ما تا هر زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین خواهیم ایستاد. ما کمک‌های نظامی خود را در سال آینده حفظ یا افزایش خواهیم داد و حمایت جدیدی در زمینه دفاع هوایی ارائه خواهیم کرد.
سوناک همچنین گفت که انگلیس باید همان رویکرد بلندمدتی را که "دشمنان و رقبای" خودش مانند روسیه و چین اتخاذ می‌کند، اتخاذ کند.
او گفت: در مواجهه با این چالش‌ها، نگرش کوتاه‌مدت یا خیال‌پردازی کافی نخواهد بود. ما نمی‌توانیم به استدلال‌ها یا رویکردهای جنگ سرد یا احساسات صرف درباره گذشته اتکا کنیم. بنابراین ما یک جهش تکاملی در رویکرد خود خواهیم داشت. این به معنای قوی‌تر بودن در دفاع از ارزش‌هایمان و فضایی است که رفاه ما به آن بستگی دارد. این به معنای ارائه یک اقتصاد قوی‌تر در داخل است، به عنوان پایه و اساس قدرت ما در خارج از کشور و این به معنای ایستادن در برابر رقبای خود است، نه با لفاظی‌های جدی، بلکه با عملگرایی قوی.
نخست‌وزیر جوان انگلیس دوشنبه در اولین نطق سیاست خارجی خود گفت: امروز سرعت تغییرات ژئوپلیتیک در حال تشدید است. دشمنان و رقبای ما برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کنند. روسیه اصول اساسی منشور سازمان ملل را به چالش می‌کشد، در حالی که چین آگاهانه برای نفوذ جهانی با استفاده از تمام اهرم‌های قدرت دولتی رقابت می‌کند.
ریشی سوناک هندی‌تبار همچنین فاش کرد که دولت انگلیس در بحبوحه تغییرات جدی ژئوپلیتیک، یک "بررسی یکپارچه" به روز شده درباره مسائل امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی خود ارائه خواهد کرد.
او گفت که همه این کارها را نه تنها از طریق تخصص دیپلماتیک، رهبری علم و فناوری، و سرمایه‌گذاری در دفاع و امنیت انجام خواهند داد، بلکه با افزایش چشمگیر کیفیت و عمق مشارکت خودشان با کشورهای همفکر در سراسر جهان.
ریشی سوناک گفت که اقدامات بیشتری را انجام خواهند داد و جزئیات طرح بررسی یکپارچه در سال جدید، از جمله نحوه کار با "دوستان" در کشورهای مشترک‌المنافع، ایالات متحده، کشورهای خلیج فارس، اسرائیل و دیگران مشخص خواهد شد.
سوناک تاکید کرد که انگلیس "در حال انجام این جهش تکاملی در سه حوزه دیگر است." او افزود: اول، همانطور که در کنار اوکراین ایستاده‌ایم، روابط اروپایی خود را برای مقابله با چالش‌هایی مانند امنیت و مهاجرت نیز تقویت می‌کنیم. دوم اینکه، ما نگاهی بلندمدت به چین داریم، انعطاف‌پذیری خود را تقویت می‌کنیم و از امنیت اقتصادی خود محافظت می‌کنیم. و سوم اینکه، ما از فرصت‌های بزرگی که در هند و اقیانوسیه ارائه می‌شود با ایجاد مشارکت‌های عمیق و طولانی مدت استفاده می‌کنیم.
نخست وزیر انگلیس همچنین مدعی شد که واکنش غرب به رویدادهای اوکراین، سطح بالای مشارکت بین دولت‌ها را تایید می‌کند. سوناک گفت: با سقوط کابل، همه‌گیری کرونا و درگیری‌های اقتصادی، برخی گفتند که غرب ضعیف است. در واقع، واکنش ما در اوکراین عمق عزم جمعی ما را نشان داد.
او اضافه کرد: سوئد و فنلاند به ناتو می‌پیوندند. آلمان هزینه‌های دفاعی خود را افزایش می‌دهد. شرکای دوردستی مانند استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی در کنار ما هستند. ما یک مدل تحریمی کاملاً جدید ایجاد کرده‌ایم. و از طریق ناتو و نیروی اعزامی مشترک، در برابر تجاوزات بیشتر روسیه، چه در شرق و چه در شمالگان محافظت می‌کنیم. ما همچنین در حال توسعه بیشتر روابطمان با اروپا پس از بریگزیت هستیم، از جمله تعامل دوجانبه و تعامل با جامعه سیاسی جدید اروپا.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/394924/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه