ایران پرسمان

آخرين مطالب

اسرار پنهان جنگ بی‌پایان؛ نویسنده را بکش و بنداز تو آشغالدونی! خردنامه

اسرار پنهان جنگ بی‌پایان؛ نویسنده را بکش و بنداز تو آشغالدونی!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایبنا / در کتاب «فتح‌نامه کابل» آمده است: همه آنان طالب و از اعضای تشکیلات طالبان بودند. بعضی، از جنگجویان سابق بودند. گروهی مقام‌های دولتی و برخی حامیان گله‌ای خیزش به شمار می‌رفتند و البته جمعی دیگر به مفهوم واقعی کلمه طالب اصلی محسوب می‌شدند.
کتاب «فتح‌نامه کابل» با عنوان فرعی اسرار پنهان جنگ بی‌پایان نوشته کارلوتاگال با ترجمه محمد قراگوزلو از سوی انتشارات نگاه منتشر شد. این کتاب در دو درآمد شامل تعمق انسانی ما!، نویسنده را بکش و بنداز تو آشغالدونی! و چهارده فصل اصلی شامل کشتار تسلیم‌طلبان طالبان، چرخش مردم، نوچه‌های پاکستان، طالبان در تبعید، تجمع مجدد القاعده، دشمن اشتباه در کشور اشتباه، بازگشت طالبان، کارخانه بمب انتحاری، انفجار نظامی در پاکستان، حمله بغرنج، چرخش کرزای، خروش اوباما، پناهگاه امن بن‌لادن، تقلب در انتخابات و ظهور داعش و تعدادی زیربخش در هر فصل اصلی است. در آغاز کتاب آورده شده است که تمام اشخاص، حوادث و داستان‌های کتاب واقعی هستند.
کارلوتا گال، نویسنده کتاب «فتح‌نامه کابل» روزنامه‌نگار و نویسنده بریتانیایی است. او به ‌مدت 12 سال برای نیویورک تایمز در مورد افغانستان و پاکستان پوشش خبری داد. وی هم‌اکنون رییس دفتر نیویورک تایمز استانبول است که ترکیه را پوشش می‌دهد. کارلوتا گال، دختر روزنامه‌نگار کهنه‌کار اسکاتلندی سندی گال، کار روزنامه‌ای خود را با مسکو‌تایمز در مسکو در سال 1994 آغاز کرد و جنگ اول در چچن را به ‌طور فشرده برای روزنامه پوشش داد. او همچنین برای روزنامه‌های بریتانیایی (ایندیپندنت، تایمز و ساندی تایمز) کار آزاد داشت.
هر فصل کتاب «فتح‌نامه کابل» یک پاره نامیده می‌شود. در پاره‌ چهارم این کتاب با عنوان «طالبان در تبعید» می‌خوانیم: ملاقات با طالبان مه 2003 بود. در حالی که گرمای بعدازظهر خردادماه رو به کاهش می‌نهاد و زمان به نماز عصر نزدیک می‌شد، جمعی از مردان در میدان میزان‌چوک گرد می‌آمدند. این میدان در تقاطع یکی از چهارراه‌های اصلی شهر کویته پاکستان واقع شده است. غالب جمعیت حاضر از اهالی افغانستان بودند. مردانی با ریش بلند که دستارهای سیاه و ضخیم ساکنان مناطق جنوبی را پوشیده بودند. در میان آنان جوانان و دانش‌آموزانی با دستارهای سفید مدارس دینی نیز مشاهده می‌شدند.
آنان به راه و رسم مردم افغانستان چاق سلامتی می‌کردند. دستان‌شان را به احترام روی سینه می‌گذاشتند و دوستان‌شان را به آغوش می‌کشیدند و سر و صورت خود را شبیه مصاحفه به هم می‌مالیدند. بعد از کمی فاصله‌گیری، شروع به گپ زدن می‌کردند. دستان همدیگر را مدتی طولانی می‌گرفتند و می‌فشردند. همچون احوالپرسی سنتی پشتون‌ها برای هم دعا می‌خواندند، آرزوی سلامتی می‌کردند و پرس و جوی حال و مآل اعضای خانواده می‌شدند. آنان شلوار و پیراهن کمیز(لباس سنتی و ملی افغانستان و پاکستان) پوشیده بودند و شال‌های پنبه‌ای گلدوزی‌شده روی شانه‌های‌شان انداخته بودند. برای این مردم بسته به نیازهایشان شال به عنوان ملحفه، پتو، سجاده و جانماز، متکا و بالش مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از آنان شلوارهای کوتاهی که تا مچ پا جمع شده بود به پا داشتند. این افراد بنیادگراترین مردم در میان جمعیت بودند.
همه آنان طالب و از اعضای تشکیلات طالبان بودند. بعضی، از جنگجویان سابق بودند. گروهی مقام‌های دولتی و برخی حامیان گله‌ای خیزش به شمار می‌رفتند و البته جمعی دیگر به مفهوم واقعی کلمه طالب اصلی محسوب می‌شدند.
در پاره‌ ششم با عنوان «دشمن اشتباه در کشور اشتباه» و در زیربخش این فصل «از اعدام یک خانواده تا شکنجه و قتل راننده تاکسی» می‌خوانیم: روزی یکی از افغان‌ها -که او را می‌شناختم و هم به وی اعتماد داشتم- داستانی برایم گفت که حتی جرئت نکرده بود برای نزدیک‌ترین اعضای خانواده‌اش تعریف کند. او سال‌های مدید به عنوان مترجم ارتش ایالات متحده کار کرده بود. یک شب او با نیروهای ویژه عملیاتی آمریکا در جریان یک یورش همراه شده بود. هلیکوپترها افسران و سربازان دسته‌های عملیاتی را کم و بیش در یک کیلومتری روستای مورد هدف پایین انداخته بودند. آنان برای رسیدن به روستا بسیار آرام و در سکوت و خاموشی پیاده رفته بودند. واحد نظامی به دو گروه تقسیم شده و مترجم موردنظر با یک دسته چهار نفر از دیوار خاکی بالا رفته و وارد خانه‌ای در مرکز روستا شده بودند. دو نظامی در مقابل مرد مترجم و دو نفر پشت سر او حرکت می‌کردند. هر چهار آمریکایی به تجهیزات پیشرفته نظامی از جمله دوربین‌های دید در شب و مسلسل‌های دارای صداخفه‌کن مسلح بودند. آنان فقط با حرکات و علامت دست با همدیگر ارتباط می‌گرفتند. سربازان با لگد در را شکستند و وارد اتاق شدند.
یک چراغ گازی کم‌سو داخل اتاق را روشن می‌کرد و با وجود نور کم مترجم می‌توانست چهره مبهوت زوج جوان حدودا 20 ساله را ببیند. مرد جوان حیرت‌زده پرسید: «چرا؟ چرا شلیک می‌کنید؟» آمریکایی‌ها پاسخ ندادند. چُندک زدند و دو زوج را به گلوله بستند. آنان چهار یا پنج بار شلیک کردند. از صداخفه‌کن مسلسل‌ها صدایی بم شبیه «تیک،تیک» به گوش می‌رسید. زن جوان با دهان باز و در حالی که آخرین نفسش را می‌کشید به زمین غلتید. بچه‌ای کوچک شروع کرد به جیغ کشیدن و زارزدن.
کتاب «فتح‌نامه کابل» با عنوان فرعی اسرار پنهان جنگ بی‌پایان نوشته کارلوتاگال با ترجمه محمد قراگوزلو در شمارگان 300 نسخه و در 519 صفحه با قیمت 195 هزار تومان از سوی انتشارات نگاه منتشر شد.ل

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/394968/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون