ایران پرسمان

آخرين مطالب

هزینه آزاد‌سازی مدرک پزشکی به بیش از یک میلیارد تومان رسید اقتصاد روز

هزینه آزاد‌سازی مدرک پزشکی به بیش از یک میلیارد تومان رسید
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
دانشگاه آزاد هزینه ترجمه مدارک فارغ‌التحصیلان را 5 برابر گران کرد
سناریوی مانع‌تراشی دولت سیزدهم در مقابل مهاجرت تحصیلکردگان، با افزایش 5 برابری هزینه ترجمه مدارک فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد وارد فاز جدیدی شد. 
طبق خبری که دیروز و در ساعات اولیه صبح در خبرگزاری ایسنا منتشر شد، دانشگاه آزاد اسلامی در هماهنگی با سازمان امور دانشجویان و وزارت بهداشت، هزینه ترجمه مدرک را تا 5 برابر گران کرده است. نکته مهم این بود که بعد از بارگذاری این خبر در خروجی خبرگزاری ایسنا و از ظهر دیروز، این خبر قابل رویت نبود و به دلیلی مبهم از دسترس کاربران خبرگزاری ایسنا خارج شد و برای مطالعه متن خبر، باید در جست‌وجوگر گوگل یا سایر مرورگرها دنبال متن خبر می‌گشتید که نشان از منافات اصول رسانه‌ای این خبرگزاری با محتوای خبر و البته مقاصد صاحبان دانشگاه آزاد داشت. 
در نهایت، به دنبال دسترسی به متن اصلی خبر، روشن شد که «فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی که در طول دوران تحصیل خود شهریه پرداخت می‌کنند، به هنگام فارغ‌التحصیلی نیازی به پرداخت پول ندارند اما برای ادامه تحصیل یا کار در یک کشور خارجی لازم است که ترجمه رسمی یک‌سری از اسناد و مدارک را به سازمان‌های مربوطه و سفارت ارایه کنند. اصل و تاییدیه مدارک تحصیلی از جمله مهم‌ترین اسناد بوده و لازم است برای دریافت این مدارک از دانشگاه محل تحصیل خود اقدام کنند چرا که تمامی مدارک دانشگاه آزاد به جز رشته‌های پزشکی توسط سازمان مرکزی این دانشگاه صادر می‌شود. پس از اتمام تحصیل در دانشگاه آزاد نیازی به لغو تعهد و آزادسازی مدارک نیست. در صورتی که مدارک فارغ‌التحصیلی دانشجو دارای هولوگرام رسمی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد است، ترجمه آنها بلامانع بوده و دانشجویان این دانشگاه با ارایه آنها به دارالترجمه می‌توانند نسبت به ترجمه آنها اقدام کنند. در غیر این صورت باید با مراجعه حضوری به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد نسبت به دریافت تاییدیه آن سازمان روی مدارک خود اقدام کنند.»
این جملات، محتوای خبر منتشرشده در خبرگزاری ایسنا بود که دیروز بعد از انتشار در خبرگزاری، با وجود آنکه خبر اول اخبار بخش علمی دانشگاهی بود، متن آن از دسترس کاربران خبرگزاری ایسنا خارج شد. بخش مهم این خبر که به نظر، علت غیر قابل دسترس شدن خبر بود این است که برخی فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد به خبرنگار ایسنا گفته بودند که تا پیش از این، هزینه ترجمه مدارک فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد، 50 هزار تومان بوده اما براساس گزارش چند دانشجوی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی، پس از ابلاغیه اخیر سازمان امور دانشجویان، هزینه 50 هزار تومانی ترجمه به یک باره به 250 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. 
سنگ‌اندازی ریالی مقابل مهاجرت نخبگان
از هفته گذشته و به دنبال ابلاغ بخشنامه سازمان امور دانشجویان درباره ارقام جدید آزادسازی مدرک تحصیلی فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی، معلوم شد که وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، یک اقدام هماهنگ و مستمر برای غیرممکن شدن مهاجرت فارغ‌التحصیلان آغاز کرده‌اند؛ افزایش چند برابری هزینه آزاد‌سازی مدارک. 
در حالی که طبق شنیده‌های «اعتماد»، هم‌اکنون رقم آزاد‌سازی مدرک تحصیلی فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی به بیش از یک میلیارد تومان رسیده، در بخشنامه جدید ابلاغی سازمان امور دانشجویان و با ارقام چند برابری هم، کمترین نرخ آزاد‌سازی مدارک، به بیش از 5 میلیون و 900 هزار تومان برای آزاد‌سازی مدارک هر ترم تحصیلی از مقطع کاردانی در گروه علوم انسانی افزایش یافته در حالی که در هر مقطع در همین گروه تحصیلی و گروه هنر، فنی و مهندسی و علوم پایه و همچنین در هر مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد سایر گروه‌های تحصیلی، این ارقام بسیار گران‌تر شده چنانکه فارغ‌التحصیلان مقطع دکترای تخصصی از گروه علوم انسانی باید برای آزاد‌سازی مدارک هر ترم تحصیلی حداقل بیش از 17 میلیون تومان بپردازند که این رقم برای همین مقطع تحصیلی در سه گروه هنر، علوم پایه و فنی و مهندسی بسیار گران‌تر است. 
در ابلاغیه سازمان امور دانشجویان که روز چهارشنبه 9 آذر در فضای مجازی منتشر شد، آمده است: «براساس دستورالعمل جامع ایفای تعهد خدمت آموزش رایگان، جدول لغو تعهد خدمت آموزش رایگان جهت اجرا از تاریخ 7 آذر ماه 1401 ابلاغ می‌شود. لازم به ذکر است که مفاد این نامه شامل تمام دانشجویان و دانش‌آموختگان گذشته که قصد لغو تعهد خدمت آموزش رایگان را از تاریخ فوق دارند، می‌شود.»
فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی برای مهاجرت تحصیلی یا شغلی به خارج از کشور، باید در ابتدا مدرک تحصیلی خود را ترخیص‌ کرده و تعهد خدمت آموزش رایگان خود را لغو کنند که طبق این ابلاغیه، تمامی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی زیر نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت (غیر از دانشجویان دوره شبانه) مشمول این ابلاغیه می‌شوند.
درحالی‌که طبق ابلاغیه جدید سازمان امور دانشجویان، این افزایش شامل تمام ورودی‌های قبلی که بعد از تاریخ صدور بخش‌نامه خواهان لغو تعهد خدمت آموزش رایگان هستند، می‌شود، افزایش بیش از 5 برابری نرخ ترخیص مدارک تحصیلی مقاطع مختلف در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم در 4 مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در حالی است که آخرین جدول ترخیص مدرک تحصیلی، برای سال تحصیلی 92-93 منتشر و ابلاغ شده بود که در این جدول‌ها کف هزینه آزاد‌سازی مدارک تحصیلی در مقطع کاردانی گروه علوم انسانی بیش از 863 هزار تومان بود و گران‌ترین هزینه را هم فارغ‌التحصیلان دکترای تخصصی از گروه‌های علوم انسانی، علوم پایه و فنی مهندسی می‌پرداختند که باید برای آزاد‌سازی مدارک خود برای هر ترم تحصیلی، بیش از 4 میلیون تومان پرداخت می‌کردند. طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده، نرخ ترخیص مدرک دانشگاهی در فاصله سال‌های 1353 تا 1366 ثابت بوده و اولین تغییر و افزایش قیمت‌ها در سال 1366 ابلاغ شده که ارقام جدید هم به مدت 15 سال و تا سال 1381 ثابت بوده و نرخ‌نامه جدید با آغاز سال 1383 ابلاغ شده است. 
به دنبال انتشار این ابلاغیه و ارقام جدید از نرخ آزاد‌سازی مدارک فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی تا دکترای تخصصی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، هاشم داداش‌پور، رییس سازمان امور دانشجویان و امضا‌کننده بخشنامه جدید نرخنامه آزاد‌سازی مدارک تحصیلی، این ارقام را عادلانه خواند و گفت: «علت تفاوت در مبالغ عدم اصلاح و اعلام مبالغ طی سال‌های گذشته است که می‌بایست همه ساله درصدی طبق قانون افزایش می‌یافت، اما افزایش نیافته بود. این عدم اعمال افزایش در سال‌های گذشته را من نباید پاسخگو باشم و اگر دانشجویی که متعهد به خدمت بوده، از ارایه این خدمت صرف‌نظر کند، بر اساس بخشنامه جدید، می‌بایست هزینه‌های صورت‌گرفته را باز پس بدهد و این نه تنها اجحاف نیست، بلکه کاملا عادلانه است. بر اساس قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی، دولت مکلف است آموزش رایگان را تا پایان مقطع متوسطه فراهم آورد. مطابق این قانون در ازای بودجه هزینه‌شده برای هر دانشجوی ایرانی برای تحصیل در دانشگاه، دانشجو مکلف است بعضا تا دو برابر آموزش رایگان به کشور خدمت کند. در واقع این بازه در ازای مبلغی است که از بودجه عمومی کشور که متعلق به آحاد ملت است، برای دانشجوی روزانه هزینه می‌شود تا بتواند به صورت رایگان تحصیل کند. دانشجویان در زمان پذیرش و شروع به تحصیل، تعهدی را مبنی بر همین موضوع امضا می‌کنند که شامل الزام به خدمت حداقل برابر دوران تحصیل آنها است. تمام کسانی که قبل از تاریخ بخشنامه یادشده تقاضای خود را در سامانه ثبت کرده‌ و در مهلت مقرر اسناد و مدارک مربوط را تکمیل کرده باشند، هزینه‌های لغو تعهد آنان بر اساس مقررات حاکم در زمان قبل از ابلاغ بخشنامه یادشده محاسبه می‌شود. بخشنامه سازمان در خصوص افزایش هزینه‌های لغو تعهد خدمت آموزش رایگان شامل کسانی می‌شود که پس از تاریخ ابلاغ بخشنامه یاد شده اقدام به ثبت تقاضای خود در سامانه مربوط کنند. بر اساس مقررات، اصل بر این است که دانش‌آموختگان بهره‌مند از مزایای آموزش رایگان به میزان مدتی که از این مزایا استفاده کرده‌اند، به کشور خدمت کنند. چنانچه برخی از دانش‌آموختگان قصد ایفای تعهدات قانونی خود را نداشته و مصمم بر لغو تعهد باشند، می‌بایست هزینه تحصیلات دانشگاهی خود را به نرخ روز پرداخت‌کنند. ماده 34 قانون تنظیم بخشی از مقرارت مالی دولت مصوب 1380 نیز مستنکفین بورسیه را ملزم به استرداد هزینه‌های دریافتی به نرخ روز بازپرداخت دانسته است. اصل بر ایفای تعهد از سوی دانش‌آموختگان است، چرا که هدف قانونگذار و سایر آحاد ملت که این هزینه از جیب آنها پرداخت شده است، بهبود شرایط کشور از طریق ایفای تعهدات دانشجویان است، اما به هر دلیل اگر تمایل بر این امر نبود یا امکان خدمت میسر نشد، دانش‌آموختگان باید هزینه لغو تعهد را بپردازند. 
براساس ماده 48 دستورالعمل، افرادی که توانایی پرداخت کل هزینه را به‌طور یکجا ندارند، می‌توانند طبق روال سال‌های گذشته در خواست تقسیط کرده و تقاضای خود را به اداره کل امور دانشجویان داخل این سازمان ارایه دهند تا بررسی و رسیدگی شود. هر زمانی که بخشنامه‌ای تغییر کند، عده‌ای ممکن است متضرر شوند و بپرسند که چرا در این بازه زمانی تغییر رخ داده است؟ بخشنامه‌ها در هر سازمانی در زمانی مقرر صادر شده و عمری محدود دارند و الزاما بعد از مدتی بایستی بازبینی یا اصلاح شوند. البته اگر این مبالغ در سال‌های گذشته متناسب با رویه‌های قبلی افزایش یافته بود، این افزایش خیلی ملموس نبود. سازمان امور دانشجویان در اعلام هزینه‌های جدید به وظایف قانونی خود عمل کرده است. اما در راستای همراهی و مساعدت با همه افرادی که پیش از تاریخ مورد اشاره، اقدام به ثبت درخواست لغو تعهد خود در سامانه کرده‌اند، مهلت حداکثر سه‌ماهه پیش‌بینی شده است تا آن‌دسته از دانش‌آموختگانی که در سامانه سجاد ثبت درخواست کرده‌اند، بتوانند براساس نرخ قبلی به لغو تعهد آموزش رایگان خود اقدام کنند و حق‌شان تضعیف نشود.»

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/396240/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

ابتکار گوگل به مناسبت روز زمین

آتش گرفتن قطار حین حرکت در کانادا

رعد و برق وحشتناک در چین

برگی از تاریخ/ 14 سال پرستاری از جانبازی که بی‌نام و نشان بود

جشنی سه هزار ساله که در ساری برگزار می‌شود

تاتاکوآ؛ دره ای فرسوده در کلمبیا

شکار بچه آهو توسط یوزپلنگ در مقابل چشمان مادرش!

خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار

«متاورس» بازگشته است

به ظاهر دوست اما دشمنانند

بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند

توئیت جدید کریمی قدوسی؛ این بار موشک مورد توجه قرار گرفت

خاندوزی به ریاض می‌رود

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ شد

عزیمت به کراچی، مرحله سوم سفر رسمی رئیس جمهور به پاکستان

واکنش یک حقوقدان به توئیت‌های جنجالی کریمی قدوسی: بنزین به آتش ایران‌هراسی نریزید

زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

گوناگون/ رمزگشایی از روستایی که یک شبه ناپدید شد!

بخشی از سوئیس که متعلق به ایتالیاست

با دَمنده ی هوا، پهپاد درست کرد!

یکی از پربازدیدترین جاذبه های مصر

جوانمردی امیرالمؤمنین(ع) در جنگ ها

نمایی زیبا از چالکندی دزفول

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

نزاع و درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده

جزئیات دیدار رئیسی و مریم نواز شریف؛ توافق برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان

احکام جدید قاضی‌القضات؛ خلیلی و قطبی جایگزین مصدق و لاریجانی شدند

شهادت 30 کودک بر اثر گرسنگی در غزه

روزنامه آمریکایی: ترکیه احتمالا به زودی اس 400 را عملیاتی می‌کند

انهدام برج تلویزیونی 140 متری در اوکراین

قیمت نفت اندکی بالا رفت

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

یکی از باورنکردنی ترین مکان های فیلیپین

خیلی خوب برای نجات جون زنش تلاش کرد!

دره زیبای باشو در پاکستان

وقتی همزمان هم خوشانسی و هم بدشانس

برخورد وحشتناک کودک با شیشه مغازه حین دوچرخه‌سواری

پیاده شدن مسافر از اتوبوس در حال حرکت

یک جاده کوهستانی در کارپات رومانیایی

عاقبت رانندگی با سرعت بالا در هوای مه آلود