ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله مردم سالاری/ کلاف سردرگم عرضه خودرو اقتصاد روز

سرمقاله مردم سالاری/ کلاف سردرگم عرضه خودرو
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - مردم سالاری / « کلاف سردرگم عرضه خودرو » عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاری به قلم علی‌اکبر مختاری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 تولید و فروش خودرو یکی از موضوعات پرحاشیه در ایران است که همیشه بخشی از اخبار روزانه رسانه‌ها را به خود اختصاص داده است. اخیرا بعد از اینکه قرار شد برای شفاف‌سازی و مبارزه با رانت و فساد کلیه خودروهای وارداتی و تولید داخل در بورس عرضه شود و دولت با جدیت برای واقعی شدن قیمت‌ها بر عرضه در بورس کالا تاکید داشت، عده‌ای از نمایندگان مجلس به این شیوه انتقاد کرده و باتوجه به شکل معاملات انجام شده و کشف قیمت در بورس، چنین شیوه‌ای را ناعادلانه دانسته و معتقدند بجای حمایت از مصرف کننده سودهای کلانی به جیب شرکت‌های واردکننده و تولیدکنندگان داخلی خودرو سرازیر می‌کند. لذا عرضه در بورس موقتا متوقف شده و سخنگوی وزارت صنعت گفته: عرضه خودرو‌هایی که تا پیش از این در بورس انجام می‌شد تا زمان دستیابی به چارچوب مشترک قیمت‌گذاری با شورای رقابت، می‌تواند ادامه داشته باشد، اما این وزارتخانه تا پیش از نهایی‌شدن موضوع قیمت‌گذاری نمی‌تواند مجوز جدیدی برای عرضه در بورس بدهد و به همین دلیل عرضه خودروی دنا توسط ایران خودرو لغو شد. به نظر می‌رسد مجددا سازوکار جدید قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت و عرضه در بورس کالا اعلام شود. با این توصیف وقتی تولید و فروش خودرو همانند دیگر مایحتاج مردم در همه کشورها روال معمولی و عادی دارد و حتی رقابت در بازار خودرو آنچنان تنگاتنگ است که برخی شرکت‌های خودروساز برای محصولات جدید خود تخفیف‌های بالایی با شرایط پرداخت چند ساله را به مشتریان پیشنهاد می‌کنند چرا در ایران تولید و عرضه خودرو همیشه با مشکلات و مصائب عدیده‌ای روبرو است؟ و خرید در بورس کالا هم با شرایط پیچیده و محدودیت‌هایی همراه است و شبیه کلاف سردرگمی ایجاد موانع متعدد مردم را خسته و منزجر کرده است.
اولین مسئله‌ای که موجب شکل‌گیری آشفته بازار خودرو شده است دولتی بودن صنعت خودرو یا دخالت سیاست در صنعت است. این رابطه بین خودروساز و سیاستمدار دو طرفه بوده و به تاثیرگذاری و تاثیرپذیری متقابل منجر شده است. بخش اعظم سهام دو خودروساز بزرگ در اختیار دولت است و لذا تعیین سیاست‌ها و انتصاب مدیران این دو مجموعه در دولت مشخص می‌شود و لذا کلیه تصمیمات در سیاست که به تولید و عرضه خودرو در داخل و خارج مرتبط است از درون دولت تجویز شده است و خودروساز به همان اندازه که از رانت و امتیازات دولتی همانند انحصار در تولید و اخذ وام‌های هنگفت ریالی و ارزی برخوردار است گاها قربانی هزینه‌های تصمیمات سیاسی شده است که مجبور بوده در یک کشور خارجی که توجیه اقتصادی ندارد خط تولید خودرو راه‌اندازی کند و یا در مقاطعی تیراژ بالایی خودرو با زیان‌دهی تولید کرده و در بازار داخلی یا خارجی عرضه کند یا گرفتار تحریم و توقف همکاری با شرکای خارجی شود. از سویی دیگر خودروساز با نفوذ در لایه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری همانند نفوذ در آرای نمایندگان مجلس یا اعضای دولت در اتخاذ تصمیمات اقتصادی دولت در حوزه خودرو نقش آفرینی داشته است. این شرایط موجب شده که بازار خودرو در ایران همانند دیگر محصولات تولیدی در داخل و خارج که بین مردم عرضه می‌شود روال عادی نداشته باشد.
نکته دیگر بازار غیر رقابتی و انحصاری خودرو در ایران است که در اختیار چند شرکت و افراد خاص قرار گرفته است. انحصار در تولید و فروش خودرو به سبب سیاست‌های دولت در تقویت صنعت خودرو حمایت از تولید و اشتغال ادامه دارد. در چند دهه اخیر اعتقاد و اندیشه در حکمرانی تاکید بر استقلال و تولید در همه زمینه‌ها به خصوص صنایع سنگین است و صنعت خودرو نیز در این ایده گرفتار آمده است. کشور ما مزیت‌های نسبی در تجارت و خدمات و تولید انرژی دارد و لزومی ندارد دولت به جای تنظیم‌گری با اصرار، صنعت خودرو را در دست گیرد و به صورت لاکپشتی و با مشقات فراوان صنعت ورشکسته خودرو را با رانت و انحصار کنترل کند و خودروهای ضعیف و بی‌کیفیت را به مردم تحمیل کند. تعالی و توسعه خودروسازی، فعالیت در بازارآزاد رقابتی و ارتباط با غول‌های تکنولوژی صنایع جهان است.
اکنون دولتمردان در سخنان پر طمطراق خود از قطار پیشرفت و کاهش تورم می‌گویند ولی در واقعیت در یک کار ساده یعنی عرضه خودرو در بازار درمانده‌اند و گرفتار مافیای خودساخته شده و هر تصمیمی در این حوزه موجب رانت و فساد شده است. بازار منطق خود را دارد و تنظیم رابطه عرضه و تقاضاست چنانچه عرضه مداوم خودروهای خارجی و داخلی به صورت مداوم و با قیمت مناسب ادامه داشته باشد قطعا بخشی از مشکلات این حوزه مرتفع می‌گردد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/405326/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

شاخ به شاخ عجیب دو ماشین در آزادراه!

نتیجه حواس پرتی پشت فرمون؛ کنترلش و از دست داد!

کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

خانجانی: توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

گناهان زبان؛ بداخلاقی