ایران پرسمان

آخرين مطالب

گوناگون/ امپرسیونیست؛ فحشی که از آن استقبال شد! خواندنی ها

گوناگون/ امپرسیونیست؛ فحشی که از آن استقبال شد!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / «کلود مونه» به عنوان یک دوستدار طبیعت تمام عمر خود را برای تکامل هنر خود به کار گرفت تا جایی که راه را برای مدرنیته، به ویژه انتزاع در هنر هموار کرد. در ادامه با 10 نقاشی به انتخاب «دیلی‌آرت» آشنا می‌شوید که فقط نقطه شروعی برای کاوش در کارنامه درخشان این نقاش فرانسوی محسوب می‌شود.
1. «نمایی از روئل» 1858

ایران پرسمان

«نمایی از روئل» 1858 اثر کلود مونه «کلود مونه» در جوانی به عنوان یک کاریکاتوریستبه موفقیت‌هایی دست‌ یافت. یک دلال رنگ نقاشی‌های او را خرید و آنها را در کنار نقاشی های مربی و دوستش «اوژن بودن» به نمایش گذاشت. «کامیل کوروت» نقاش مکتب باربیزون از این نقاش به عنوان «پادشاه آسمان ها» یاد می کند. مونه به او نزدیک شد و با او همکاری کرد. در نخستین‌ روز «بودین» از راه رسید، سه پایه خود را نصب کرد و دست به کار شد. این آغاز یک مسیر برای کلود مونه بود. او فهمید که می‌خواهد نقاش شود.
«بودین» چشم های مونه را آموزش داد، از دانشش به او آموخت و او را با طبیعت و زیبایی‌های آن آشنا کرد. یکی از نتایج این جلسات، نقاشی «نمایی در روئل» است که شاید نخستین نقاشی «مونه» باشد. او یادگیری نقاشی را با «یوهان جانگکایند»، شاگرد «بودین» ادامه داد. «مونه»‌ بعداً در کارگاه‌های آموزشی در پاریس شرکت کرد، اما مدتی بعد ترجیح داد مستقل فعالیت کند.
2. «زاغ»‌ 1868 تا 1869

ایران پرسمان

«زاغ»‌ 1868 تا 1869 اثر کلود مونه «کلود مونه» چندین سال درگیر مشکلات مالی بود و بدهی داشت. با وجود چند نمایشگاه موفق، به رسمیت شناخته شدن و موفقیت او به عنوان یک نقاش زمان برد. این نقاش چیره‌دست فرانسوی از لذت‌های ساده‌ای مانند گذراندن وقت با خانواده، یک غذای خوب و آرامش حومه شهر بهره می‌برد.
این لحظات آرامش‌بخش به خلق چندین تابلو نقاشی خیره‌کننده منجر شد که یکی از آن‌ها «زاغ» است. این نقاشی در سال 1869 از سوی نمایشگاه رسمی «سالن» رد شد. «مونه»‌ معتقد بود که حومه شهر در زمستان در مقایسه با تابستان جلوه زیباتری دارد. نقاشی کردن در فضای باز زمستان به «مونه»‌ این امکان را می‌داد تا به تصویر کشیدن بازتاب نور آفتاب در برف را تمرین کند.
3. « La Grenouillère» سال 1869

ایران پرسمان

« La Grenouillère» سال 1869 اثر کلود مونه «مونه»‌ در همان سالی که نقاشی «زاغ‌»‌ را خلق کرده بود برای نقاشی کردن به همراه «پیر آگوست رنوار»، یکی دیگر از استادان امپرسیونیست، به فضای باز رفت. مونه با بسیاری از نقاشان معروف، از جمله پیسارو، دگا، سزان، مانه و دیگران دوست بود. او همچنین دارای یک مجموعه خصوصی باشکوه از نقاشی‌ها بود که اکثر آن‌ها آثار هنری بستگان او بودند.

ایران پرسمان

« La Grenouillère» اثر «آگوست رنوآر»‌ سال 1869 «مونه» و «رنوار» می‌خواستند موضوعی مدرن مرتبط با فعالیت‌های اوقات فراغت دوران زندگی خود را به تصویر بکشند و به همین دلیل «Grenouillère» که یک حمام و کافه شناور بود را به عنوان سوژه انتخاب کردند. هنگامی دو نسخه نقاشی‌شده توسط «مونه»‌ و «رنوار» را با هم مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که مونه فاصله بیشتری از سوژه دارد و اشخاص داخل نقاشی تارتر به چشم می‌خورند. «مونه»‌ در این نقاشی به روشنایی و حرکت جریان آب تأکید می‌کند؛ این در حقیقت ظهور سبک امپرسیونیسم بود.
4. «طلوع آفتاب»‌ 1872 تا 1873

ایران پرسمان

«طلوع آفتاب‌»‌ اثر کلود مونه این نقاشی است که باعث پیدایش اصطلاح «امپرسیونیسم» شد. مونه در این نقاشی نیز همچون نقاشی قبلی این فهرست به طرز قابل‌توجهی منظره را بدون در نظر گرفتن جزئیات به تصویر کشیده است. او حرکت نور و آب و در واقع حرکت زندگی را با ضربات کوچک قلمو و رنگ به نمایش گذاشته است.
این سبک نوآورانه مونه و سایر نقاشان مشابه را از نمایشگاه سالن رسمی حذف کرد. در واکنش به این اتفاقات،‌ این گروه از نقاشان تصمیم گرفتند یک نمایشگاه مستقل در سال 1874 برگزار گنند. منتقدان شوریده شدند و یکی از آنها نقاشان را با لقب امپرسیونیست‌ها به تمسخر گرفت. او بدشانسی آورد. این گروه از نقاشان از نام پیشنهادی استقبال کردند و آن را به نماد سبک خود تبدیل کردند.
5. «کارگاه قایقی» سال 1876

ایران پرسمان

«کارگاه قایقی» اثر «کلود مونه»‌ کلود مونه در سال 1873 یک کارگاه نقاشی بر روی قایق ساخت تا بتواند با آزادی کامل روی آب نقاشی کند و فاصله بین خود و سوژه را کم کند. تولید تیوپ‌های رنگ، این نوع کار در فضای باز را تسهیل کرد. قبلاً تجهیزات نقاشی باعث محدودیت‌هایی می‌شد و نقاشان مجبور بودند در کارگاه‌های هنری کار کنند.
انتخاب یک قایق برای ساخت کارگاه نقاشی تصمیم عجیبی برای «مونه»‌ نبود چراکه او علاوه بر اینکه به عنوان نقاش نور شناخته می‌شود، نقاش آب نیز بود. این هنرمند شیفته به تصویر کشیدن آب، زمان قابل توجهی را در این قایق گذراند.
«مونه»‌ در این راه با دوستش «ادوارد مانه» همراه می‌شد و در یکی از نقاشی‌هایش «مانه»‌ را در همین کارگاه قایقی به تصویر کشید. «مونه» چندین‌بار این قایق را نقاشی کرد و نقاشی‌های بسیاری از سواحل رودخانه سن فرانسه و این قایق خلق کرد.
کلود مونه در سال 1877 آثار قابل توجهی را هم در داخل و هم خارج از ایستگاه سن لازار پاریس خلق کرد و نقاشی «ایستگاه سن لازار»‌ سال 1877 یکی از آن‌ها است.
کلود مونه در نخستین نمایشگاه امپرسیونیسم تابلو نقاشی «شقایق‌ها»‌ را نیز به نمایش گذاشت. این تابلو نقاشی همسر اولش کامیل و پسرشان ژان را در حال قدم زدن در مزرعه به تصویر می‌کشد. اعضای خانواده مونه اغلب سوژه نقاشی‌های او می‌شدند. او عاشق گذراندن وقت با نزدیکانش بود و این مسئله در آثار هنری‌اش نیز مشخص است.
این رویکرد منجر به خلق شاهکارهای بیشتری شد، که از جمله آن‌ها به «قدم زدن، زنی با سایبان»‌ می‌توان اشاره کرد. او زندگی خود را در چنین نقاشی‌هایی به تصویر می‌کشید، اما با گذشت زمان، به تدریج عناصر طبیعی جای انسان‌ها را در نقاشی‌های او گرفتند. 
«کلود مونه»‌ خلق نقاشی در قالب مجموعه را از سال 1890 آغاز کرد. مشهورترین این مجموعه نقاشی‌ها موضوعاتی همچون کومه‌های گندم، سپیدار و کلیسای جامع روآن را به تصویر می‌کشند.
تمامی این نقاشی‌ها در یک مجموعه مشابه یکدیگر خلق شده‌اند و تنها تفاوت آن‌ها نحوه تابش نور آفتاب است.
از همین نکته می‌توان اهمیت و علاقه «مونه»‌ در نقاشی کردن حالات مختلف تابش نور خورشید را دریافت. او در این مجموعه نقاشی‌ها روند تغییر فصل و آب و هوا را نیز به تصویر کشید.
کلود مونه همیشه در سفر بود و سفر همواره فرصت‌های جدید نقاشی کردن را برای او فراهم می‌کرد. زمانی که پس از جنگ فرانسه و پروس به لندن نقل مکان کرد، از این فرصت برای نقاشی مکان‌های مختلف شهر، از جمله پارک‌های عمومی و رودخانه تیمز استفاده کرد. مونه در آنجا با نقاشی‌های ترنر آشنا شد. مونه بعداً با سبکی متمایزتر به لندن بازگشت و مناظر باشکوهی از مجلس بریتانیا در حال محو شدن را به تصویر کشید.
او پس از بازدید از لندن، به هلند سفر کرد و مدتی را نیز در نروژ سپری کرد. مونه همچنین به ایتالیا سفر کرد. نقاشی «کانال بزرگ» نتیجه سفر او به ایتالیا است.
از حوالی 1890 میلادی تا درگذشت مونه در سال 1926 میلادی، منبع الهام اصلی نقاشی‌های این هنرمند، برکه باغ ژیورنی، به ویژه نیلوفرهای آبی برکه بودند. او نقاشی‌هایی از نیلوفرهای آبی با نمای نزدیک نقاشی کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/406291/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون