ایران پرسمان

آخرين مطالب

گردش به شرق جهان عرب؟ تحلیل روز

گردش به شرق جهان عرب؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خبرآنلاین /متن پیش رو در خبرآنلاین منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
هنوز برای ناظران روشن نیست که آیا چرخش های عربستان سعودی و به تبع آن احتمالا نزدیک ترین متحدان ریاض در جهان عرب به سوی چین و تنش زدایی با ایران، صرفاً اقدامی تاکتیکی برای ارتقای وزن چانه زنی این کشورها در برابر غرب و ایالات متحده است و یا واقعاً از تغییر رویکردی استراتژیک حکایت دارد.
به گزارش خبرآنلاین تنها چند روز بعد از اعلام توافق ایران و عربستان سعودی برای عادی سازی روابط دو کشور، امارات متحده عربی قراردادهای خرید سامانه پدافندی از اسرائیل را تعلیق کرد.کانال 12اسرائیل در گزارشی اعلام کردامارات متحده عربی تصمیم دارد در واکنش به اظهارات بن‌گویر و همچنین اسموتریچ، وزرای تندرو کابینه نتانیاهو علیه فلسطینی ها، برخی معاملات از جمله توافقنامه خرید سامانه های پدافندی از اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد.
نخست وزیر اسرائیل نیز به گزارش های منتشر شده در رسانه ها مبنی بر اقدام امارات در تعلیق شماری از توافقنامه ها و قراردادهای خود با تل آویو بویژه قرارداد خرید سامانه های پدافندی واکنش نشان داد. دفتر بنیامین نتانیاهو در این باره اعلام کرد: برخلاف گزارش های منتشر شده، روابط با امارات قوی و باثبات است ‌و مهم ترین شاهد بر این مساله توافق تجاری میان دوطرف است که منجر به گسترش روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی خواهد شد.جالب اینجاست که در روزهای گذشته عربستان نیز دست رد به سینه متحد استراتژیک آمریکا در منطقه زده است.ریاض در اقدامی به هیئت اسرائیلی اجازه ورود به خاک کشورش را برای حضور در یک رویداد گردشگری سازمان ملل در عربستان نداد.
گردش جهان عرب از آمریکا و متحد کلیدی اش به سمت شرق
به نظر می رسد که جهان عرب به آرامی به سوی چین متمایل شده و از آمریکا و متحد اصلی اش اسرائیل در حال فاصله گرفتن است و شاید اقدام اخیر امارات مبنی بر تعلیق قرارداد نظامی با اسرائیل را هم بتوان بخشی از این فرایند توصیف کرد. پیش از این نیز عربستان در اواخر سال 2022 بر سر میزان صادرات نفت این کشور رودر روی آمریکا قرار گرفته بود.اوپک پلاس در 5 اکتبر سال 2022 با وجود انجام هفته‌ها لابی از سوی مقامات آمریکایی، اعلام کرد که تولید نفت خود را 2 میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد. آمریکا برای جبران کمبود انرژی ناشی از جنگ اوکراین در نظر داشت تا این کسری را با افزایش صادرات نفت جهان عرب جبران کند.این تصمیم با واکنش قاطع جو بایدن روبرو شد به نحوی که او گفت که حصول این تصمیم برای آینده روابط آمریکا و عربستان عواقبی را در پی خواهد داشت.در مقابل مواضع منفی آمریکا در برابر عربستان بر سر این تصمیم سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس، از جمله امارات متحده عربی، عراق، کویت، عمان، بحرین و الجزایر بیانیه‌هایی صادر کردند و در آن از کاهش تولید به‌عنوان ضرورتی برای بازار دفاع و تاکید کردند که این تصمیم به اتفاق آرا بوده است. از دیگر نشانه های فاصله گرفتن جهان عرب از آمریکا سفر اخیر شی جینپینگ رئیس جمهور رقیب سرسخت آمریکا به عربستان سعودی بود.او در جریان این سفر ضمن شرکت در دو نشست جداگانه با سران عرب و سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با مقامات سعودی از قبیل ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد او دیدار و گفت وگو کرد.
در جریان این سفر، پادشاه عربستان سعودی و رئیس جمهوری چین توافقنامه همکاری جامع راهبردی امضا کردند. همچنین در حاشیه این سفر شرکت‌های عربستانی و چینی 34 توافق‌نامه سرمایه‌گذاری به ارزش تقریبی 30 میلیارد دلار امضا کردند. این توافقات در زمینه های گوناگونی همچون انرژی‌های پاک و تولید هیدروژن و انرژی خورشیدی و فناوری اطلاعات و حمل و نقل و صنایع پزشکی و مسکن و کارخانه‌های مصالح ساختمانی بود.
مساله دیگری که می توان آن را گامی به سوی تحکیم روابط کشورهای عربی بخصوص عربستان با چین دانست پذیرش میانجیگری چین برای از سرگیری روابط میان این کشور و ایران است. در جریان مذاکرات روز جمعه گذشته در پکن، عربستان سعودی و ایران که روابط دیپلماتیک خود را از سال 2016 قطع کرده بودند، توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را دوباره برقرار کنند و سفارتخانه‌های خود را ظرف مدت دو ماه بازگشایی نمایند. بسیاری از کارشناسان دنیا این اتفاق را زنگ خطری برای واشنگتن در خاورمیانه ارزیابی کرده و معتقدند این گونه اقدامات روز به روز جایگاه چین در خاورمیانه را محکم تر می کند.
هنوز برای ناظران روشن نیست که آیا چرخش های عربستان سعودی و به تبع آن احتمالا نزدیک ترین متحدان ریاض در جهان عرب به سوی چین و تنش زدایی با ایران، صرفاً اقدامی تاکتیکی برای ارتقای وزن چانه زنی این کشورها در برابر غرب و ایالات متحده است و یا واقعاً از تغییر رویکردی استراتژیک حکایت دارد. فروکش کردن منازعات در سوریه و یمن و کاهش تنش ها در عراق باید تاثیر مستقیمی برای افزایش امادگی عربستان سعودی و متحدانش برای نوسازی روابط منطقه ای داشته باشد اما همینطور تشدید اختلافات واشنگتن و ریاض و ناتوانی و بی میلی آمریکا برای پاسخ به مطالبات عربستان ممکن است بخشی دیگر از محرک های بیرونی باشد که راه ریاض را به سوی تجدید مناسبات منطقه ای و تخصیص توجه بیشتر به چین هموار کرده است. حتی به رغم این اتفاق، بعید است که عربستان سعودی با نظر به عمق روابط خود با آمریکا، به آسانی قصد داشته باشد که از واشنگتن فاصله بگیرد. تلاش برای متوازن کردن روابط با چین و آمریکا که اکنون به نظر می رسد هیچکدام از معادلات جهانی قابل حذف نیستند، محتمل ترین مسیری است که ممکن است عربستان سعودی در جستجوی آن باشد. راهی که پیش از این هم ترکیه و حتی اسرائیل تعقیب کرده بودند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/621218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

خط و نشان عضو کمیسیون امنیت ملی برای کشورهای عربی منطقه

منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است

رئیسی: گذشت زمانی که می‌خواستند با برجام 2 و 3 روی موشک‌های ما معامله کنند

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!