ایران پرسمان

آخرين مطالب

برزخ شکست و پیروزی تحلیل روز

برزخ شکست و پیروزی
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
احمد زیدآبادی| در پرونده اوکراین، سیاست خارجی امروز آمریکا اگر یک‌هنجار داشته باشد، این است که روسیه از طریق نظامی نتواند در جنگ به موفقیت خاصی دست پیدا کند؛ چرا که روسیه هدف از پیش‌بردن جنگ را از بین بردن اوکراین یا تسلط پیدا کردن کامل به آن کشور یا تغییر رژیم آنجا اعلام کرده است. بنابراین هریک از این سه مورد که اتفاق نیفتد، آمریکایی‌‌‌ها احساس می‌کنند به اهدافشان دست پیدا کرده‌‌‌اند. پس اینکه تصور شود آمریکایی‌‌‌ها مساله جنگ اوکراین را دست‌کم گرفته باشند خالی از معناست. همچنین درباره اینکه گاهی گفته می‌شود آمریکایی‌‌‌ها در جنگ اوکراین تاحدودی دچار بلندپروازی شده‌‌‌اند، تصور می‌‌‌کنم بیشتر روس‌‌‌ها بوده‌‌‌اند که دچار بلندپروازی شدند و فکر می‌‌‌کردند با لشکرکشی می‌‌‌توانند آنجا را فتح کنند.
درهرحال روند رویدادها تا همین جا نیز بیشتر به سود ایالات‌متحده بوده؛ چون روسیه به اهدافش دست پیدا نکرده است. البته در باب سرانجام این ماجرا در آمریکا نظر واحدی وجود ندارد. برخی از جمله هنری کیسینجر مصالحه را‌‌‌ توصیه می‌کنند تا پرستیژ و وجهه روسیه نیز حفظ شود. برخی افراد دیگر هم معتقدند که باید نوعی شکست را به روسیه تحمیل کرد که این دیدگاه البته طرفداران چندانی ندارد. در نهایت به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌‌‌ها اهدافی را طرح‌‌‌ریزی کرده باشند که دستیابی به آن غیرممکن باشد یا باعث شکست آنها در این ماجرا شود.
 بیم و امیدها بر سر ارسال جنگ‌‌‌افزار به اوکراین
جنگ اوکراین فراز و فرودهایی داشته و ماجرا گاهی به نفع روسیه و گاهی به نفع اوکراین رقم خورده؛ اما مشخص است که هنوز تا نقطه پایانی راه بسیار است؛ بنابراین بازی ادامه دارد. بدیهی‌‌‌ترین نشانه این مهم نیز این است که آمریکا، کل ناتو و متحدان دیگر از جهت تهیه و ارسال جنگ‌‌‌افزار به اوکراین محدودیتی ندارند و در تنگنای تامین سلاح قرار ندارند. مساله این گروه این است که به اندازه کافی سلاح‌‌‌ به اوکراین برسد یا نه. نباید فراموش کرد که آنها در این زمینه ملاحظاتی دارند. حامیان اوکراین تمایل ندارند که آشکارا جنگ را به عرصه منازعه رسمی ناتو و روسیه تبدیل کنند؛ چرا که در آن صورت روسیه احساس خواهد کرد همچون گربه‌‌‌ای در تنگنا گرفتار شده بنابراین بعید نیست بخواهد پنجه‌‌‌ای به صورت این گروه بکشد و مثلا بخواهد دیگران را به استفاده از جنگ‌‌‌افزار اتمی تهدید کند.
بازار

ایران پرسمان

غربی‌‌‌ها ابدا نمی‌‌‌خواهند اتفاقات به گونه‌‌‌ای رخ دهد که روسیه از هم بپاشد؛ چرا که ازهم‌پاشیدگی روسیه تهدیدی جدی علیه نظم بین‌الملل بوده و جهنمی از هرج و مرج و بی‌‌‌ثباتی در یکی از حساس‌‌‌ترین نقاط جهان را کلید خواهد زد. بنابراین نقشه مخالفان روسیه پیش‌‌‌برد کنترل‌شده اهداف است. این گروه امیدوارند درنهایت مصالحه‌‌‌ای صورت بگیرد تا از یک طرف اوکراین بتواند اعلام کند مانع دستیابی روسیه به اهدافش شده و از طرف دیگر روسیه هم موضوعی برای حفظ پرستیز خود داشته باشد. پس این بحث که غرب با کمبود سلاح برای ارسال به اوکراین مواجه است اساسا موضوع صحیحی نیست. اساسا در یک‌سال گذشته سلاح چندانی به اوکراین ارسال نشده تا بتوان از کمبودهای امروز گفت. از آنجا که در ایالات‌متحده و دولت‌های اروپایی، سیستم تولید دولتی نیست بنابراین وضعیت آنها شبیه روسیه نیست که به محض کمبود سلاح، دولت به خرید از طرف‌‌‌های خارجی همسو از جمله کره‌شمالی و... متوسل ‌شود یا به دریافت سلاح از چین اصرار کند؛ مواردی که همگی امروز مشکل‌‌‌زا شده‌‌‌اند.
احتمال تشدید شرایط جنگی
تا اینجا طرف‌‌‌های غربی نیازی به اقدامات شدیدتر ندارند؛ به‌خصوص وقتی که روسیه در تنگنا قرار گرفته است، چرا که این کشور آغازگر جنگ است و دست به تجاوز نظامی زده و اهدافی را اعلام کرده و در این ماجرا دعاوی غیرقابل اثباتی را مطرح کرده است. حالا اما ماه‌‌‌هاست در یک شهر کوچک زمین‎گیر شده و تلفات زیادی نیز متحمل شده است. بنابراین امروز توپ در زمین روسیه است و بحث مهم اینکه مسکو چه کند تا دستش باز شود. در چنین وضعیتی لازم است پرسید آیا روسیه می‌‌‌تواند به امکانی برای حرکت به طرف کی‌‌‌یف دست پیدا کند؟ تصور می‌‌‌کنم چنین امکانی امروز وجود ندارد؛ چه اگر روسیه امکانی برای این کار داشت، با مداخله آمریکایی‌‌‌ها به هر ترتیب روبه‌رو می‌‌‌شد چرا که برای واشنگتن مهم است که اوکراین در برابر تهاجم روسیه سقوط نکند و اهداف روس‌‌‌ها محدود باقی بماند.
طرح ابتکاری چین
درباره نقش چین در این جدال، پرسش بسیار است. بدیهی است دلیلی ندارد که چینی‌‌‌ها بخواهند به نفع آمریکا موضع بگیرند. آنها در بهترین حالت می‌‌‌توانند در وضعیت میانه به میانجی‌گری بپردازند. در این زمینه طرح‌‌‌هایی که چینی‌‌‌ها مطرح کرده‌‌‌اند ابهاماتی دارد اما امکان‌‌‌هایی را نیز پیش‌‌‌روی پوتین می‌‌‌گشاید. برای نمونه در این طرح مساله به رسمیت شناختن مرزهای بین‌المللی و احترام به حق حاکمیت همه کشورها از کوچک تا بزرگ مورد تاکید قرار گرفته که به زیان روس‌‌‌هاست؛ اما این طرح در بطن خود تضمین‌‌‌های امنیتی فراخی به روسیه اعطا خواهد کرد که خوشایند طرف‌‌‌های دیگر مخاصمه به‌ویژه غربی‌‌‌هاست؛ مثلا اینکه عضویت اوکراین در ناتو منتفی ‌‌‌شود یا در کنار خودمختاری دونباس در عین الحاق به اوکراین، تسلط روس‌‌‌ها بر شبه‌جزیره کریمه حفظ شود. از نکات جالب در باب راه‌حل چینی‌‌‌ها، نیت آمریکایی‌‌‌هاست. آنها تلاش می‌کنند چینی‌‌‌ها به سمت روسیه نلغزند و مثلا به طور پنهان سلاحی را راهی مسکو نکنند.
راه‌حل چینی و سیاست آمریکایی
تصور کارگشا بودن متن پیشنهادی چینی‌‌‌ها به تفسیر این برنامه مهم بستگی دارد. روس‌‌‌ها از این طرح استقبال کرده‌‌‌اند و مشخصا تفسیر خاص خود را از طرح چینی‌‌‌ها خواهند داشت. در سوی دیگر ماجرا طرف آمریکایی قرار دارد که با احتیاط و البته بدبینانه‌‌‌ به تفسیر طرح چین خواهد پرداخت. در این بین بعضی از کشور‌‌‌های اروپایی به امکان‌‌‌پذیری طرح چین تا اندازه‌‌‌ای باور دارند. این طرح می‌‌‌تواند مبنایی برای مذاکره باشد؛ هرچند پیش از آن باید آتش‌بس کامل برقرار شود. در وضعیت کنونی آتش‌بس به ضرر هیچ‌یک از طرف‌‌‌های جنگ نیست؛ به این شرط که روسیه این اصل پایه یعنی به رسمیت شناختن اوکراین را قبول کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/628886/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند