ایران پرسمان

آخرين مطالب

سینمای ما هیچ‌وقت مستقل نبود تحلیل روز

سینمای ما هیچ‌وقت مستقل نبود
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
انجمن علمی مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی هفته گذشته با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، نشستی با عنوان «آینده فیلمسازی در سینمای ایران» را در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار کرد. سخنرانی محمد مهدی عسگرپور در این نشست را می خوانیم.
محمدمهدی عسگرپور| وقتی صحبت از آینده سینما در ایران می‌شود، مثل آینده هر چیزی باید آن را تحت عنوان بزرگ‌تری به اسم آینده کشور ببینیم؛ چون این دو منتزع از هم نیستند. باتوجه به پارامترهایی که تا به‌حال در حوزه فرهنگ و سینما وجود داشته، همواره یک درک یا تصویری از مثلا یک سال یا دو سال آینده در سینما می‌شد ترسیم کرد. درحالی‌که اکنون معادلات روزمره ما در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی به‌گونه‌ای همه‌چیز را عوض کرده که بیم آن می‌رود که مسئله سینما به‌طور کلی منتفی شود. به نظر من اگر اکنون قرار است شمایلی از سینمای آینده را ترسیم کنیم، باید وضعیت جامعه را همانطوری که اکنون هست، فرض بگیریم. این فرض که نه قرار است اتفاق بزرگی بیفتد، نه تغییرات عمده‌ای قرار است شکل بگیرد. برای اینکه دورنمایی از چند سال آینده سینمای ایران داشته باشیم، یک راهش این است که نگاهی آماری به آن بیاندازیم. البته در کشور ما به این آمارها خیلی توجه نمی‌شود یا آمارسازی هم صورت می‌گیرد. اما بدون تحلیل اگر بخواهیم آمارها را کنار هم بگذاریم، به یک واقعیت درباره سینما می‌رسیم و آن این است که سینمای ما به‌طور‌کلی در همه حوزه‌ها سیر نزولی داشته است. این روند نزولی به‌نظر می‌رسد ادامه خواهد داشت، مگر اینکه معجزه‌ای اتفاق بیفتد. البته باید حضور سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی را از این تحلیل جدا کرد. ضمن اینکه می‌توانیم بگوییم، از این به بعد چیزی به‌عنوان سینمای ایران به‌شکل رسمی در جشنواره‌های جهانی نخواهیم داشت. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که حدود 80 تا 100 فیلم در طول سال تولید می‌شود. در یک سال‌هایی این عدد قابل‌توجه بوده به‌طوری‌که ما جزو 7 کشور اول جهان بودیم از حیث میزان تولید.
البته آمارهای مربوط به سال‌های 2009 و 2010 نشان می‌دهد، ایران در منطقه خودش از لحاظ مخاطب بدترین وضعیت را داشته است. ما الان بدترین وضعیت اکران را در سطح آسیا داریم. ایرانیان به‌طور میانگین تقریبا هر 5 سال، یک فیلم در سینما می‌بینند. آن رتبه 7 در میزان تولید هم اکنون به مرتبه هجدهم و نوزدهم رسیده است. نه اینکه میزان تولیدات ما کم شده، بلکه تعداد تولیدات کشورهای دیگر بیشتر شده است. دلیل اینکه در تولید در همان حد متوقف شده‌ایم، این است که شرایط مناسب اکران و نمایش را نداریم. از همین 80 تا 100 فیلمی که تولید می‌شود در بهترین حالت، 50 تا فیلم به نوبت اکران می‌رسد. برخی بحران‌های اجتماعی مثل شیوع کرونا هم از این میزان می‌کاهد. حالا بحث کرونا یا اتفاقات اخیر را کنار بگذارید و به روند طبیعی سینما در کشور نگاه کنید، باز هم از حیث آماری شاهد سیر نزولی مخاطب سینما هستیم که تصویری مأیوس‌کننده از آینده سینما در ایران را ترسیم می‌کند. الان در وضعیتی قرار داریم که تحلیل اکنون شاید مقدم بر این باشد که آینده سینمای ما چیست؟ اینکه چرا ما در همان میزان از تولید مانده‌ایم، درحالی‌که کشورهای همسایه که در همین چند سال پیش سه یا چهار فیلم می‌ساختند، الان این میزان را به 15 عدد رسانده‌اند. درواقع تعداد تولیدات آنها 5 برابر شده است. حدود 15سال پیش از سینماگران ایرانی برای آموزش فیلمسازی در ترکیه دعوت می‌شد، اما الان ترکیه جزو 30کشور اول در صادرات سریال است و سریال‌سازی آنها جزو 5 منبع درآمد ملی آنها شده است. متاسفانه سیاست‌گذاران فرهنگی‌ای که در برخی دولت‌ها حضور داشتند، نوعی فیلمسازی در کشور را از بین بردند. هیچ‌گاه سینمای ما حتی در دوران طلایی خود مستقل از دولت نبود. فقط برخی مدیران سینمایی بر سر کار آمدند که سینما را بهتر می‌شناختند و به رشد آن کمک کردند. ساختار مدیریت سینمایی ما دو تا گلوگاه اصلی دارد؛ یکی شورای پروانه ساخت و دیگری شورای پروانه نمایش. هرکدام از اینها در زمان پیدایش براساس مصالح اجتماعی، سیاسی و مصالح نظام و برخی مواقع با استفاده از تجارت کشورهای دیگر شکل گرفتند که درنهایت یک اکوسیستم خاص خود را خلق کرده‌اند. درواقع با یک کولاژ در ساختار مدیریت سینمایی مواجه‌ایم که اکوسیستم خودش را به‌تدریج ساخته است. ما یک زمانی نگران بودیم کسی مسئول سینما شود که سینما را نشناسد، اما حالا با مدیرانی مواجه می‌شویم که اساسا فرهنگ را نمی‌شناسند. ازسوی‌دیگر اگر بخواهیم مثلا به مقوله تولید از حیث صنفی نگاه کنیم، ما نزدیک 600 تهیه‌کننده داریم درحالی‌که هر سال در بالاترین آمار، 100فیلم تولید می‌شود. البته حل بسیاری از چالش‌های صنفی هم به‌دلیل مداخله نهادهای دولتی به‌ثمر نمی‌رسد. از نظر من، ساختار سیاسی نمی‌خواهد نهاد صنفی استقرار پیدا کند و این یکی از مهمترین عوامل بحران در سینمای ایران است. ازسوی‌دیگر، با پیشرفت تکنولوژی‌های جدید و ساختار وی‌او‌دی که شکل گرفته، مجموعه سینمای ایران دچار دگرگونی بنیادی خواهد شد که شاید دیگر چیزی به‌اسم سینما -به معنایی که امروز داریم- دیگر نداشته باشیم.
*رضا صائمی

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/668718/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت نفت اندکی بالا رفت

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

یکی از باورنکردنی ترین مکان های فیلیپین

خیلی خوب برای نجات جون زنش تلاش کرد!

دره زیبای باشو در پاکستان

وقتی همزمان هم خوشانسی و هم بدشانس

برخورد وحشتناک کودک با شیشه مغازه حین دوچرخه‌سواری

پیاده شدن مسافر از اتوبوس در حال حرکت

یک جاده کوهستانی در کارپات رومانیایی

عاقبت رانندگی با سرعت بالا در هوای مه آلود

نحوه صحیح حمل کیسه‌های سنگین

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

فلاحت پیشه: دیپلمات‌های خانه نشین و دیپلماسی حاشیه نشین شده دوباره به متن بازگردد

حمله به سایت اس 300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت

تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد

جزئیات دادگاه منافقین/ قاضی: مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

گذشت 200 روز از جنگ غزه؛ تعداد شهدا به 34183 نفر رسید

کشتار رژیم صهیونیستی در بیمارستان "ناصر" غزه؛ اجساد کشف شده گور‌های دسته‌جمعی به 310 نفر رسید

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

تونل وحشت وسط خیابان؛ تلاش مردم برای جبران اقدام عجیب دو برادر!

تصاویر جادویی از رعد و برق در ارتفاع بالا از نمای کابین خلبان هواپیمای ایرباس!

لحظه دلهره‌آور متلاشی شدن کامیون در برخورد با قطار مسافربری در ترکیه

حادثه مرگبار در جریان مسابقه اتومبیل‌رانی در سریلانکا

سیلی هولناکِ در چین

غذا دادن به یک خرس غول پیکر توسط مرد روس با قاشق

جزیره ای رویایی در مالدیو

چهار نکته که لازم است قبل از هر چیزی بدانید

گوناگون/ این کوه آتشفشانی هر روز 80 گرم طلا فوران می‌کند

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

استقبال استاندار ایالت پنجاب از رئیسی

توضیح وزیر کشور درباره علت تغییر استاندار مازندران

تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا

تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد جنگ سوال برانگیز شد

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نجار طبیعت اینجوری درخت رو قطع می‌کند

مسابقه بین چهارپایان!

بازی‌ توله خرس قهوه‌ای با دوربین تله‌ای در ارتفاعات رامسر

رخ نمایی پلنگ ایرانی با غرش‌های بلند در صخره‌های دماوند

وقتی برای اولین بار پشت ماشین سنگین میشنی

در قدیم مامان ها اینقدر صبور نبودن!

تا به حال ساعت مچی آفتابی دیده اید؟

طنز/ چگونه در پارک‌ها محل آرامش بقیه بشیم؟