ایران پرسمان

آخرين مطالب

دمشق و دولت های عربی؛ بازگشت از حاشیه به متن تحلیل روز

دمشق و دولت های عربی؛ بازگشت از حاشیه به متن
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
پمپاژ کمک‌های مالی امارات متحده عربی به سوریه ویران‌شده به رژیم اسد یادآوری می‌کند که ایران با کمبود نقدینگی که دچار آن شده نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد و به دمشق کمک کند.
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در دومین سفر رسمی خود به ابوظبی در 19 مارس، یک هفته پس از سفرش به عمان، با فرش قرمز مواجه شد. استقبالی که نشان داد شاید انزوای او در جهان عرب در حال به پایان رسیدن است. اگرچه این روند با کمک‌های بشردوستانه پس از زمین لرزه‌های ویرانگر فوریه که منطقه شمال غرب سوریه را لرزاند آغاز شد اما مورد اسد تنها نشانه‌ای از تغییرات عمیق‌تر در خاورمیانه است.
به گزارش اعتمادآنلاین به نقل از المانیتور، دستور کار غربی که رهبر سوریه را به نسل‌کشی علیه مردم خود متهم می‌کرد با تغییر قدرت بزرگ در منطقه -که به دلیل نارضایتی متحدان سنتی غرب به ویژه عربستان سعودی و امارات به وجود آمده - به حاشیه رانده شده است.
حمایت روسیه از رژیم بشار اسد به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اجازه داد در سال 2013 زمانی که اسد را از نابودی نجات داد، موقعیت ابرقدرتی خود را پس بگیرد. روسیه اکنون به لطف اوپک پلاس، ائتلاف خاورمیانه خود را تقویت کرده است، جایی که همبستگی مسکو با ریاض و ابوظبی برای بالا نگه داشتن قیمت نفت، موضع شورای همکاری خلیج فارس طرفدار ناتو را متعادل می‌کند.
بازار

ایران پرسمان

اکنون توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین تضمین‌های امنیتی را برای سعودی فراهم می‌کند که ریاض فکر نمی‌کرد می‌تواند از غرب دریافت کند. ابتکار کمربند و جاده پکن به ایران کمک می‌کند و همزمان ایران و نیروهای نیابتی آن نمی‌توانند موشک‌های خود را به سمت عربستان شلیک کنند چرا که این بار دیگر چین چشم‌های خود را بر روی این اتفاق ها نمی بندد.
خروج ناگهانی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام)، ایران را بیش از هر زمان دیگری به آستانه نظامی هسته‌ای نزدیک کرده و حملات اسرائیل به تاسیسات ایران به طور قابل توجهی مانع از روند توسعه برنامه هسته‌ای ایران نشده است. دستاورد بزرگ ترامپ در منطقه، توافق آبراهام (عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی)، توسط ائتلاف راست افراطی در قدرت در اسرائیل به خطر افتاده است.
شرمساری شرکای عرب آمریکا از این توافقنامه، سنگ بنای حفظ صلح منطقه‌ای با میانجیگری ایالات متحده را تضعیف می‌کند، زیرا سیاست ضد فلسطینی اسرائیل به یک عامل تحریک کننده برای افکار عمومی جهان عرب تبدیل شده است.
عربستان سعودی پس از گشودن آسمان خود به روی پروازهای تجاری اسرائیل و تایید امضای توافقنامه توسط بحرین، اکنون هرگونه نزدیکی بیشتر با دولت یهودی اسرائیل را متوقف می‌کند. امارات همچنین در حال عقب‌نشینی از روابط خود با اسرائیل است و چه نشانه‌ای برای نمایش تغییرات صورت گرفته قوی‌تر از روی خوش نشان دادن به بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه.
عربستان سعودی که توافقنامه ابراهیم را با اسرائیل امضا نکرده، همچنان می‌تواند رژیم اسد را در حالت انتظار نگاه داشته و منتظر امتیازات قابل توجهی در لبنان باشد، جایی که اتحاد ایران و سوریه، حزب‌الله را به ضرر شرکای سنی ریاض تقویت کرده است.
پمپاژ کمک‌های مالی امارات متحده عربی به سوریه ویران‌شده به رژیم اسد یادآوری می‌کند که ایران با کمبود نقدینگی که دچار آن شده نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد و به دمشق کمک کند.
بنابراین، بازگرداندن سوریه به میان عرب‌ها ابزاری برای تضعیف «سیاست هلال شیعی» ایران است که از تهران تا بیروت از طریق بغداد و دمشق امتداد دارد. ترویج دموکراسی در شام در فهرست وظایف قدرت‌های غیرلیبرالی که زبان حقوق بشر غربی را به چالش می‌کشند، نیست.
رژیم اسد همچنین از مشکلات داخلی فعلی که رئیس‌جمهور ترکیه را زمین‌گیر کرده سود می‌برد. رجب طیب اردوغان در مواجهه با یک انتخابات دشوار در ماه‌های پیش رو، به سختی می‌تواند ریسک حمله به سوریه را بپذیرد آنهم در حالی که ارتش مشغول امدادرسانی به جمعیت بی‌خانمان‌هایی است که در نتیجه زلزله‌های اخیر آسیب دیده‌اند.
اردوغان که به رغم توهین‌ها و تهدیدهای بی‌پایان خود همیشه عمل‌گرا بود، قبلاً توسط پوتین مجبور شده بود تا در ازای عرضه نفت تخفیف خورده روسیه برای اقتصاد رنج‌دیده ترکیه، وعده دیدار با دشمن سرسخت خود یعنی بشار اسد را بدهد. ناگفته نماند که حضور بیش از 3 میلیون پناهجوی سوری در ترکیه توسط رقبای اردوغان در انتخابات عامل کمبود شغل برای ترک‌ها خوانده می‌شود و همزمان اردوغان از این ابزار استفاده‌های تبلیغاتی خود را هم می‌کند.
در چنین محیط پرهیاهویی، بشار اسد به طور متناقضی به نشانه‌ای از یک سیاست جدید اعراب تبدیل شده است. کشورهای ثروتمند شورای همکاری خلیج فارس اکنون در گفت‌وگو با شرکای جهانی خود بر برنامه‌های بلندمدت منطقه خلیج فارس برای تبدیل شدن به یک مرکز قدرت جهانی مستقل تأکید می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/680832/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

شاخ به شاخ عجیب دو ماشین در آزادراه!

نتیجه حواس پرتی پشت فرمون؛ کنترلش و از دست داد!

کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

خانجانی: توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

گناهان زبان؛ بداخلاقی