ایران پرسمان

آخرين مطالب

اعتراضات در اسرائیل بر سر چیست؟ تحلیل روز

اعتراضات در اسرائیل بر سر چیست؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - عصر ایران / متن پیش رو در «عصر ایران» منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
سندیکای کارکنان وزارت خارجه اسرائیل از کارکنان سفارتخانه های اسرائیل در سراسر جهان خواست به اعتصاب بپیوندند، با اعتصاب در فرودگاه تل آویو و لغو پروازها، هزاران مسافر بلاتکلیف در فرودگاه ماندند.
اسرائیل با اعتراضات داخلی گسترده و کم سابقه ای روبه رو است. تظاهرات خیابانی ادامه دارد و به اعتصابات هم اضافه می شود. اعتراضات علیه طرح کابینه اسرائیل به نام "اصلاحات قضایی" است. نتانیاهو (نخست وزیر) تحت فشار شدید برای توقف تصویب این طرح است اما همچنان مقاومت می کند.
اعتراضات خیابانی در دو ماه اخیر در اسرائیل آغاز شده و هم اکنون شدت گرفته است. معترضان که از شهروندان اسرائیلی هستند در تل آویو تظاهرات می کنند و خیابان های اصلی این شهر را بسته اند. احزاب مخالف دولت ( به رهبری یائیر لاپید نخست وزیر سابق) و دیگر منتقدان نتانیاهو هم به معترضان پیوسته اند.
معترضان پرچم های اسرائیل را در دست دارند و شعار می دهند: می خواهیم از دموکراسی خود حفاظت کنیم.
بخش عمده معترضان از قبل هم مخالف نتانیاهو بودند اما با ارائه طرح "اصلاحات قضایی" از سوی دولت نتانیاهو، جمع زیادی به مخالفت با این طرح پرداخته اند.
وزیر دفاع اسرائیل هم در سخنرانی عمومی شنبه با طرح اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو مخالفت کرد و خواستار توقف آن شد اما یک روز بعد با حکم نتانیاهو برکنار شد.
شمار معترضان در خیابان ها در چند روز اخیر بین 200 هزار تا 600 هزار نفر اعلام شده است.
بازار

ایران پرسمان

همزمان با اعتراضات، بخش هایی بیشتری به اعتصاب می پیوندند که از جمله می توان به کارکنان شهرداری تل آویو، بندر حیفا، شرکت هواپیمایی دولتی اسرائیل (اِل عال) و فرودگاه تل آویو (بزرگترین و مهمترین فرودگاه اسرائیل) اشاره کرد. کارکنان دو بانک اسرائیل، مدارس، دانشگاه ها و سازمان های بهداشت و درمان هم به اعتصاب پیوسته اند.
سندیکای کارکنان وزارت خارجه اسرائیل از کارکنان سفارتخانه های اسرائیل در سراسر جهان خواست به اعتصاب بپیوندند.
کنسول اسرائیل در نیویورک هم در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو، از سمت خود استعفا کرد.
تعداد زیادی از نیروهای ذخیره در ارتش و دستگاه های امنیتی اسرائیل از جمله خلبانان ذخیره در اعتراض به طرح دولت نتانیاهو اعلام کردند فعالیت خود را متوقف و از حضور در پایگاه های نظامی و فعالیت خودداری می کنند.
شمار زیادی از معترضان هم تلاش می کنند در مقابل خانه نتانیاهو در شهر قدس (اورشلیم / بیت المقدس) تجمع کنند که با مخالفت و مقابله پلیس روبه رو شدند.
پلیس اسرائیل اعلام کرد مانع از تجمع و اعتراضات مسالمت آمیز نمی شود اما با خشونت ها مقابله خواهد کرد. تاکنون در اعتراضات اسرائیلی هیچ کس کشته نشده اما شماری از معترضان بازداشت و تعدادی از معترضان و نیروهای امنیتی هم زخمی شده اند.
بن غفیر چهره تندرو مذهبی یهودی و وزیر امنیت داخلی اسرائیل از حامیان طرح اصلاحات قضایی است. او خواستار مقاومت نتانیاهو در برابر اعتراضات و تصویب و اجرای طرح اصلاحات قضایی است.
قبل از این هم خلبانان و مهمانداران کادر پرواز هواپیمای حامل بنیامین نتانیاهو در پرواز رسمی او به رم ایتالیا از پرواز خودداری و از اعتراضات اعلام حمایت کردند. هواپیمایی دولتی اسرائیل (ال عال) مجبور شود کادر جدیدی را جایگزین کند. در سفر نتانیاهو به رم، مترجم این سفر هم از حضور در این سفر خودداری کرد.
سفر نتانیاهو به لندن هم با حاشیه های زیادی همراه بود از جمله اینکه نشست خبری مشترک با نخست وزیر بریتانیا برگزار نشد و شمار زیادی از شهروندان اسرائیلی در لندن تجمع کردند و علیه نتانیاهو شعار دادند.
امریکا و کشورهای اروپایی از طرح اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو انتقاد کرده اند.
معترضان در برخی مناطق آتش روشن کردند. در برخی مواقع هم میان معترضان اسرائیلی و پلیس درگیری بود.
اشاره به این نکته مهم است که دولت فعلی اسرائیل به ریاست نتانیاهو، تندروترین و راست گراترین کابینه در تاریخ است که مجموعه نیروهای افراطی ملی گرا و مذهبی یهودی را جمع کرده است.
همچنین رای گیری برای استیضاح دولت نتانیاهو و سرنگونی آن در پارلمان هم رای لازم را کسب نکرد.لحظه به لحظه به حجم اتفاقات در اعتراضات داخلی اسرائیل اضافه می شود.
مهمترین دلیل اعتراضات، طرح دولت اسرائیل به رهبری نتانیاهو (نخست وزیر) برای تغییرات قضایی است که به نام "اصلاحات قضایی" شناخته می شود. براساس این طرح در صورت تصویب پارلمان، احکام دادگاه عالی اسرائیل، بی اثر می شود. دادگاه عالی، بالاترین مرجع قضایی اسرائیل است. 
منتقدان می گویند با این طرح، استقلال دستگاه قضایی نقض می شود چون پارلمان می تواند احکام دادگاه عالی را نادیده بگیرد و کنار بزند. همچنین دستگاه قضایی به نهاد زیرمجموعه و پیرو پارلمان و دولت تبدیل می شود.
در اسرائیل، دولت و کابینه توسط ائتلاف اکثریت پیروز در انتخابات پارلمانی تشکیل می شود. در نتیجه دولت می تواند خواسته های خود را برای لغو احکام دادگاه قضایی از طریق پارلمان اجرایی کند.
درباره انگیزه و دلایل دولت نتانیاهو برای ارائه این طرح مطالب زیادی مطرح شده است از جمله اینکه:
- بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خود دارای چند پرونده قضایی مفتوح در دادگاه است. نتانیاهو تلاش می کند از طریق این طرح در صورت محکومیت قضایی، بتواند احکام دادگاه را بی اثر کند.
- بخشی از وزیران، چهره ها و احزاب حاضر در دولت فعلی اسرائیل دارای پرونده های قضایی یا در معرض اتهاماتی هستند. در نتیجه تلاش می کنند در صورت محکومیت، از طریق این طرح، این احکام اجرا نشوند و برای آینده خود مصونیت ایجاد کنند.
اشاره به این سابقه مهم است که یک ماه قبل دادگاه عالی اسرائیل حکم داد وزیر کشور (ارییه درعی) به دلیل داشتن محکومیت قضایی نمی تواند در سمت وزیر کشور بماند و باید برکنار شد. نتانیاهو هم مجبور به کنار گذاشتن او شد. ارییه درعی وزیر کشور برکنار شده یک خاخام (روحانی یهودی) و از چهره های تندرو بود که قبلا در پرونده های مختلف محکومیت قضایی داشت اما به دلیل محکومیت در پرونده فرار مالیاتی از حضور در کابینه منع شد. حاضران در کابینه اسرائیل به دنبال جلوگیری از تکرار این تجربه هستند.
- کابینه فعلی اسرائیل به ریاست نتانیاهو شامل مجموعه ای از نیروهای راست تندرو و افراطی ملی گرا و مذهبی یهودی هستند. آنها به دنبال اجرای برنامه ها و تصویب قوانین جنجالی هستند که می تواند اعتراضات زیادی ایجاد کند. دستگاه قضایی اسرائیل می تواند مانعی در برابر این طرح ها و قوانین باشد. طرح "اصلاحات قضایی" برای از میان برداشتن این مانع است. از جمله می توان به طرح دولت نتانیاهو برای تصویب قانون اعدام علیه شهروندان فلسطینی اشاره کرد که به اسرائیلی ها حمله می کنند.
- سیستم قضایی اسرائیل در برخی اتفاقات و پرونده ها به سود فلسطینی ها یا علیه طرف اسرائیلی یا علیه اقدامات و فعالیت های گروه های تندرو اسرائیلی حکم می دهد. با طرح اصلاحات قضایی می توان این در این موارد، احکام دادگاه عالی اسرائیل را خنثی کرد و کنار زد. از جمله می توان به فعالیت اسرائیلی های تندرو برای اخراج فلسطینی ها و ساخت شهرک در زمین آنها در منطقه کرانه باختری بدون کسب مجوز از دولت اسرائیل اشاره کرد.
آینده چه می شود؟
چالش اصلی این است. اگر نتانیاهو توقف تصویب قانون اصلاحات قضایی را اعلام کند ممکن است با خروج برخی احزاب تندرو از ائتلاف کابینه و در نتیجه فروپاشی کابینه و پایان دولت و نخست وزیری اش روبه رو شود. این احزاب و وزیران (از جمله بن غفیر وزیر امنیت داخلی) بر تصویب قانون اصلاحات قضایی اصرار دارند و خواهان عدم عقب نشینی هستند.
اگر نتانیاهو بر تصویب قانون اصلاحات اصرار کند با افزایش چند برابری اعتراضات و اعتصابات و بن بست واقعی در اسرائیل روبه رو خواهد شد.
در نتیجه می توان یکی از موارد زیر را پیش بینی کرد:
- بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل طرح اصلاحات قضایی را متوقف می کند. ائتلاف حاکم فرومی پاشد. دولت از اکثریت می افتد و دولت و نخست وزیری نتانیاهو به پایان می رسد. معترضان قبول می کنند و اعتراضات به پایان می رسد.انتخابات زودهنگام برای تشکیل کابینه بعدی برگزار خواهد شد.
- نتانیاهو با توافق داخلی در ائتلاف حاکم طرح اصلاحات قضایی را متوقف می کند بدون اینکه احزاب تشکیل دهنده ائتلاف، آن را ترک کنند. در این وضعیت احزاب حاضر در ائتلاف باقی می مانند اما ممکن برخی چهره های تندرو و حامی طرح اصلاحات قضایی (مثل بن غفیر وزیر امنیت داخلی)، کابینه را ترک کندند. همزمان اعتراضات با خواسته استعفای نتانیاهو ادامه می یابد.
- نتانیاهو بر اجرای طرح اصلاحات قضایی اصرار می کند و در نتیجه اعتراضات و اعتصابات ادامه می یابد. اسرائیل به سمت رویارویی بدون چشم انداز حرکت می کند.
- با مذاکرات میان سران احزاب چپ، راست و میانه، به راه حل میانه می رسند و اعتراضات متوقف می شوند.
- اعضای اصلی حزب لیکود یا ائتلاف حاکم که کابینه را تشکیل داده اند نتانیاهو را کنار می زند و قربانی می کند و در نتیجه طرح اصلاحات قضایی نیز متوقف می شود.
براساس خبرهای غیررسمی منتشر شده نتانیاهو توقف تلاش ها برای تصویب قانون اصلاحات قضایی را قبول کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/704763/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

سقوط سهام آسیا

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

درگیری حیوانات در طبیعت

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید