ایران پرسمان
سرمقاله سازندگی/ نگرانی اصلی
چهارشنبه 10 ارديبهشت 1404 - 09:27:59
ایران پرسمان - روزنامه سازندگی / «نگرانی اصلی» عنوان یادداشت روز در روزنامه سازندگی به قلم صالح نقره‌کار است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
در تحلیل تفاهم‌نامه اخیر نیروی انتظامی و وزارت آموزش‌وپرورش باید از زاویه‌ای متفاوت به این موضوع پرداخته شود. پلیس باید با نگاه جامعه‌محور و متوجه به آثار اجتماعی فعالیت‌های امنیتی خود، در راستای ارتقای نظم عمومی و حاکمیت قانون، به مسائل آموزشی وارد شود. پلیس باید در این فضا به امنیت انسانی توجه کند و از منظر تخصصی به مسائل مدارس و محیط‌های آموزشی پرداخته و نه صرفاً از یک رویکرد امنیتی و پلیسی.
می‌توان این تفاهم‌نامه را از منظر حق بر امنیت، با نگاه تخصصی در فضای آموزشی، بررسی کرد. این نگاه می‌تواند به بهبود امنیت کودکان و جلوگیری از جرایم علیه آنها در مدارس و محیط‌های آموزشی کمک کند. اگر پلیس بتواند در این فضا با رعایت موازین و اصول حقوقی، وظیفه خود را به‌ درستی انجام دهد، می‌تواند نقش موثری در ارتقای امنیت شهروندی و حقوق انسانی داشته باشد.
اصولاً تفاهم‌نامه‌هایی که بین فراجا و نهادهای مختلف منعقد می‌شود مانند بهزیستی، کانون‌های وکلا یا مجموعه‌هایی که در ارتباط با فرهنگ و رسانه و سایر خدمات شهروندی هستند باید با نگاه حفظ امنیت شهروندی و نقش پلیس در ارتقای امنیت شهروندی در سطوح مختلف مورد توجه قرار گیرد.
بحث کنترل ورود پلیس به این مراکز همیشه مورد توجه بوده است. اما به این معنا نیست که ما در این محیط‌ها از نگاه امنیت محور و توجه به یک فضای مبتنی بر استانداردهای حق بر آموزش بی‌توجه باشیم. پلیس باید در هر محیطی با رعایت قواعد و استانداردهای خود ورود کند. در این فضای فرهنگی و آموزشی، رعایت اصول و موازین حقوق شهروندی باید در اولویت باشد و پلیس باید رفتار خود را متناسب با آن تنظیم کند.
بازار
نباید این تفاهم‌نامه به «پلیسی شدن» مدارس منتهی شود. البته نگاه بدبینانه به این تفاهم‌نامه خطرناک خواهد بود، باید به‌جای نیمه‌خالی لیوان که به دخالت در حریم خصوصی و پلیسی شدن مدارس اشاره دارد، به نیمه پر آن توجه کنیم. نگاه باید جامعه‌محور باشد و به‌گونه‌ای طراحی شود که از حقوق بنیادین افراد، به‌ویژه کودکان و نوجوانان، محافظت کند.
درباره نقض حقوق کودکان در رسانه‌ها و فضای عمومی باید گفت که این رویکرد پلیس می‌تواند به کاهش جرم علیه کودکان کمک کند. او بر این نکته تاکید دارد که پلیس باید رویکردی تخصصی در پیش بگیرد و با همکاری با نهادهای فرهنگی و آموزشی در راستای پیشگیری از وقوع جرم علیه کودکان در مدارس، اقدام کند. با اشاره به استانداردهای ورود پلیس به محیط‌های آموزشی و فرهنگی، باید گفت که این حضور نباید امنیتی باشد. در این فضا، پلیس باید رفتار خود را متناسب با فضای فرهنگی و آموزشی محیط تنظیم کند. پلیس باید با رعایت این استانداردها و براساس نگاه فرهنگی، وارد مدارس شود تا از یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندان، یعنی حق بر امنیت، دفاع کند.
همکاری پلیس با دیگر نهادهای خدمات عمومی باید با نگاه تخصصی و برای ارتقای امنیت شهروندی باشد. تفاهم‌نامه‌های پلیس و نهادهای مختلف باید با توجه به اصول حقوق شهروندی و رعایت آزادی‌های فردی و اجتماعی تنظیم شوند تا از هرگونه نقض حقوق شهروندان جلوگیری شود. در نهایت، پلیس باید در هر فضا و محیطی با رعایت قواعد و استانداردهای خاص خود وارد شود و در این مسیر، هیچ‌گاه نباید اجازه داده شود که نقض حقوق یا آزادی‌های فردی رخ دهد.
تعامل پلیس و وزارت آموزش‌وپرورش در صورتی که با رعایت حقوق شهروندی و استانداردهای حقوق بشری همراه باشد، می‌تواند به ‌عنوان یک الگو برای تعاملات بین‌نهادی در خدمات عمومی و ارتقای امنیت اجتماعی عمل کند.

http://www.PorsemanNews.ir/Fa/News/1246388/سرمقاله-سازندگی--نگرانی-اصلی
بستن   چاپ