ایران پرسمان
نگاهی به ظرفیت 145 هزار نفری پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری در سال 1402
دوشنبه 15 خرداد 1402 - 15:56:53
ایران پرسمان - مهر / بررسی ظرفیت 145 هزار نفری پذیرش دانشجو در کارشناسی ارشد و دکتری در سال 1402 نشان می دهد بیشترین ظرفیت به گروه های علوم انسانی و فنی - مهندسی و همچنین دوره روزانه اختصاص دارد.
گروه حوزه و دانشگاه: تحصیلات تکمیلی در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه علمی و فناوری کشور محسوب می‌شوند. دانشگاه‌های کشور در حوزه دولتی و غیردولتی بخش عمده‌ای از ظرفیت خود را به دوره‌های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی اختصاص داده اند .
عبور دانشگاه‌ها از مرز تربیت صرف دانشجو و رسیدن به خلق ثروت از دانش مستلزم دارا بودن زیرساخت‌های نیروی انسانی، تجهیزات آزمایشگاهی و توانمندی دانش و فناوری است که تربیت دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌تواند این مسیر را هموار کند.
در چند سال اخیر تعداد داوطلبان آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی نیز رشد قابل توجهی داشته اند و در هر یک از این آزمون‌ها بالغ بر نیم میلیون نفر در مجموع شرکت می‌کنند که از این تعداد تقریباً یک پنجم تعداد شرکت کنندگان در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند.
ظرفیت پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در سال‌های اخیر در کشور رشد داشته است و البته این میزان رشد به نسبت گروه‌های آزمایشی و رشته‌های مورد نیاز کشور متفاوت بوده است.
در آزمون دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال 1402 که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد بیش از 169 هزار داوطلب با هم به رقابت پرداختند که از این تعداد بیش از 120 هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند و تعداد 91 هزار و 701 داوطلب در سایت سازمان سنجش انتخاب رشته کردند.
ظرفیت پذیرش در آزمون دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال 1402 در مجموع 7 گروه آزمایشی 13 هزار و 736 نفر است.
مقایسه میزان ظرفیت پذیرش و تعداد شرکت کنندگان در آزمون دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال 1402
گروه آزمایشی ظرفیت پذیرش تعداد داوطلب
علوم انسانی4 هزار و 526 ظرفیت دانشگاه111 هزار و 973 داوطلب
علوم پایه2 هزار و 753 ظرفیت دانشگاه12 هزار و 437 داوطلب
فنی مهندسی4 هزار و 52 ظرفیت دانشگاه25 هزار و 152 داوطلب
کشاورزی و منابع طبیعی1 هزار و 692 ظرفیت دانشگاه6 هزار و 743 داوطلب
هنر273 ظرفیت دانشگاه8 هزار و 210 داوطلب
دامپزشکی188 ظرفیت دانشگاه2 هزار و 279 داوطلب
زبان252 ظرفیت دانشگاه3 هزار و 170 داوطلب
جمع13 هزار و 736 ظرفیت دانشگاه169 هزار و 964 داوطلب
بیشترین میزان ظرفیت در دوره‌های دکتری تخصصی در کشور به گروه علوم انسانی و فنی - مهندسی اختصاص دارد. کمترین میزان ظرفیت پذیرش نیز متعلق به گروه دامپزشکی است. در این میان بیشترین تعداد داوطلب در آزمون دکتری تخصصی نیز ابتدا به گروه علوم انسانی و پس از آن گروه فنی - مهندسی اختصاص دارد.
به این ترتیب حدود 7 درصد جمعیت داوطلب در آزمون دکتری تخصصی در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند.
ظرفیت پذیرش دانشجویان دکتری سال 1402 به تفکیک دوره تحصیلی

ایران پرسمان


اما در این میان سهم دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در پذیرش دانشجوی دکتری چگونه است. بررسی آماری دفترچه انتخاب رشته و میزان ظرفیت اعلامی دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد که بیشترین ظرفیت پذیرش در دوره‌های پذیرش متعلق به دوره روزانه با پذیرش 9 هزار و 829 دانشجو است.
جدول میزان پذیرش دانشجویان دکتری به تفکیک دوره تحصیلی سال 1402
گروه آزمایشیروزانهروزانه - غیردولتینوبت دومپیام نورغیرانتفاعیپردیس خودگردانمشترکجمع
علوم انسانی2642 نفر92 نفر666 نفر129 نفر368 نفر629 نفر-4526
علوم پایه2144 نفر2 نفر338 نفر110 نفر44 نفر115 نفر-2753
فنی مهندسی3171 نفر-500 نفر10 نفر50 نفر321 نفر-4052
کشاورزی و منابع طبیعی1352 نفر-278 نفر3 نفر-59 نفر-1692
هنر192 نفر-38 نفر-14 نفر29 نفر-273
دامپزشکی151 نفر-30 نفر--7 نفر-188
زبان177 نفر-34 نفر8 نفر2 نفر28 نفر3 نفر252
جمع9829 نفر94 نفر1884 نفر260 نفر478 نفر1188 نفر3 نفر-
این بررسی نشان می‌دهد که بار اصلی تربیت دانشجوی دکتری در کشور برعهده دانشگاه‌های دولتی و دوره‌های روزانه است. البته بسیاری از دانشگاه‌ها در آزمون سال 1402 دوره‌های پژوهش محور را با همکاری پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به منظور تربیت دانشجوی دکتری اعلام کرده اند .
سهم شهریه پردازها از تربیت دانشجوی دکتری حدود 22 درصد است. به عبارت دیگر همچنان 78 درصد تربیت دانشجوی دکتری همچنان در کشور برعهده دولت و بودجه‌های دولتی است و دانشگاه‌ها باید ضمن توجه به وضعیت معیشت دانشجویان دکتری، بودجه لازم برای تحقیقات اساتید دارای دانشجوی دکتری را نیز فراهم کنند.
در همین مسیر تعریف گرنت های تحقیقاتی، مأموریت‌های مساله محور، تحقیقات کاربردی و تحقیقات در مرزهای دانش و همچنین مأموریت محور کردن دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌تواند تربیت دانشجوی دکتری را هدفمند کند.
وضعیت ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری در کشور نشان می‌دهد که سهم دوره روزانه فنی - مهندسی با 3 هزار و 171 نفر ظرفیت از دوره روزانه سایر گروه‌های آموزشی بیشتر است. این موضوع نشان دهنده زیرساخت‌های فنی و حرکت دانشگاه‌ها در مسیر فناوری است.

ایران پرسمان


پردیس‌های خودگردان از دیگر ظرفیت‌های دانشگاه‌ها هستند که در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته اند در این میان در بخش تحصیلات تکمیلی نیز پردیس‌های خودگردان درصدی از ظرفیت را به خود اختصاص داده اند اما سهم آنها در تربیت دانشجوی دکتری در گروه علوم انسانی بیشتر از سایر گروه‌های آموزشی است.
ظرفیت 131 هزار و 686 نفری در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها در سال 1402
آزمون کارشناسی ارشد سال 1402 با تعداد 471 هزار و 528 نفر شرکت کننده در روزهای 11 و 12 اسفند سال 1401 برگزار شد. نتایج اولیه این آزمون 8 خردادماه 1402 اعلام شد و 355 هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند.
ظرفیت پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد سال 1402 تعداد 131 هزار و 686 نفر است که این میزان ظرفیت بدون احتساب ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی است.
بیشترین میزان ظرفیت پذیرش مربوط به گروه علوم انسانی با 66 هزار و 851 نفر و کمترین میزان پذیرش مربوطه به گروه دامپزشکی با 349 نفر است.
در میان دوره‌های آموزشی نیز همچون دوره دکتری تخصصی متعلق به دوره روزانه با 54 هزار و 432 نفر ظرفیت است. کمترین میزان ظرفیت هم به دوره‌های مشترک دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور با 20 ظرفیت اختصاص دارد.
اما سهم بخش دولتی در ظرفیت اسمی دوره روزانه تنها به این موضوع خلاصه نمی‌شود. بررسی ظرفیت گروه‌های علوم پایه و فنی - مهندسی که بیشترین نیاز را به تجهیزات و زیرساخت‌های آزمایشگاهی دارند نشان می‌دهد که سهم اصلی تربیت دانشجوی کارشناسی ارشد در کشور برعهده دانشگاه‌های دولتی است.
جدول میزان پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد سال 1402 به تفکیک دوره تحصیلی
گروه آزمایشیروزانهروزانه - غیردولتینوبت دوممجازیپیام نورمجازی پیام نورغیرانتفاعیمجازی غیرانتفاعیغیردولتیپردیس خودگردانمشترکجمع
علوم انسانی19108 نفر228 نفر4041 نفر2725 نفر12481 نفر6934 نفر17327 نفر1820 نفر63 نفر2117 نفر7 نفر66851
علوم پایه9994 نفر-1681 نفر141 نفر1166 نفر460 نفر773 نفر20 نفر-699 نفر10 نفر14934
فنی مهندسی18276 نفر-3796 نفر1715 نفر334 نفر165 نفر8698 نفر629 نفر-1797 نفر3 نفر35420
کشاورزی و منابع طبیعی4463 نفر-1742 نفر20 نفر21 نفر10 نفر106 نفر--189 نفر-6554
هنر2340 نفر-483 نفر175 نفر80 نفر40 نفر3850 نفر107 نفر-503 نفر-7578
دامپزشکی251 نفر-77 نفر------21 نفر-349
جمع5443222811820477614082760963307542576532620-
وضعیت ظرفیت پذیرش در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی وابسته به وزارت علوم نشان می‌دهد که سهم عمده‌ای از تربیت دانشجوی کارشناسی ارشد دربخش شهریه پرداز صورت می‌گیرد. از ظرفیت 131 هزار و 686 نفری، ظرفیت دوره روزانه که آموزش در آن رایگان است 54 هزار و 432 نفر است که تقریباً 29 درصد ظرفیت را شامل می‌شود.
به عبارت دیگر 77 هزار و 254 ظرفیت دیگر که 71 درصد بخش آموزش را تشکیل می‌دهند دوره‌های آموزشی شهریه پرداز هستند که این شهریه پردازها از روزانه غیردولتی تا پیام نور و مجازی را دربرمی گیرد.

ایران پرسمان


اما سهم بخش دولتی در گروه‌های علوم پایه و فنی - مهندسی هم قابل توجه است. در گروه علوم پایه بخش دولتی در قالب دوره روزانه، نوبت دوم و پردیس خودگردان و مجازی قرار دارد. در این گروه 84 درصد آموزش برعهده دانشگاه‌های دولتی است. اهمیت این موضوع در گروه علوم پایه در بخش زیرساخت‌های آموزشی و آزمایشگاهی است. به نظر می‌رسد بخش غیردولتی حاضر در آموزش عالی در این میان نقش چندانی برعهده ندارد.
این وضعیت در گروه فنی - مهندسی که ارتباط با صنعت و جامعه را رقم می‌زند از اهمیت بیشتری برخوردار است. در گروه فنی - مهندسی ظرفیت پذیرش عمدتاً در دانشگاه‌های دولتی است و سهم بخش غیردولتی تنها 26 درصد است. این امر از آن جهت اهمیت دارد که دانشگاه‌های نسل پیشرو قصد دارند از فناوری ناشی از دانش بنیان‌ها به حل مشکلات جامعه بپردازند اما هنوز هم تربیت نیروی انسانی در این بخش برعهده بودجه‌های نحیف دولتی است.
ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد سال 1402 به تفکیک دوره تحصیلی

ایران پرسمان


به گزارش مهر، 145 هزار و 422 ظرفیت پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه‌های کشور است. با توجه به اینکه هدف از تربیت نیروی انسانی در تحصیلات تکمیلی حرکت دانشگاه‌ها در مسیر دستیابی به اهداف چشم انداز و سیاست‌های علم و فناوری کشور است و در این مسیر توجه هر چه بیشتر به آمایش آموزش عالی و نیازهای کشور در بخش‌های مختلف می‌تواند گره گشای حوزه علم و فناوری باشد.
مأموریت محور شدن دوره‌های تحصیلات تکمیلی و پذیرش دانشجویان بر اساس مقاصد شغلی و بازار کار از راهکارهایی است که می‌تواند به نظام مند شدن هر چه بیشتر نظام پذیرش دانشجو بیانجامد.
دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی با توجه به ماهیت تحصیل خود مبنی بر تحقیق و پژوهش در کنار آموزش نیازمند توجه بیشتر سیاستگذاران علم و فناوری هستند تا هرچه بهتر از پتانسیل این نیروی عظیم در حرکت علمی دانشگاه‌ها بهره برده شود.

http://www.PorsemanNews.ir/Fa/News/1005440/نگاهی-به-ظرفیت-145-هزار-نفری-پذیرش-دانشجوی-ارشد-و-دکتری-در-سال-1402
بستن   چاپ