نقش یک نشانگر جدید در درمان سرطان پستان
چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 20:43:08
ایران پرسمان - سیناپرس/ محققان انگلیسی گزارش می دهند ساختارهای تاج مانند اطراف تومورهای پستان در بیماران چاق می تواند منجر به تضعیف پاسخ دهی آن ها به درمان شود.
محققان دانشگاه ساوتهمپتون کشف کرده اند که ساختارهای تاج مانند اطراف تومورهای پستان در بیماران دارای اضافه وزن و چاق می تواند پاسخ آن ها به درمان را مختل کند و مشکلاتی را در راه کنترل سرطان ایجاد کند.
یافته های این مطالعه به طور بالقوه می توانند برای بهبود درمان ویژه بیماران مبتلا به سرطان پستان HER2 مثبت مورد استفاده قرار گیرند.
بافت چربی، جزء مهمی از پستان انسان سالم است و در عین حال شاخص توده بدنی بالا (BMI) می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. میزان بقای بیماران دارای اضافه وزن نیز کمتر از سایر بیماران است.
در بیماران با BMI بالا، افزایش چربی بدن اطراف سینه می تواند باعث تجمع سلول های ایمنی التهابی به نام ماکروفاژها در بافت چربی پستان شود. سپس این ماکروفاژها می توانند با احاطه کردن این سلول های چربی، آنچه را که ساختارهای تاج مانند نامیده می شود تشکیل دهند و یک محیط التهابی در پستان ایجاد کنند که می تواند منجر به شروع و رشد تومور شود. چگونگی تاثیر این ساختارها بر پیشرفت سرطان پستان ناشناخته بوده است.
تیم تحقیقاتی، نمونه ‌هایی را از گروهی از بیماران مبتلا به سرطان پستان HER2 ارزیابی کردند تا ارتباط بین BMI بالا و تشکیل ساختارهای تاج مانند را ارزیابی کرده و تأثیر متعاقب آن‌ ها بر چگونگی پاسخ دهی بیماران به درمان با دارویی به نام تراستوزوماب را بررسی کنند.
آن ها سپس به شناسایی یک نشانگر زیستی مولکولی بالقوه به نام CD32B روی سطح ماکروفاژها در این ساختارهای تاج مانند پرداختند.به گزارش سیناپرس، وجود این نشانگر در بیماران دارای اضافه وزن و چاق به معنی پاسخ ضعیف آن ها به درمان با تراستوزوماب بود.
پژوهشگران اظهار داشتند:این یافته ‌ها برای پزشکان و محققان این زمینه، جالب خواهد بود، زیرا می ‌توانند به طور بالقوه برای توسعه درمان ویژه بیماران مبتلا به سرطان پستان HER2 مثبت مورد استفاده قرار گیرند.
از طرف دیگر، محققان نشان دادند که درمان با تراستوزوماب در بیمارانی که فاقد این نشانگر هستند بسیار مؤثر است. بنابراین چنین بیمارانی می توانند از دوز پایین تری از درمان ضد HER2 بهره مند شوند و در نتیجه عوارض جانبی آن را به حداقل برسانند.
یافته های تحقیقاتی فوق در مجله Scientific Reports منتشر شده اند.

بستن   چاپ