ایران پرسمان

آخرين مطالب

گزارش شرکت مترو از روند احداث 28 ایستگاه شهرداری تهران

گزارش شرکت مترو از روند احداث 28 ایستگاه
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - 44 ماه از دوره کنونی مدیریت شهری می گذرد و حالا در ماه‌های پایانی این دوره، کارنامه عملکردی شهرداری تهران و واحدهای تابعه آن، معیاری برای سنجش میزان موفقیت و یا ناکامی متولیان امر در اجرای برنامه‌های وعده داده شده، تلقی می‌شود؛ اما فرق دوره‌ای که سپری شد با دوره‌های قبل از آن، شرایط بسیار سخت اقتصادی حاکم بر کشور بود که به گواه و اذعان کارشناسان امر، بی سابقه و حادتر از همیشه به نظر می‌رسید.

44 ماه از دوره کنونی مدیریت شهری می گذرد و حالا در ماه‌های پایانی این دوره، کارنامه عملکردی شهرداری تهران و واحدهای تابعه آن، معیاری برای سنجش میزان موفقیت و یا ناکامی متولیان امر در اجرای برنامه‌های وعده داده شده، تلقی می‌شود؛ اما فرق دوره‌ای که سپری شد با دوره‌های قبل از آن، شرایط بسیار سخت اقتصادی حاکم بر کشور بود که به گواه و اذعان کارشناسان امر، بی سابقه و حادتر از همیشه به نظر می‌رسید.
در این میان شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) به عنوان یکی از ارکان بحث توسعه حمل و نقل عمومی، با همکاری و پشتیبانی تمام دست اندرکاران امر کارنامه ای از خود برجای گذاشته که قضاوت در مورد آن را باید به مردم سپرد و بس؛ شهروندانی که به عینه خیلی از مسائل را دیدند و فارغ از تمایلات سیاسی و جناحی، می‌توانند در مورد کارهای انجام شده، نظر واقعی دهند.
اولویت برنامه های مترو چه بود؟
در آبان ماه 1396 کادر جدید مدیریت مترو بر اساس وضع موجود با اهم و فی الاهم کردن نیازهای اولویت بندی شده شبکه حمل و نقل ریلی پایتخت، چند هدف را نشانه‌گذاری و بر اساس آن عمل کرد. این موارد عبارت بودند از:
الف)رفع نقایص ایستگاه‌های افتتاح شده خطوط مختلف و خصوصاً خط 7 که به لحاظ ایمنی مشکل جدی داشته و در صورت سهل انگاری، بازی با جان و امنیت مسافران را در برداشتند. نواقصی از قبیل فقدان سیستم سیگنالینگ و یا سامانه‌های تهویه و اطفای حریق، پله های فرار، سامانه‌های اصلی و پشتیبان تامین برق، اشکال در ریل گذاری و ... به این ترتیب در وهله نخست ایستگاه‌های خط 7 و حتی برخی ایستگاه‌های خطوط 3 و 4 که در حال بهره‌برداری بودند و چنین نواقصی با شدت و ضعف متفاوت در آنها احساس می‌شد، ایمن‌سازی شد و به طور استاندارد در اختیار شهروندان قرار گرفت.
ب) نکته مهم دیگر، تکمیل و ساخت ایستگاه‌های بیشتر بود. به عبارت دیگر به جای احداث و حفر بی‌هدف تونل‌های بیشتر که دغدغه‌های جاری مردم را پاسخگو نبود، بهره‌برداری از ایستگاه‌های نیمه تمام در دستور کار قرار گرفت. این ایستگاه‌ها البته در ادوار پیشین مدیریت شهری به درصدی از تکمیل نائل آمده بودند اما مسئله قابل توجه آنجاست که بدانیم با پیشرفت عملیات ساختمانی هر ایستگاه، نمی‌توان آن را قابل بهره‌برداری دانست؛ یعنی سهم بخش ساختمانی 45 درصد کل عملیات اجرایی احداث یک ایستگاه است و 55 درصد باقی مانده را بخش تجهیزات و تاسیسات شامل می‌شود که اتفاقاً هزینه های گزاف و کارهای اداری خاص خود را در بر دارد. با تمام این اوصاف، میانگین پیشرفت عملیات اجرایی در 16 ایستگاه از خط 7 تا پایان شهریور 1396 حدود 49 درصد بوده است (بخش های ساختمانی و تجهیزاتی در مجموع) که طی سال‌های اخیر تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده اند. 12 ایستگاه از خط 6 نیز که در این دوره کامل شده اند، تا پایان شهریور 1396 به طور میانگین 41 درصد پیشرفت مجموع کارهای ساختمانی و تجهیزاتی داشته اند. جدول تهیه شده در این زمینه، درصد پیشرفت تمام ایستگاه‌ها را به تفکیک مشخص کرده است. ایستگاه اقدسیه از خط 3 نیز حدود 45 درصد پیشرفت داشته که طی کمتر از 4 سال تکمیل و اخیراً افتتاح شد. البته در کنار ساخت و تکمیل ایستگاه‌ها، در این دوره حدود 40 کیلومتر تونل مترو نیز برحسب ضرورت احداث و یا کامل شد.
ج)سومین اولویت برنامه های مدیریت شهری در حوزه عملیات ساخت و ساز و توسعه شبکه مترو، اقدامات زیرساختی و بلندمدتی بوده که ثمرات آن در سال‌های آینده به بار خواهد نشست. تکمیل و ساخت پایانه‌هایی از قبیل آزادگان، اکباتان، کلاهدوز و ... به همراه تلاش برای طراحی و تولید قطار ملی مترو که عدم وابستگی به شرکت‌های خارجی را در برداشته و حل مشکل کمبود ناوگان حمل و نقلی مترو را تا حدود زیادی امکان‌پذیر می‌سازد، از جمله مهمترین اقدامات یاد شده است. در کنار این موارد، احداث 5 پست برق در خطوط مختلف، اضافه کردن 19 رام قطار، حرکت به سمت دستیابی به منابع مالی جدید مانند اوراق مشارکت، مناسب‌سازی ایستگاه‌ها برای استفاده معلولان و افراد کم توان جسمی و حرکتی، رفع نواقص 30 ایستگاه بهره‌برداری شده و همچنین ایستگاه های تازه تاسیس با نصب و راه اندازی 280 رشته پله برقی، 62 دستگاه آسانسور و 78 سامانه تهویه هوا، ساخت 12 ورودی جدید و اقدام برای توسعه خطوط 3، 4، 6 و 7 مترو از دیگر تمهیداتی است که به مرور زمان آثار و تاثیرات خود را نشان خواهد داد و شبکه خطوط مترو را به حد و اندازه های استاندارد جهانی نزدیک تر می کنند.
سایر اقدامات اجرایی و زیرساختی
در کنار توجه اکید به این 3 اولویت اجرایی، البته موارد متعددی همچون ارتقا سیستم‌های نرم‌افزاری مربوط به فعالیت‌های مترویی، راه اندازی کمیته ساخت داخل برای بهره مندی هر چه بیشتر از توانمندی ها و ظرفیت‌های نیروی کار داخلی، احیاء شرکت مجتمع های ایستگاهی و از همه مهمتر طراحی خطوط چهارگانه جدید بر اساس طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت که با آغاز عملیات عمرانی اولین ایستگاه از خط 10 (ایستگاه میدان دریاچه شهدای خلیج فارس در منطقه 22) همراه شد، بخشی از تلاش های صورت گرفته در این دوره مدیریتی بود که با زحمت خانواده بزرگ مترو تهران و البته پیگیری ها و حمایت های مدیران ارشد شورای شهر و شهرداری تهران حاصل شده است.
بی تردید بسیاری از این موارد در دوره های آتی مدیریت شهری تکمیل و تقدیم مردم خواهد شد که این امر مربوط به ذات و جنس کارهای عمرانی است؛ فعالیت هایی که زمانبر بوده و لزوماً در یک دوره مدیریتی شروع و خاتمه نمی پذیرند اما شرط انصاف آن است که زحمات دست اندرکاران دوره های مدیریتی قبل و بعد از دوره خود را ضایع و زائل نکنیم تا مشمول رحمت و برکت الهی در اموراتمان شویم.

نام ایستگاه
خط مربوطه
درصد پیشرفت عملیات ساختمانی و تجهیزاتی در شهریور 1396
درصد پیشرفت عملیات ساختمانی و تجهیزاتی در اردیبهشت 1400
اقدسیه
3
45
86
دولت آباد
6
47
93
کیانشهر
6
41
91
بعثت
6
49
95
امیرکبیر
6
38
90
میدان شهدا
6
46
90
میدان امام حسین(ع)
6
40
88
دانشگاه تربیت مدرس
6
23
80
شهرک آزمایش
6
36
88
مرزداران
6
47
94
یادگار امام (ره)
6
47
90
شهید اشرفی اصفهانی
6
42
93
شهید ستاری
6
41
86
بسیج
7
68
99
آهنگ
7
33
88
چهل تن دولاب
7
31
88
میدان قیام
7
33
80
مولوی
7
44
93
میدان محمدیه
7
63
90
مهدیه
7
56
93
هلال احمر
7
42
85
بریانک
7
62
88
کمیل
7
64
99
رودکی
7
54
89
شهید نواب صفوی
7
47
86
باقرخان
7
32
79
دانشگاه‌تربیت‌مدرس
7
55
87
برج میلاد
7
36
87
میدان صنعت
7
64
97

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/291219/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آماده باش کامل گروه‌های واکنش سریع صنعت برق

10 فرمان نظام حمایتی و رفاه

تحلیل مهاجرانی از دولت سایه سعید جلیلی

دفاع روزنامه دولت از پوشش رئیس جمهور منتخب

شنیده‌ها از 3 گزینه اصلی وزارت خارجه دولت پزشکیان

انهدام 9 پهپاد جنبش انصارالله در اطراف یمن

حدود 30 درصد از آمریکایی‌ها آماده پذیرش یک رئیس‌جمهور زن نیستند

گروه‌های مقاومت پایگاه آمریکایی «کونیکو» را با موشک هدف قرار دادند

پیشتازی 2 درصدی ترامپ نسبت به هریس در نظرسنجی وال‌استریت‌ژورنال

بمباران هشت مدرسه سازمان ملل در غزه

حمله آمریکا و انگلیس به فرودگاه بین‌المللی الحدیده یمن

سرمقاله ایران/ الزامات شکوفایی فرهنگی

سرمقاله دنیای اقتصاد/ برای ایران عزیز

سرمقاله جام جم/ افزایش نشاط اجتماعی با همدلی میان دولت و مجلس

سرمقاله ابتکار/ دولت دکترپزشکیان چگونه دولتی است؟

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کابینه باید صدای بی‌صدایان باشد

سرمقاله کیهان/ قانون بومرنگ دیروز «دوحه» امروز «پاریس»

سرمقاله وطن امروز/ ماجرای هریس و دموکرات‌های جکسونی

سرمقاله فرهیختگان/ سختی‌های دفاع از انسانیت در جهان سیاست‌زدایی‌شده

سرمقاله شرق/ فیلترینگ و پیامدهای اقتصادی

سرمقاله اعتماد/ دفع این خطر فقط کار پزشکیان است

سرمقاله خراسان/ دولت سایه؛ حزب سیاسی یا...؟

"هو" شدن کاروان رژیم صهیونیستی در رژه المپیک 2024

کاهش ساعت کاری ادارات در کیش

حکایت جالب راننده ماشین سنگین‌ و پسرش که دچار اختلال اوتیسم است

شب هایی که من به یاد تو بیدار بودم

پیش‌بینی مشاور سابق کارتر و ریگان درباره نتیجه انتخابات آمریکا

روایت "عصر ایران" در خصوص حاشیه‌های بازدید پزشکیان از خانه کشتی

پیش بینی قیمت دلار 6 مرداد 1403

کالای بنجل چینی و طرح شی برای انقلاب اقتصادی

رفتار عجیب و جالب قو‌ نسبت به مردی که نجاتش داد!

ری توییت این ویدئوی تخیلی توسط ایلان ماسک

ظریف: در کنار دکتر پزشکیان خواهیم ایستاد

تصور ایرانیان از ترامپ درست است؟

پزشکیان: برای حل مسئله فرهنگ باید خودمان را درست کنیم تا مردم الگو بگیرند

تحلیلی از رانت در منظر اقتصاد سیاسی

بانک مرکزی جزئیات فروش ارز اربعین 1403 را اعلام شد

پیگیری وعده 14 ساله طرح نوسازی بافت فرسوده

قبلش بررسی های لازم رو انجام داد!

چرا کار دست گرون تره؟

کلیپی جالب از راه رفتن لمورها

قایق پرنده برای مسافرکشی آماده می شود

حال من حالِ مریضی است...

طرح «اعمال تعرفه برای خریداران نفت ایران» در کنگره آمریکا ارائه شد

جلیلی: خیلی‌ها از من می‌پرسند «چطور به دولت سایه مرتبط شویم؟»، دولت سایه نیازی به مرتبط‌شدن ندارد

شرط فراکسیون مستقلین برای کمک به رأی‌آوری وزرای پیشنهادی پزشکیان

واکنش عبدی به مصوبه اخیر دولت سیزدهم: موجب اعتراض و مشکلات زیادی می‌شود

زیدآبادی: اگر «تخریب» کمک به دولت است، چرا در دولت رئیسی خدمت به آمریکا و اسرائیل قلمداد کردند؟

محسن رضایی: مرصاد، پایان ماجراجویی صدام بود

بایدن اخراج برخی لبنانی ها از خاک آمریکا را به تعویق انداخت