ایران پرسمان

آخرين مطالب

نام افراد را روی گونه‌های جدید جانوری نگذارید! خردنامه

نام افراد را روی گونه‌های جدید جانوری نگذارید!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / زمان آن رسیده که نامگذاری گونه‌های جدید از روی نام افراد را متوقف کنیم و یک گروه بین‌المللی از دانشمندان می‌خواهند استفاده از نام‌بخش‌ها(eponym) را متوقف کنند. اما به نظر می‌رسد مقامات مسئول نامگذاری گونه‌ها تسلیم نمی‌شوند.
به نقل از پاپ‌سای، درخت نخل جورج واشنگتن، جانور تنبل منقرض شده‌ی توماس جفرسون و شاهین ادوارد هریس تنها تعداد کمی از گونه‌هایی هستند که نام آنها با نام یک شخص مشهور گره خورده است. گاهی اوقات این نام‌ها که به طور رسمی به عنوان نام‌بخش(eponym) شناخته می‌شوند، یادبودی از گردآورنده اصلی هستند و گاهی اوقات این نامها از روی یکی از اعضای خانواده یک دانشمند، یک نیکوکار یا رهبر دولتی، یک همکار یا حتی یک فرد مشهور برداشته می‌شوند. طبق یک تخمین رسمی، نام‌بخش‌ها حدود 20 درصد از نام‌های حیوانات را تشکیل می‌دهند.
بسیاری از گونه‌ها این نام‌ها را در روزهای اولیه جمع‌آوری علمی کسب کردند که تا حدی توسط برنامه‌های استعماری گسترده‌تر قدرت‌های اروپایی در طول قرن‌های 18، 19 و 20 تقویت شد.
با این حال، در طول چند سال گذشته، تاریخ این نامگذاری‌ها بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است.

ایران پرسمان

تنبل منقرض شده‌ی توماس جفرسون
به عنوان مثال، در سال 2020 در بحبوحه اعتراضات به قتل جورج فلوید توسط یک افسر پلیس مینیاپولیسی و تلاش برای حذف بناهای یادبود کنفدراسیون، برخی از پرنده شناسان این سوال را مطرح کردند که آیا پرندگانی که به نام کنفدراسیون‌ها و حامیان برده‌داری و نژادپرستی نامگذاری شده‌اند باید تغییر نام داده شوند یا خیر.
اکنون، یک گروه بین‌المللی از محققان استدلال می‌کنند که زمان آن فرا رسیده که به طور کامل از نام‌بخش‌ها فاصله بگیریم. نویسندگان در مقاله اخیر خود در مجله‌ی «Nature Ecology and Evolution» نوشتند: به طور خلاصه، ما معتقدیم نام‌گذاری گونه‌ها به افتخار افراد واقعی غیرضروری است و توجیه بی‌طرفانه آن دشوار است. تنوع زیستی زمین بخشی از میراث جهانی است که نباید با مشارکت هیچ فردی بی‌اهمیت جلوه داده شود.
نویسندگان مقاله در حال ورود به یک بحث مداوم و بحث برانگیز هستند و مؤسسات علمی مسئول تایید نام گونه‌های جدید حرکتی نمی‌کنند.

ایران پرسمان

لوئیس سریاکو(Luis Ceríaco)، یکی از اعضای کمیسیون بین‌المللی نام‌گذاری گونه‌ها(International Commission on Zoological Nomenclature به اختصار ICZN) که نام‌گذاری گونه‌های جدید را کنترل می‌کند، می‌گوید: هدف از نام‌گذاری گونه‌ها این است که مطمئن شویم نام‌های علمی در زمینه‌های مختلف و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی یکسان هستند.
سریاکو افزود: این فضایی برای ارتقای ثبات و ترویج جهانی بودن در استفاده از نام‌ها است. چیزی که ما می‌خواهیم این است که مجموعه‌ای از قوانین داشته باشیم که به مردم اجازه دهد وقتی به گونه‌ها اشاره می‌کنند واقعا بدانند در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند.
به همین دلیل، کمیسیون بین‌المللی نامگذاری گونه‌ها و سازمان شریک آن یعنی انجمن بین‌المللی طبقه‌بندی گیاهان، از کدهای تعیین‌شده‌ای پیروی می‌کنند که اسامی قدیمی‌تر را در اولویت قرار می‌دهند و با وجود دلایل علمی و پایداری آنها را تغییر می‌دهند.
پیشنهادها برای تغییر نام گونه‌ها به دلیل نگرانی‌های اجتماعی یا سیاسی هم مورد انتقاد و هم مورد حمایت قرار گرفته است.
در ماه فوریه سال 2023، گروهی از اعضای کمیسیون‌های بین‌المللی نام‌گذاری گونه‌ها از جمله سریاکو مقاله‌ای علیه تغییر نام گونه‌ها بر اساس دلایل اخلاقی منتشر کردند.
آنها نوشتند که تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام نامها باید به دلیل «توهین آمیز بودن» جایگزین شوند، در حیطه وظایف کدها نیست.
از آنجا که این ارزیابی به طور ذاتی وابسته به طرز تفکر افراد است، قضاوت کمیسیون در مورد چنین موضوعات اخلاقی، نامناسب است زیرا هیچ پارامتر خاصی برای تعیین آستانه‌های توهین‌آمیز بودن یک نام علمی برای یک جامعه یا یک فرد خاص چه در حال حاضر و چه در آینده وجود ندارد.
فشار برای ارزیابی مجدد نام‌های مشکل‌ساز گونه‌ها، ‌موضوع جدیدی نیست. برای مثال سوسک هیتلری Anophthalmus hitleri را در نظر بگیرید، یک سوسک بی‌چشم که به نام آدولف هیتلر در دهه‌ی 1930 نامگذاری شده است، علاوه بر احترام به یک نسل‌کش تاریخی این حشره را به هدف برخی از کلکسیونرها تبدیل کرد.

ایران پرسمان

سوسک هیتلری
با این حال، به رغم درخواست‌ها برای کنار گذاشتن نام‌بخش‌ها، این گونه توسط تغییر کمیسیون بین‌المللی نام‌گذاری گونه‌ها نام نهاده شد.
می برنبام(May Berenbaum) حشره‌شناس خاطرنشان کرده است: تا به امروز منطق پشت عدم تغییر نام «هیتلری» این بوده است که این نام به خودی خود توهین‌آمیز نیست. با این حال، صادقانه بگویم، یک نام علمی که یک گونه را به دست کلکسیونرهای متعصب بسپارد تا محکوم به انقراض شود، دستکم برای من به طور قابل توجهی آزار دهنده است.
در سال 2015، جنبش «رودز باید سقوط کند» که به سیسیل رودز(Cecil Rhodes)، نخست وزیر سابق آفریقای جنوبی مستعمره‌ی بریتانیا اشاره داشت که یکی از مشهورترین حامیان سیاست‌های استعمارگرانه‌ی بریتانیا به‌شمار می‌رفت، آغاز کننده‌ی بحث‌هایی در زمینه‌ی علوم گیاه‌شناسی در مورد جایگزین کردن «نام‌های توهین آمیز و نامناسب فرهنگی» بود.
برای برخی افراد، خطر چنین تصمیماتی می‌تواند زیاد باشد.
ایرین مک‌گی(Earyn McGee)، زیست‌شناس حفاظت از محیط‌زیست و سازمان دهنده‌ی هفته پرندگان سیاه در سال 2020 گفت: نامگذاری و زبان قدرت دارند. روشی که شما از زبان استفاده می‌کنید به مردم می‌گوید که آیا آنها در نظر گرفته شده‌اند یا خیر. به سیاه‌پوستان و دیگر رنگین پوستان می‌گوید که بی اهمیت هستند.
هفته پرندگان سیاه این رویداد در واکنش به خشونت پلیس علیه سیاهپوستان آمریکایی ایجاد شد.
چنین جنبش‌هایی به نوبه خود باعث شده که برخی از متخصصان تاکسونومی(طبقه‌بندی موجودات) استدلال کنند که تغییر نام گونه‌ها ملاحظات سیاسی را بر طبقه‌بندی گونه‌ها دخیل می‌کند و پرسش‌های دشواری بر می‌انگیزد. دانشمندان کجا باید بین خوب و بد خط کشی کنند؟ آیا گونه‌هایی که به نام ملکه ویکتوریا نامگذاری شده‌اند باید تغییر کنند؟ در مورد نام گیاهانی که به یاد برده‌داران آمریکایی یعنی جورج واشنگتن و توماس جفرسون هستند نامگذاری شده‌اند باید چه تصمیمی گرفت؟
سریاکو از اعضای کمیسیون بین‌المللی نام‌گذاری گونه‌ها می‌گوید: ما یک کد اخلاقی داریم و بخش اخلاقی می‌گوید که هیچ‌کس نباید آگاهانه نام جدیدی بسازد که باعث توهین می‌شود. با این حال، او افزود کمیسیون بین‌المللی نامگذاری گونه‌ها بر آزادی نویسندگان برای نامگذاری گونه‌ها به دلخواه خود تاکید می‌کند، بنابراین آنها نام‌هایی را که قوانین اخلاقی آنها را نقض می‌کنند، اصلاح نمی‌کنند. مسئولیت همیشه بر عهده نویسنده است. ما به مردم پیشنهاد می‌کنیم که مطمئن باشند چیزی که می‌خواهند انتخاب کنند به کسی توهین نمی‌کند.
سریاکو گفت، گزینه جایگزین این است که کمیسیون بین‌المللی نام‌گذاری گونه‌ها باید تصمیم بگیرد که کدام نام قابل قبول است. چنین تجدیدنظرهایی بر کار محققان جهانی، حافظان محیط زیست و دیگرانی که به یک چارچوب طبقه‌بندی پایدار وابسته هستند، تأثیر می‌گذارد. او گفت: ما نسبت به استدلال‌هایی مبنی بر توهین‌آمیز بودن نام‌ها بی‌اعتنا نیستیم. اما عواقب تغییر نام‌ها دشوارتر از حفظ آنها خواهد بود.

ایران پرسمان

هزارپای تیلور سوئیفت
همه محققان با استدلال کمیسیون بین‌المللی نام‌گذاری گونه‌ها قانع نشدند. برخی از آنها، مانند پاتریشیا گوئدس(Patrícia Guedes) زیست شناس مرکز تحقیقاتی CIBIO در بخش تنوع زیستی و منابع ژنتیکی در ماه مارس 2023 گردهم آمدند و بیان کردند که نام‌بخش‌ها عملا بیش از ارزش‌شان دردسر دارند. آنها خاطرنشان کردند که بخشی از مسئله‌ی مربوط به نام‌بخش‌ها این بود که این عمل به طور جدایی ناپذیری با تاریخ استعماری علم پیوند خورده است. بسیاری از محققان در گذشته از کشورهای اروپایی مستعمره‌ شده می‌آمدند و در نتیجه بسیاری از گونه‌ها به نام اروپایی‌های سفید، مرد و طبقه بالای اروپا نامگذاری شدند. محققان دریافتند تنها در آفریقا، 1565 گونه از پرندگان، خزندگان، دوزیستان و پستانداران یعنی یک چهارم مهره داران بومی این قاره به نام افراد نامگذاری شده‌اند که اکثریت آنها را نام استعمارگران تشکیل می‌دهد.
نویسندگان نوشتند: نامی که توسط برخی بی‌خطر تلقی می‌شود، ممکن است توسط دیگران توهین‌آمیز تلقی شود، و نام‌هایی که زمانی غیر توهین‌آمیز تلقی می‌شدند، لزوما در دنیای پسااستعماری به یک شکل دیده نمی‌شوند. آنها پذیرفتند که تغییر همه‌ی نام‌های قبلی از نظر اخلاقی صحیح است، اما عملا غیرممکن است. با این حال، نویسندگان استدلال کردند که کمیسیون بین‌المللی نام‌گذاری گونه‌ها می‌تواند متخصصان تاکسونومی منطقه بومی گونه‌ها را مسئول تغییر نام‌ها کند.
گوئدس می‌گوید که سخت‌تر کردن قوانین کمیسیون بین‌المللی نام‌گذاری گونه‌ها برای محدود کردن نام‌بخش‌ها در آینده، دقیق‌تر و آسان‌تر خواهد بود. او گفت تا زمانی که ارگانیسم‌ها به نام افراد نامگذاری می‌شوند، چنین بحث‌هایی در مورد اینکه کدام نام مناسب است ادامه خواهد داشت. «مطمئنم راه‌های دیگری برای تجلیل از افرادی وجود دارد که به علم کمک کرده‌اند و نام خود را روی موجود زنده دیگری نمی‌گذارند.

ایران پرسمان

مار ئوناردو دی کاپریو
گوئدس و همکارانش با یک نبرد سخت روبرو هستند. بسیاری از متخصصان تاکسونومی نام‌بخش‌ها را دوست دارند. سریاکو می‌گوید: من فکر می‌کنم در بسیاری از موارد این موضوع مثبت است. او خود حدود 40 گونه را توصیف کرده است که برخی از آنها نام‌بخش هستند، از جمله گونه‌ای از افعی که به نام جیمز هتفیلد از اعضای گروه موسیقی متالیکا نامگذاری شده است. یک هزارپا به نام تیلور سوئیفت یا یک مار به نام لئوناردو دی کاپریو نیز وجود دارد. او می‌گوید که چنین نام‌هایی فرصتی برای جلب توجه جوامعی است که عموما به چنین اکتشافاتی توجه نمی‌کنند. او افزود که نام‌بخش‌ها به محققان این شانس را می‌دهند که گونه‌ها را به نام دانشمندان کشورهایی که در آن پیدا شده‌اند، نام‌گذاری کنند.
استفن هرد(Stephen Heard)، بوم‌شناس و نویسنده کتاب «چارلز داروین و عنکبوت دیوید بووی» که در مورد نام‌بخش‌ها نوشته شده است، در پیامی در توییتر در واکنش به این گزارش نوشت: مطمئنا نام‌بخش‌های نامطلوبی وجود دارد و علاوه بر آن موارد شگفت انگیزی نیز وجود دارد که توجه را به افراد ناشناخته در علم از جمله مردم بومی، زنان و غیره جلب می‌کند.

ایران پرسمان

ماهی سیدلاوسکاسی
برایان سیدلاوسکاس(Brian Sidlauskas)، متخصص گیاه‌شناسی در دانشگاه ایالتی اورگان، می‌گوید: داشتن یک گونه‌ به نام خود، باعث افتخار یک محقق است. او که یک ماهی آمازونی به نامش وجود دارد اگرچه علاقه‌ای به ممنوعیت استفاده از این اسامی ندارد، فکر می‌کند که کمیسیون بین‌المللی نام‌گذاری گونه‌ها می‌تواند فرآیندی برای حذف نام‌های مشکل ساز ایجاد کند. شاید از طریق گروهی از متخصصان که وظیفه‌ی بررسی آنها را دارند. در مورد تغییرات نام پیشنهادی او گفت: واقعا برخی از نامها در تاریخ وجود دارند که توهین‌آمیز هستند، بنابراین داشتن مکانیزمی برای تغییر آنها ایده خوبی است.
یک هزارپا به نام تیلور سوئیفت یا یک مار به نام لئوناردو دی کاپریو نیز وجود دارد. چنین نام‌هایی فرصتی برای جلب توجه جوامعی است که عموما به چنین اکتشافاتی توجه نمی‌کنند. او افزود که نام‌بخش‌ها به محققان این شانس را می‌دهند که گونه‌ها را به نام دانشمندان کشورهایی که در آن پیدا شده‌اند، نام‌گذاری کنند. سیدلاوسکاس با اشاره به موضع کمیسیون بین‌المللی نام‌گذاری گونه‌ها در برابر تغییر به دلایل اخلاقی گفت که واضح است که آنها نمی‌خواهند مسئولیت این کار را بپذیرند. اما اگر آنها نپذیرند، پس چه کسی مسئولیت و توانایی این کار را دارد؟
دیگران استدلال می‌کنند که شیوه‌های نامگذاری باید در سطح جامعه تغییر کند، صرف نظر از اینکه کمیسیون بین‌المللی نام‌گذاری گونه‌ها چه می‌کند.
لورا جنینگز(Laura Jennings)، گیاه‌شناس در باغ‌های گیاه‌شناسی سلطنتی کیو، می‌گوید: در آینده، فکر می‌کنم که اروپایی‌ها نباید گونه‌هایی را از کشورهایی که متعلق به خودشان نیستند، به نام سایر اروپایی‌های سفیدپوست نام‌گذاری کنند.
در حالی که او احساس نمی‌کند این وظیفه اوست که به همکارانش بگوید چگونه گونه‌ها را در کشور خود نام‌گذاری کنند، می‌افزاید: ترجیح من این است که گونه‌ها را بر اساس ویژگی گیاه، نام مکان یا نامی به زبان محلی نامگذاری کنم. چیزی که گیاه را به زیستگاه بومی خود پیوند می‌دهد.
سریاکو می‌گوید: من فکر نمی‌کنم که تغییر واقعی به این زودی اتفاق بیفتد. اما کاری که می‌خواستیم انجام دهیم این بود که فضایی برای بحث ایجاد کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1005726/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین