ایران پرسمان

آخرين مطالب

رد پای زکریا در مجله نیچر! خردنامه

رد پای زکریا در مجله نیچر!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فارس / قرار است درباره مجله نیچر و مقاله و علم و زکریا حرف بزنیم، از آن حرف‌هایی که آخرش لبخند بر لب می‌نشاند و خوشحالی از آدمی به آدم دیگر منتقل می‌شود. از ساخت و ساز و تولید اولین‌ها، از دانش‌آموزان و سربلندی ایران.
قرار است از چاپ مقاله‌ای در مجله نیچر بگوییم و ادعای یکه‌تازی ایران را کنیم، آخر پای «زکریا دستوم» وسط است و نام کشوری که آوازه‌اش سراسر تاریخ طنین‌انداز بوده و هست.
قرار است از «نانوبیوکامپوزیت مغناطیسی» و همت دانش‌آموزی در پایه یازدهم و درخشیدن نام ایران بگوییم، آری قرار است بگوییم دانش‌آموزی در خطه تویسرکان کاری کرده کارستان و به تولیدی دست زده آنچنانی بعد هم مقاله علمی‌اش در مجله معتبر نیچر چاپ شده و هزار و یک تعریف و تمجید آن ور آبی‌ها را برانگیخته است.
قرار است بگوییم زکریای نوجوان جزو اولین دانش‌‌آموزان ایرانی است که در مجله نیچر حرف برای گفتن داشته و با وجود کسب این موفقیت و ساخت نانوبیوکامپوزیت مغناطیسی هنوز هم دست بردار نیست و سودای مقالات بیشتری را در سر می‌پروراند.

ایران پرسمان

از ساخت تا چاپ مقاله در مجله نیچر
سکان گفت‌وگو را به دست خانم بختیاری از مدیران آموزش و پرورش و همین طور مادر زکریای نوجوان می‌سپاریم تا او هم کلامش را پیوند دهد به چند و چون ساخت «نانوبیوکامپوزیت مغناطیسی» و چاپ مقاله این طرح به واسطه فرزند برومندش در مجله بین‌المللی و معتبر نیچر.
اکرم بختیاری از روزمرگی‌ها و تلاش‌های بدون وقفه زکریا سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: «زکریا از بچگی زمینه کندوکاو داشت و برای اولین بار کلاس دوم ابتدایی بود که در طرح جابر شرکت کرد، در مجموع به پژوهش علاقمند بود و هر کاری را با تحقیق و پژوهش جلو می‌برد تا اینکه سال گذشته با علاقه و زمینه‌ای که داشت در پژوهش‌سرای آموزش و پرورش مشغول شد، حضور زکریا در این مجموعه کمک کرد هدفمند پیش برود.
حتی می‌توان گفت ورودش به پژوهش‌سرا جرقه‌ای شد تا در حوزه نانو اقداماتی داشته باشد و طرحی پیاده‌سازی کند، البته که این طرح بارها به بن‌بست رسید اما زکریا تحقیق و پژوهش را از سر گرفت و کم نیاورد، به هیچ وجه هرگز برای رسیدن به هدفش از پا نیفتاد و خسته نشد و این نشان از پشتکارش داشت.
در حین این تلاش 18 ماهه منزل ما آزمایشگاه شده بود و زکریا هم دم به دقیقه مشغول آزمایش بود، این داستان روزمرگی منزل ما بود تا حصول نتیجه، اگرچه آقای محمد کزازی معلم راهنمای زکریا هم همراه و راهنمای خیلی خوبی بود به اضافه خانواده که همراهی و پشتیبانی را مد نظر داشتیم.
به طور مثال هزینه مواد و شرایط لازم را پدرش تهیه می‌کرد و در راه رسیدن به هدف از چیزی دریغ نمی‌کرد، پیگیری‌های لازم و دوندگی‌ها هم به عهده بنده بود، در واقع پا به پای پسرمان هم‌قدم شدیم تا موفق شد و کار به نتیجه رسید.
خانوادگی در کنار زکریا بودیم تا لحظه شنیدن خبر خوش که حتما می‌دانید اصلا وصف‌شدنی نیست، در یک لحظه تمام تلاش‌های شبانه‌روزی زکریا و همراهی‌های ما به نتیجه رسیده بود و منِ مادر که فرزندش تا این حد موفق شده در پوست خودم نمی‌گنجیدم.
از شدت خوشحالی باورم نمی‌شد، انتظار موفقیت نسبت به تلاش‌های زکریا دور از ذهن نبود اما انتشار مقاله‌اش در مجله معتبر نیچر مایه خوشحالی بی حد و حصر بود.
بالاخره زکریا یک دانش‌آموز پایه یازدهم هست و این یعنی ابتدای راه، اما به یاری خدا و پشتکار مثال زدنی‌اش قدم اول را به نحو احسن برداشت و مایه افتخار خانواده و مدرسه شد.
در آخر هم باید از معلمان سخت‌کوش، دانش‌آموزان هوشیار و خدمات پژوهش‌سرا تشکر کنم و امیدوارم هر روز به تعداد این دانش‌آموزان موفق افزوده شود، دانش‌آموزانی که بناست برای ایران روز به روز بیشتر از قبل افتخار آفرینی کنند.»

ایران پرسمان

زکریا، خالق نانوبیوکامپوزیت مغناطیسی
حالا نوبتی هم باشد نوبت زکریای نوجوان است که پای گپ‌وگفت با او بنشینیم و از کم و کیف ساخت «نانوبیوکامپوزیت مغناطیسی به عنوان جاذب متیلن بلو در محلول‌های آبی» بپرسیم، زکریایی که روزها را به شب‌هایش چسبانده و کاری کرده کارستان.
ابتدای کلام «زکریا دستوم» توضیحاتی است از زیر و بم طرح و شرایط اجرا و کاربرد این ایده، او با جزییات بیشتری می‌گوید: «تمام سعی‌ام را به کار بستم در این طرح یک جاذب رنگ یا جاذب هر نوع آلاینده در سطوح صنعتی بسازم که به جای استفاده از فیلتراسیون از پودرها استفاده کنم بنابراین در این ترکیب از نانوکامپوزیت‌ها بهره گرفتم.
مواد اولیه کامپوزیت‌ را با توجه به امکاناتی که داشتم به کمک پژوهش‌سرای میررضی فراهم کردم و کامپوزیت را سنتز و در قدم بعدی به کمک آنالیزها خواص آن را اثبات کردم.
این طرح در مقیاس نانو پیاده‌سازی شده و خواص جذب رنگ دارد و می‌تواند آلاینده‌ها در سطح صنعتی را جذب کند مانند پساب رنگ ناشی از صنایع غذایی و یا دارویی.
البته این طرح اولین بار در کشور با این ویژگی‌ها و با این فرمولاسیون طراحی شده و ناگفته نماند که این تولید از نظر هزینه‌ هم مقرون به صرفه است و با هزینه کمتری به نتیجه می‌رسد.
بعد از آزمون و خطاهای فراوان و حصول نتیجه، مقاله این طرح در مجله معتبر نیچر به چاپ رسید و این یعنی گام دوم، گام‌های بعدی هم احتمالا تولید محصول در مقیاس صنعتی است.
در این راه کمک معلم راهنما و حمایت‌های خانواده پشتیبانم بوده و قدم‌هایم را استوارتر کرده برای موفقیت تا جایی که طبق بررسی‌هایی که انجام دادم، متوجه شدم من تنها دانش‌آموز ایرانی هستم که مقاله علمی در مجله نیچر به چاپ رسانده و از این بابت از پژوهش‌سرای میررضی، کارشناس نانو و مدیریت این پژوهش‌سرا تشکر می‌کنم.
قطعا چاپ مقاله در این مجله گام بزرگی است، ضمنا بعد از انتشار مقاله هم چند پیشنهاد برای ارائه و کنفرانس طرح در کشورهای مختلفی داشتم. به نظرم گام‌های بعدی که در فکر دارم تلاش برای ابداع طرح‌های جدید و کاربردی‌تر است و حتما حتما چاپ مقالات متعدد دیگر در مجله نیچر.»

ایران پرسمان

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1006174/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

سقوط سهام آسیا

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل