ایران پرسمان

آخرين مطالب

رد یک شایعه‌ توسط سفیر ایران در مسکو درباره همکاری با روس‌ها سیاست روز

رد یک شایعه‌ توسط سفیر ایران در مسکو درباره همکاری با روس‌ها
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / سفیر ایران در روسیه با رد مباحث مطرح‌شده درباره عدم پایبندی طرف روسی به تعهدات خود در قرارداد ساخت راه‌آهن رشت – آستارا گفت: در این زمینه نباید منفی بافی کرد چرا که هم‌اکنون کارها به شکل جدی در حال انجام است.
کاظم جلالی در گفت و گو با ایرنا افزود: رفت‌وآمدها بین دو کشور در این راستا زیاد است و شاید سطح هیأت‌ها در حدی نباشد که اطلاع‌رسانی درباره آنها انجام شود؛ به هر صورت من به آینده این خط آهن و کریدور امیدوار هستم و با همتی که همه خواهند داشت، به نتیجه خوبی خواهد رسید.
کاخ سفید از اولین مخالفان راه‌آهن رشت – آستارا
سفیر ایران در مسکو با بیان اینکه فضای مجازی کشور را رصد می‌کند،‌گفت: از یاد نبریم، زمانی که قرارداد ساخت راه‌آهن رشت-آستارا پس از سخنان رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و توسط وزیران حمل و نقل و شهرسازی دو کشور به امضا رسید، یکی از نخستین موضع‌گیری‌ها از سوی کاخ سفید علیه این پروژه مطرح شد.
بازار
وی با بیان اینکه کریدور شمال – جنوب به عنوان یک شاهرگ حیاتی برای دنیا با هدف انتقال کالا به اروپا تعریف شده بود، گفت: ارتباط روسیه و اروپا قطع است اما از اهمیت کریدور کاسته نشده است.
جلالی گفت: در داخل هم تلقی‌هایی می‌شود که این کریدور یک رابطه محدودی است بین ایران و روسیه؛ اگر همین هم باشد کریدور مفیدی است.
کریدور شمال و جنوب، حیاتی برای روسیه، فرصت برای ایران
سفیر ایران در مسکو در ادامه از کریدور شمال- جنوب به عنوان مقوله‌ای حیاتی برای روسیه و فرصت طلایی برای ایران یاد کرد و به تشریح گزینه‌های موجود روسیه برای حمل و نقل کالا پرداخت.
وی با اشاره به اینکه یکی از مسیرهای در دسترس روسیه برای انتقال کالا، گذرگاه آبی شمال این کشور است، یادآور شد: این گذرگاه 6 ماه از سال، یخ زده است و البته به دنبال این هستند که با کشتی‌های یخ‌شکن، 6 ماه دیگر سال را نیز در این مسیر کالا جابجا کنند.
جلالی با بیان اینکه با توجه به محاصره غرب، کریدور برای روسیه مقوله‌ای حیاتی است،‌ تصریح کرد:روسیه در گذشته از طریق خلیج فنلاند با اروپا ارتباط داشت و به تعبیر خودشان 300 میلیون تن کالا از این مسیر منتقل می‌شد . این مسیر الان بسته شده است.
وی ادامه داد: راه دیگر روسیه برای انتقال کالا از دریای سیاه است که از مسیر بسفر و داردانل عبور کنند،‌ ترکیه امروز دارد با روسیه کار می‌کند اما آینده هم خودشان نمی‌دانند که چه اتفاقاتی در این خصوص می‌تواند بیافتد.
وی اظهار داشت: مسیر دیگر چین است که به روابط دوجانبه این کشور با روسیه معطوف است.
بهترین کریدور برای روسیه
سفیر ایران در مسکو خاطرنشان کرد:‌اگر به جغرافیای روسیه نگاه کنید، بهترین مسیر کریدوری عبور از جمهوری اسلامی ایران است که یک کانال سوئز جدید دنیا است. البته ما هیچ رقابتی نداریم چون سطح تجارت دنیا به میزانی افزایش یافته است که همه کریدورها می‌توانند در کنار یکدیگر کار کنند و حتی رقابت تعاملی داشته باشند.
شاید برخی فکر می‌کنند یک امضا است
وی تصریح کرد: در داخل ایران دیده‌ام که برخی نگرششان منفی است و نمی‌شود فهمید این نگرش منفی برای چیست.
جلالی در ادامه گفت:‌ برخی شاید تصور کنند، یک امضا است و یک روزقرار می‌گذاریم امضا می‌کنیم. باید توجه داشت که تا رسیدن به مرحله امضا زمان زیادی صرف شد و مذاکرات فشرده‌ای را دو دولت داشتند و نهایتا این را به مسأله امضای قرارداد رساندند که امضای قرارداد در حضور دو رئیس‌جمهور امضا شد و پس از آن باید مطالعات زمین‌شناسی را انجام دهیم که به فرمولی به لحاظ مالی،‌اجرایی و عملیاتی برسیم.
قول روس‌ها برای نهایی کردن قرارداد تا پایان سال 2023
سفیر ایران در مسکو با بیان اینکه دو دولت در حال کار بر روی جزئیات فرمول عملیاتی این کار هستند، اظهار داشت:‌ در آینده نزدیک، کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران برگزار می‌شود که یکی از موضوعات همین است که تا آن زمان،‌این قرارداد را نهایی کنیم. البته دوستان روس گفته اند که تا آخر سال میلادی آن را نهایی کنند و پس از آن عملیات اجرایی آغاز شود.
دولت با جدیت، اجرایی شدن قرارداد را پیگیری می‌کند
جلالی در ادامه تصریح کرد:‌ برخی شاید صحبتشان این باشد که وقتی امضا کردیم، چرا عملیات اجرایی از فردای آن روز، آغاز نشد. طبعا اینها زمان می‌برد. ولی از اراده دولت ما کاسته نشده است که با جدیت مذاکره و مسائل را پیگیری کند.
وی در عین حال،‌خاطرنشان کرد:‌ در حالت خوشبینانه، پیش‌بینی این است که این قطعه در سال 2027 به اتمام برسد. ای کاش ما در گذشته آینده پژوهی داشتیم و مسائل این منطقه را از 10 سال پیش می‌دیدیم و از آن زمان، زمینه کار را فراهم می‌کردیم و امروز زمینه برای گره خوردن اقتصاد ایران و روسیه بسیار فراهم بود.
اردیبهشت ماه 1402 و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول 162 کیلومتر به امضا رسید. این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال - جنوب است.
کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال 2000 میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود 14 هزار و 500 کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و 200 کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، 40 درصد زمان ترانزیت و 30 درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
این کریدور سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی: روسیه – دریای خزر – ایران را شامل می شود.

supports HTML5 video

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1068966/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

3 عامل افزایش قیمت «حبوبات» در بازار

آخرین وضعیت طرح انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی؛ کارت‌‌های سوخت خود را دور نیندازید

اولین نشست توجیهی و تبیینی دبیران شورای اقامه نماز مراکز تابعه بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

گوناگون/ چگونه معنی خواب‌هایمان را بفهمیم؟

گوناگون/ نامه دعوت به زیارت؛ دخترانی که به عشق امام رضا(ع) باحجاب شدند

امیدواری به بازگشت بینایی با نانوذرات طلا

اسپیس‌ایکس خود را برای پرتاب نهم استارشیپ آماده می‌کند

عزیمت وزیر خارجه به مسقط جهت شرکت در دور چهارم مذاکرات با آمریکا

این سه بانوی نماینده کاندیدای انتخابات هیأت رئیسه مجلس می‌شوند؟

نوش‌ آبادی: شخص ترامپ بیش از همه نیازمند توافق است

جزئیات دور چهارم مذاکرات از زبان وزیر خارجه/ عراقچی: اگر تقاضاهای غیرمعقول داشته باشند مذاکره با مشکل مواجه خواهد شد

بیانیه نمایندگان مجلس خطاب به ترامپ: خلیج فارس وطن و خانه ماست

کنعانی: اعتراف صریح بورل به نسل‌کُشی در غزه، اعتراف به مشارکت اروپا در آن است

مشاور و دستیار رهبر انقلاب از اقدامات شهید امیرعبداللهیان قدردانی کرد

مشاور عراقچی: موضع رسمی کشور در رابطه با غنی‌سازی، مبتنی بر یک مطالبه غیرقابل عدول مردمی است

یک زن رئیس سرویس اطلاعاتی انگلیس خواهد شد

نتانیاهو از بازگرداندن جسد یک سرباز اسرائیلی از سوریه خبر داد

روایت پزشک غزه از نقص عضو هفتگی نوزادان

الجزایر 2 جاسوس فرانسوی را اخراج کرد

لغو و تعلیق پروازها به مقصد اراضی اشغالی ادامه دارد

منابع صهیونیست: 2 روز آینده در مذاکرات تبادل اسرا تعیین‌کننده خواهد بود

ترامپ مذاکرات تجاری با چین را سازنده توصیف کرد

اعدام 5 جاسوس اسرائیل در غزه

سرمقاله جام جم/ خبرسازی برای خروج از بن‌بست

مراسم تجلیل از معلمان و اساتید شاهد و ایثارگر استان اصفهان برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «دیانتی»

پاسخ شاعرانه امام رضا(ع) به آیت‌الله حق شناس!

ترفندهای میوه خوردن

دوربین‌های دید در شب‌ به اندازه عینک می‌شوند

فرمانده ارتش: نهادهای بین‌المللی به تکالیف خود برای مقابله با رژیم صهیونی عمل کنند

100 کشته و مفقود در حادثه وقوع سیل شرق کنگو

پوتین: کی‌یف پیشنهاد آتش‌بس ما را بی‌پاسخ گذاشت

موج بزرگ خودکشی نظامیان صهیونیست در راه است

ترامپ در تدارک فتح کنگره

ترامپ: هفته بزرگی در پیش است

حدود 1500 تن از مردم غزه بینایی خود را از دست داده‌اند

هشدار درباره فعالیت‌های محرمانه «سی آی ای» در عراق

سرمقاله اعتماد/ ظرف و مظروف آموزش

بی‌اعتبار

ساکت‌ترین اتاق جهان!

کوک کردن سیم های گیتار با تیونر خودکار هوشمند

دکتر ظریف برای دیدار با مردم و جشن امضای کتابش به نمایشگاه کتاب می‌رود

زمان مذاکرات امروز ایران و آمریکا مشخص شد

نتانیاهو سفر ترامپ به منطقه را خراب می‌کند؟

هشدار کارشناس اسرائیلی درباره اضمحلال ساختار رژیم صهیونیستی

ژنرال صهیونیست: صحنه فرار گردشگران از ساحل تل‌آویو یعنی پیروز نشده‌ایم

تداوم مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا

رهبر معنوی دروزی‌های سوریه: اسرائیل دشمن نیست

فارن‌افرز: ایران از تاریخ آموخته به آمریکا اعتماد نکند

پیش‌پرده مذاکراتی ایران و آمریکا