ایران پرسمان

آخرين مطالب

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان اقتصاد روز

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایلنا/ شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است.
شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است. چراکه از آن تاریخ تا کنون تورم بیش از 50 درصد و دستمزد کارگران هم 45 درصد رشد داشته است. دلار در این فاصله دست‌کم 40 هزار تومان افزایش داشت و در مقاطعی از 100هزار تومان گذشت که یک معنا بیشتر نداشت؛ اینکه خودروسازان مواد اولیه و قطعات را با قیمت روز دلار و تورم 55درصدی خریداری می‌کنند، دستمزد کارگران را 45 درصد بیشتر از سال گذشته می‌پردازند و البته ناچارند خودروی تولیدی را با قیمت شش ماه پیش عرضه کنند. وضعیتی که سبب می‌شود هر خودرو حداقل 100 تا 200 میلیون تومان کمتر از قیمت تمام‌شده عرضه شود. به زبان ساده امروز خودروسازان در ازای تولید هر یک دستگاه اتومبیل حداقل 100 میلیون تومان زیان جدید خلق می‌کنند که به بدهی و زیان انباشته‌شان سربار می‌شود.
برخلاف تصور سطحی، این شیوه که ضرر قابل توجهی را متوجه خودروسازان می‌کند، به سود مصرف‌کنندگان هم نیست. برای مثال آبان ماه سال گذشته بود که افزایش یکباره قیمت‌ها بعد از توقف 18 ماهه، اعتراض مصرف‌کنندگان را به دنبال داشت و بازار را دچار شوک کرد.
مربع شوم قیمت‌گذاری خودرویی کدام است؟
بازار
تجربه جهانی همچنین تصمیمات پیشینی در کشور ما حاکی از این است که هر قیمت‌گذاری دستوری چهار آفت قطعی دارد؛ «کمبود»، «سهمیه‌بندی و تشکیل صف»، «بازار سیاه» و «کاهش کیفیت» که بارها و بارها در زنجیره فروش خودرو تکرار شده است.
تجربه زیسته یکی دو دهه گذشته نشان می‌دهد هرگاه دولت برای جبران کاهش عرضه به قیمت‌گذاری اقدام کرده، خودرو در بازار کمتر شد. چراکه برخی به طمع سودجویی از فاصله قیمت میان بهای کارخانه‌ای و بازار آزاد متقاضی خرید شدند؛ یعنی علاوه بر مصرف‌کنندگان، دلالان برای خرید خودرو صف کشیدند که به افزایش تقاضای مصنوعی ختم شد.
افزایش تقاضا، به‌نوبه خود به ایجاد صف منجر شده و دولت را به دومین مداخله در بازار یعنی سهمیه‌بندی ناچار می‌کند که در کشور ما به ثبت‌نام گسترده با امید برنده‌شدن در بخت‌آزمایی یا لاتاری خودرویی منجر شده است. همزمان با آغاز این روند، «بازار سیاه» یا بازار زیرزمینی که همزاد همیشگی قیمت‌گذاری دستوری است، متولد می‌شود و چنین شرایطی فقط باید امیدوار بود تولیدکننده، کیفیت را قربانی سقف قیمتی تعیین‌شده نکند. به این ترتیب است که قیمت‌گذاری دستوری به‌ نام تعادل بازار عملا به افزایش تقاضا، شکل‌گیری بازار سیاه و کاهش کیفیت خودرو انجامیده و تناسب عرضه و تقاضا را بیشتر از قبل به هم می‌ریزد. به همین دلیل کشورها امروز قیمت‌گذاری دستوری را نسخه‌ای می‌دانند که به جای شفادادن، کور می‌کند.
چاره چیست؟
خودروسازان تا کنون دو درخواست را روی میز نهادهایی چون شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان گذاشته‌اند؛ نخست پایبندی این نهادها به فرمول صحیح قیمت‌گذاری که بر اساس واقعیت‌های بازار، نوسانات ارزی، قیمت دلار، تورم، هزینه دستمزدها و ...تعیین می‌شود و یا آزادسازی قیمت‌ها به‌صورت تدریجی و پلکانی و تحت نظارت. حال باید منتظر ماند و دید آیا نهادهای نظارتی و قیمت‌گذاری اراده‌ای برای سامان‌دادن به این بازار دارند یا باز هم با فرمول اشتباه به‌جای تنظیم بازار آن را آشفته‌تر می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1247256/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشاغل غیر رسمی حدود 57 درصد بازار کار ایران را تشکیل می‌دهد

کارشناس انرژی دلایل ناترازی بنزین را شرح داد

محل مسابقه ماشین های آفرودی در صحرای عربستان

منطقه‌ای در مصر که مردمش اعتقاد دارند محل زندگی جن‌هاست!

جشن بزرگ 50 هزارنفری محفلی ها ولادت حضرت معصومه(س)

چند شات از رعدوبرق های امروز در خمام

حشره ای که برای پنهان شدن تبدیل به گل می‌شود!

نحوه ی تخریب ساختمان در ژاپن

کاندیدای جدید سیاره نهم منظومه شمسی کشف شد

نامه جلال به امام خمینی(ره) از سرزمین وحی

انتصاب سجاد سلطان‌زاده به عنوان رئیس امور سیاست خارجی و بین‌الملل در دولت

افشاگری عبدالرضا داوری علیه فواد ایزدی

حمایت فرزند رئیس جمهور از تدریس با زبان ترکی در‌ مدارس!

مشاور رئیس‌جمهور: نقدپذیری ستون فقرات دولت چهاردهم است

تدارک رژیم صهیونیستی برای حمله گسترده به سوریه

سفر نتانیاهو به آذربایجان به تعویق افتاد

از فشار تا گفت‌وگو

رونمایی از پشت پرده زندگی شخصی پوتین

چشمان بسته گمرک

ماجرای آتش‌سوزی تاریخی در اسرائیل

بانک‌هایی که چوب لای چرخ پرداخت تسهیلات قانونی می‌گذارند؛ دادگاهی می‌شوند

حراج شمش طلای مرکز مبادله فردا برگزار می‌شود

رد درخواست متقاضیان پروانه کسب بدون اعلام دلیل، جرم است

تعویق در پرداخت وام ودیعه مسکن؛ تا شنبه امکان ثبت‌نام وجود ندارد

نان گران می‌شود؟

صدای جویدن غذای یک بچه سنجاب

کرم دریایی عجیبی که «جیغ» می‌زند!

حمل بطری های خالی با ماشین

تخلیه کشتی و حمل کانتینرها در بندر گوانگژوی چین مبتنی بر فناوری 5G

انتقال همه داروها به بدن با یک کپسول!

شعرخوانی زیبا از رشید کاکاوند

علت احتمالی تعویق دور چهارم مذکرات از زبان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

معاون بندر شهید رجایی: هیچ ماده منفجره‌ای در بندر شهید رجایی نگهداری نمی‌شود

بقائی: روز جهانی آزادی مطبوعات یادآور شجاعت فعالان رسانه‌ای غزه است

حمله هوایی اسرائیل به منطقه شیخ الزاید در شمال نوار غزه

ترامپ هزینه‌های دفاعی را بالا برد، اما بهداشت را کاهش داد

ادامه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

کشته شدن 2 نظامی صهیونیست در رفح

مصوباتی که در دولت رئیسی، پوچ از آب در آمد!

بابک زنجانی در راه جاده مخصوص

قیمت سهام باارزش‌ترین شرکت جهان 4 درصد سقوط کرد

طبیعت شهرستان چگنی در لرستان باشکوه

سواحل رویایی غرب هرمزگان

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل: نتانیاهو گفت‌وگوهای «فشرده‌ای» با مایک والتز درباره ایران انجام نداده است

معاون عملیات و ترمینال کالای خطرناک بندر شهید رجایی: هیچ ماده منفجره‌ای در بندر وجود ندارد

سفیر روسیه: ارمنستان نباید به‌عنوان جبهه دومی علیه ما استفاده شود

حمله آمریکا به مناطق مختلف استان‌های مارب و الحدیده یمن

بلگراد: وضعیت سلامتی رئیس‌جمهور صربستان رضایت‌بخش است

سیاست‌مدار صهیونیست: عملاً دیگر دولتی در اسرائیل وجود ندارد

گفت‌وگوی تلفنی لاوروف با همتای هندی درباره پاکستان