ایران پرسمان - اقتصاد آنلاین / در پی نشست مشترک مدیران ایرانخودرو و بورس کالا، برنامهریزی برای عرضه دوباره خودرو در بورس کالا آغاز شده است. تجربه موفق عرضه خودرو در سال 1401 نشان داد که این رویکرد نهتنها موجب افزایش تولید و سودآوری خودروسازان میشود، بلکه با حذف واسطهها، دسترسی مصرفکنندگان به خودرو با قیمتی عادلانهتر را نیز تسهیل میکند.
برگزاری نشستی مشترک میا کهن مدیران ایرانخودرو و مدیران ارشد بورس کالا تأثیر مثبتی بر تابلوی معاملات نمادهای خودرویی بر جای گذاشت.
در این دیدار مقرر شد بورس کالا در آیندهای نزدیک، شرایطی فراهم کند تا محصولات ایرانخودرو در این بازار عرضه شوند.
عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایرانخودرو، در این نشست اعلام کرد که ورود به بورس کالا با هدف کاهش زیان شرکت، رهایی از قیمتگذاری دستوری، و همچنین کاهش قیمت خودرو برای مصرفکنندگان صورت میگیرد.
بازار ![]()
بورس کالا؛ مسیری شفاف برای معامله منصفانه
بورس کالا بستری مناسب برای عرضه کالاها با قیمتی واقعی و منصفانه است؛ بهگونهای که هم فروشنده و هم خریدار از فرآیند معاملات منتفع شوند.
از مهمترین اهداف بورس کالا میتوان به ایجاد بازاری منظم و قانونمند، تسهیل معاملات، کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا، حذف دلالان و واسطهها، و ایجاد ارتباط مستقیم میان خریدار و فروشنده اشاره کرد؛ بهنحوی که زمینه یک معامله دوسربُرد برای هر دو طرف فراهم شود.
عرضه خودرو در بورس کالا؛ جهش تولید، رشد سهام، حذف دلالان
آخرین باری که ایرانخودرو محصولات پرتیراژ خود را در بورس کالا عرضه کرد، به بازه زمانی آبان تا اسفند 1401 بازمیگردد. در این دوره، عرضه خودرو در بورس کالا منجر به نتایج مثبتی برای شرکت ایرانخودرو، سهامداران نماد «خودرو» و همچنین مصرفکنندگان شد.
گروه پژو در میان محصولات ایرانخودرو بیشترین حجم عرضه را در بورس کالا در آن مقطع زمانی به خود اختصاص داد؛ مسئلهای که باعث شد تولید این گروه محصول از مردادماه 1401 تا پایان بهمنماه همان سال، بیش از 38 درصد افزایش یابد.