ایران پرسمان - ایسنا / مقامات جنبش انصارالله در صنعاء از طریق برخی فعالان وابسته به خود، اسامی شرکتهایی را که با بنادر واقع در فلسطین اشغالی همکاری میکنند و تعداد کشتیهای آنها را افشا کردند.
در بیانیه شامگاه یکشنبه جنبش انصارالله یمن که از سوی سخنگوی نظامی آن «یحیی سریع» درباره تشدید عملیاتهای نظامی انصارالله در حمایت از غزه و آغاز مرحله چهارم محاصره دریایی اشغالگران اسرائیلی شامل هدف قرار دادن تمامی کشتیهای متعلق به هر شرکتی که با بنادر اشغالی همکاری میکند، صرف نظر از ملیت آن شرکت، ایراد شد، اسامی شرکتهای کشتیرانی که با بنادر واقع در اراضی اشغالی همکاری دارند همراه با تعداد کشتیهای متعلق به آنها اعلام شد.
بر اساس این افشاگری، هشت شرکت کشتیرانی حدود 4600 فروند کشتی دارند که از مهمترین آنها میتوان به شرکت «MSC» با 900 کشتی، «مرسک» با 700 کشتی، «CME» با 660 کشتی، «COSCO» با 519 کشتی اشاره کرد و مابقی این کشتیها متعلق به شرکتهای «هپاگ»، «ون»، «اورگرین» به ترتیب با 300، 257 و 256 کشتی و چند شرکت کوچکتر هستند.
به گفته برخی منابع آگاه در صنعاء، مرحله کنونی با مرحله قبلی که تنها به هدف قرار دادن کشتیهایی در مسیر اراضی اشغالی محدود بود، متفاوت است. مرحله فعلی بر هدف قرار دادن تمامی کشتیهای متعلق به شرکتهایی متمرکز است که در هر جایی و در هر مقصدی با رژیم صهیونیستی همکاری دارند.
این منابع گفتند: صنعاء تاکید دارد که این تنش مهم با توجه به تحولات پرشتاب در فلسطین اشغالی و به طور دقیق در نوار غزه در کنار استمرار نسلکشی و محاصره مستمر این منطقه و سکوت شرمآور کشورهای عربی و اسلامی و جامعه جهانی حاصل شده است.
در همین چارچوب برخی کارشناسان و متخصصان دریانورری اظهار کردند، با این تنش دریای سرخ با چالشهای بیسابقهای روبهرو شده که ثبات و نقش محوری آن در تجارت جهانی را به خطر انداختهاند.
«عبد الملک الحداد» کارشناس تجارت بینالملل و زنجیره تامین در گفتگویی با وبسایت «العربی الجدید» اظهار کرد: مرحله آتی احتمالا با اختلال گسترده در ترافیک دریایی، گسترش عدم اطمینان از ایمنی و امنیت مسیرهای کشتیرانی به دلیل وضعیت ناپایدار موجود در دریای سرخ و باب المندب همراه خواهد بود و پیشبینی میشود که این شرایط به دلیل بیانیه جدید انصارالله و اعلام اجرای مرحله چهارم حملات به بنادر اشغالی تشدید شده و تحولات جدید باعث شود که شرکتهای کشتیرانی به دنبال مسیرهای طولانیتر و راهحلهای کمهزینهتری برای دفع خطرات باشند و این امر به نوبه خود میتواند هزینههای عملیاتی و حق بیمه را به شکل بیسابقهای افزایش میدهد.
در مقابل برخی کارشناسان اقتصادی در صنعاء بر این باور هستند که در مرحله چهارم محاصره دریایی کشتیها و شرکتها به عنوان نهادهای جداگانه هدف قرار نمیگیرند بلکه زیرساختهای اقتصادی مرتبط با اسرائیل هدف قرار میگیرند.
«رشید الحداد» پژوهشگر اقتصادی نیز اظهار کرد: هدف از تصمیم اعلام شده از سوی نیروهای صنعاء برای تشدید تنش که از شامگاه دوشنبه 28 ژوئیه وارد فاز اجرایی شده، متوقف کردن تمامی کمکهای دریایی به حملات اسرائیل و محدود کردن فعالیت کشتیها در بنادر اشغالی است و این امر 2 گزینه را پیش روی شرکتهای همکار با رژیم اشغالگر قرار میدهد؛ آنها یا باید به همکاری با رژیم اشغالگر ادامه داده و امنیت دریایی خود را به خطر بیندازند یا اینکه همکاریها و تعاملات خود با بنادر واقع در فلسطین اشغالی را فورا متوقف کنند.
وبسایت «العربی الجدید» در پایان تاکید کرد: صنعاء چنین اقدام تنشزایی که آن را با اهمیت خوانده، به این دلیل در پیش گرفته که تمامی تجهیزات لازم برای مقابله با سیاست گرسنگی دادن در حق ساکنان غزه را در اختیار داشته و میتواند مهمترین اهرمهای اقتصادی اسرائیل را با اعمال محاصره دریایی بر بنادر آن هدف قرار دهد.
بازار ![]()