ایران پرسمان - ایرنا / شرکت خودروسازی چینی «بیوایدی/BYD» (رویایت را بساز/Build Your Dreams) بزرگترین فراخوان خود را برای جمعآوری 115 هزار خودروی عرضه شده در بازار داخلی این کشور به دلیل نقص طراحی و خطرات ایمنی مرتبط با باتری صادر خواهد کرد.
این فراخوان خودروهای سری تانگ و یوان پرو، هم خودروهای برقی و هم هیبریدیِ تولیدشده حد فاصل سالهای 2015 تا 2022 میلادی را شامل میشود.
فراخوان مذکور به طور مشخص برای حدود 44 هزار و 500 دستگاه خودروی سری تانگ به دلیل نقص در سیستم کنترلکننده موتور صادر خواهد شد. به گفته سازمان دولتی تنظیم بازار چین، این مشکل در برخی موارد، میتواند باعث خوردگی بُرد مدار و قطع برق خودرو شود.
همچنین حدود 71 هزار و 200 خودروی یوان پرو به دلیل آببندی نامناسب باتری که ممکن است باعث نفوذ آب به باتری شده و در برخی موارد توان خروجی را کاهش دهد، جمعآوری خواهند شد.
سازمان تنظیم بازار چین اعلام کرد که این شرکت به نمایندگیهای خود مجوز خواهد داد تا یک درزگیر ویژه را به طور رایگان روی بدنه باتری خودروهای معیوب آزمایش و ضدآب بودن آنها را بازیابی و خطر ایمنی را برطرف کنند.
چین به لطف حمابت های دولتی و رویکرد آیندهنگرانهای که شرکتهای خودروساز را خیلی زودتر از رقبای جهانی به سرمایهگذاری در فناوری الکتریکی ترغیب کرده است، در صنعت خودروهای برقی جهانی طلایهدار به شمار میرود.
ظهور این شرکتها بهطور خاص برای شرکتهای اروپایی زیانبار بوده است، زیرا آنها همچنان در تلاشند تا خودروهای برقی را با قیمتی پایینتر از رقبای چینی خود عرضه کنند. اتحادیه اروپا با هدف حمایت از شرکتهای داخلی، از پارسال تعرفههایی را بر خودروهای برقی ساخت چین در اروپا اعمال کرده است.
با این حال، برای برخی مصرفکنندگان، بروز مشکلات ایمنی، اقدامات در راستای کاهش قیمتها را زیر سوال برده و زنگ خطر را به صدا درآورده است. شرکت خودروسازی برقی چینی شیائومی در ماه آوریل، پس از کشته شدن سه نفر در تصادفی با یکی از خودروهای مدل SU7 این شرکت، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
مشکلات ایمنی تنها به خودروهای چینی محدود نمیشود. تعدادی از نهادهای نظارتی جهانی درباره ایمنی دستگیرههای در خودروهای برقی شرکت آمریکایی تسلا، متعلق به ایلان ماسک، میلیاردر مشهور آمریکایی و مالک شبکه اجتماعی «ایکس»، نگرانیهایی را مطرح کردهاند.
دستگیرههای خودروی تسلا عکس خودروهای معمولی، به حسگرها و برق وابسته هستند و این بدان معناست که در هنگام آتشسوزی یا قطع برق ممکن است از کار بیفتند.
برندهایی همچون شیائومی از این طراحی تقلید کردهاند. با این حال، چین هماکنون مقرراتی را پیشنهاد کرده که خودروهای سواری را ملزم میکند تا در طراحی خودرو، دستگیرههای مکانیکی قابل دسترس از بیرون و داخل خودرو تعبیه کنند.
بازار ![]()