ایران پرسمان - ایسنا / پژوهش «دانشگاه آکسفورد» نشان میدهد که هوش مصنوعی در حال ایجاد تغییراتی در نحوه یادگیری نوجوانان است و این امر باعث میشود دانشآموزان سریعتر عمل کنند، اما به متفکران سطحیتری تبدیل شوند.
هوش مصنوعی در حال تغییر دادن نحوه یادگیری یک نسل است و پژوهشگران «دانشگاه آکسفورد»(Oxford University) میگویند که میتواند نحوه تفکر آنها را نیز تغییر دهد.
پژوهشگران در این پروژه، یک نظرسنجی را از 2000 دانشآموز بریتانیایی 13 تا 18 ساله گرفتند و دریافتند که از هر 10 نوجوان مصاحبهشده، هشت نفر از فناوریهای هوش مصنوعی برای انجام دادن تکالیف مدرسه خود استفاده میکنند و تقریباً همین تعداد نیز برای کمک گرفتن در انجام دادن تکالیف به فناوریهای هوش مصنوعی مراجعه میکنند.
بازار ![]()
بسیاری از دانشآموزان گفتند که فناوریهای هوش مصنوعی به آنها کمک میکنند تا سریعتر فکر کنند و به پرسشهای دشوار پاسخ دهند، اما کارشناسان هشدار دادهاند که این تسلط جدید ممکن است هزینهای داشته باشد.
«اریکا گالیا»(Erika Galea)، مدیر «مرکز آموزشی علوم اعصاب اروپا» و از پژوهشگران این پروژه، گفت: دانشآموزان امروزی در کنار ماشینها فکر میکنند. آنها در پردازش ایدهها به «سرعت» دست مییابند، اما گاهی اوقات عمقی را که از مکث، پرسش و تفکر مستقل حاصل میشود، از دست میدهند. چالش واقعی پیش رو، تسلط بر فناوری نیست، بلکه حفظ عمق تفکر انسان در عصر شناخت مصنوعی و هوش مصنوعی است.
شناخت مصنوعی، نوع جدیدی از تفکر را نشان میدهد که در میان آنچه پژوهشگران دانشگاه آکسفورد «نسل بومی هوش مصنوعی» مینامند، در حال ظهور است. نسل بومی هوش مصنوعی، نوجوانانی هستند که در کنار الگوریتمها بزرگ شدهاند و یاد گرفتهاند.
اگرچه بیش از 90 درصد دانشآموزان گفتند که هوش مصنوعی به آنها کمک کرده است تا حداقل یک مهارت تحصیلی را در خود توسعه دهند، اما از هر 10 نفر، 6 نفر نیز گفتند که هوش مصنوعی به تواناییهای آنها از راههای دیگر آسیب میرساند. یک چهارم گفتند که هوش مصنوعی، یادگیری را بیش از حد آسان کرده و از هر 10 نفر، یک نفر گفت که هوش مصنوعی، خلاقیت را محدود کرده و نیاز به تفکر انتقادی را کاهش داده است.
استدلال پژوهشگران دانشگاه آکسفورد این است که سیستمهای آموزشی باید به گونهای تکامل یابند که با هوش مصنوعی تدریس کنند؛ بدون این که به دانشآموزان اجازه دهند مانند آن فکر کنند.