چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴
اقتصاد روز

قائم مقام سایپا: تا آماده‌شدن زیرساخت‌ها، هیبریدی‌ها بهترین انتخاب کشورند

قائم مقام سایپا: تا آماده‌شدن زیرساخت‌ها، هیبریدی‌ها بهترین انتخاب کشورند
ایران پرسمان - ایسنا / به گفته قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حال حاضر، فناوری هیبریدی بهترین گزینه کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای عبور از چالش‌های تامین سوخت و کاهش ...
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / به گفته قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حال حاضر، فناوری هیبریدی بهترین گزینه کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای عبور از چالش‌های تامین سوخت و کاهش آلایندگی هوا هستند؛ چراکه در زمینه تمام برقی برخی محدودیت‌های زیرساختی در کشور وجود دارد.
در روزهای اخیر اخطار دکتر مسعود پزشکیان به خودروسازان مبنی لزوم اصلاح مصرف سوخت موتور خودروها و همچنین پست اخیر رئیس جمهوری در شبکه اجتماعی ایکس که مجددا بر موضع دولت نسبت به لزوم اصلاح مصرف سوخت موتور خودروهای تولیدی خودروسازان کشور، تاکید داشت، موضوع میزان مصرف سوخت خودروها به ویژه موتور خودروهای تولیدی، مجددا به مرکز توجه تبدیل شده است.
رئیس جمهوری همچنین، در روز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: « در جلسه هیئت دولت به خودروسازان اخطار دادم: اگر در یک بازه زمانی معقول موتور خودروها اصلاح نشود و مصرف سوخت به سطح قابل‌قبول نرسد، مجبور خواهیم بود در سیاست تخصیص ارز و صدور مجوز تولید بازنگری کنیم. در صورت نیاز، فناوری روز دنیا را خریداری کنید؛ دولت از این مسیر حمایت خواهد کرد.»
در این رابطه، مهدی رادمنش - قائم مقام گروه خودروسازی سایپا - در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته از سوی این خودروسازی داخلی برای بهبود کیفیت تولید موتور خودروها توسعه پلتفرم‌ها و قوای محرکه در این خودروسازی گفت: بدون شک توسعه کیفیت تولید را در دستور کار داریم و در همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نمایشگاه موتور تهران، از خانواده جدید موتورهای ملی و خودروی پلاگین‌هیبرید جدید با برد 1200 کیلومتر رونمایی شد.
وی در تصریح اقدامات جدید برای کاهش آلایندگی و بهینه سازی مصرف سوخت توسط محصولات تولیدی این خودروسازی خاطرنشان کرد: موتورهای جدید با هدف کاهش آلایندگی، بهینه‌سازی مصرف، افزایش بهره‌وری و ارتقای رقابت‌پذیری در صنعت خودرو، تولید شده و این موتورها با سوخت CNG سازگاری دارند و این ویژگی می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف بنزین و کنترل آلودگی داشته باشد.
این قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به مشکلات موجود در زمینه سوخت، آلودگی و فرسودگی ناوگان حمل و نقل گفت: مطابق جدیدترین آمارها، در حال حاضر حدود هشت میلیون خودروی سواری فرسوده در کشور تردد می‌کنند که به علت فرسودگی مصرف سوخت آنها به شدت بالا است که به آلودگی بیشتر هوا منجر می‌شود، اما سایپا توسعه موتورهای جدیدی را در سه نسخه تنفس طبیعی، توربوشارژ و توربوشارژ GDI آغاز کرده که برای خودروهای اقتصادی، میان‌رده و هیبریدی طراحی است پیش‌بینی می‌شود به بیش از 60 درصد خودکفایی در این گروه از موتورها برسیم.

ایران پرسمان

بازار
رادمنش گفت: قرار است اولین نسخه از این موتورها از سال آینده بر روی خودروهای سایپا نصب شود و خطوط تولید آن تقریبا تا پایان سال 1405 به بهره‌برداری 100 درصدی خواهد رسید و پس از آن ظرفیت تولید سالانه این موتورها به بیش از 300 هزار دستگاه در سال خواهد رسید که پاسخ‌گوی نیازهای آینده این صنعت خواهد بود.
وی پیشنهاد داد: حتی با مشارکت خودروسازان دیگر و افزایش تیراژ به سطح اقتصادی، کل صنعت خودرو کشور از این اقدام منتفع خواهد شد و از آنجایی که وابستگی به پیشرانه‌های وارداتی از موانع اصلی توسعه محصول در سایپا بوده؛ با آغاز فرایند توسعه قوای محرکه، این گروه خودروسازی می‌توان با توان بیشتری به نیاز بازار پاسخ داد.
قائم مقام سایپا در پایان در تشریح برنامه های برقی سازی این خودروسازی گفت: در حال حاضر، فناوری هیبریدی (HEV) بهترین گزینه کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای عبور از چالش‌های تامین سوخت و کاهش آلایندگی هوا است؛ چراکه در زمینه تمام برقی برخی محدودیت‌های زیرساختی در کشور وجود دارد.


نظرات شما