ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ حکیمی و بازگشت به قرآن سرمقاله ها

سرمقاله اعتماد/ حکیمی و بازگشت به قرآن
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / « حکیمی و بازگشت به قرآن » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته احسان شریعتی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
ویژگی منحصر به فرد شخصیت استاد محمدرضا حکیمی در تاریخ اندیشه معاصر ایران با پروژه سترگ اصلاح اخبار و احادیث گره خورده است. یعنی اصلاحگری در مجموعه عظیم احادیث و اخبار و روایات که در فرهنگ سنتی شیعه طی قرون و سالیان متمادی و ادوار تاریخی تولید و انباشت شده است. فراز و نشیب‌های تاریخی موجب شده که در این میراث گرانبار صحیح و سقیم و خرافه و اصول عقاید با هم آمیخته باشند. برای نمونه این آمیختگی را به وضوح در بحارالانوار، دایره‌المعارف بزرگ علامه مجلسی می‌توان مشاهده کرد. پروژه استاد محمدرضا حکیمی، تسویه این میراث بر اساس روش مطابقت قرآن است. یعنی اخبار و احادیث را با آیات قرآنی می‌سنجند و آن روایات و احادیث و اخباری را برمی‌گزینند که با نص صریح قرآن تایید می‌شوند. این پروژه در بنیاد خود موجب تقویت تفکر بازگشت به قرآن است. زیرا بازگشت به قرآن در حوزه‌ها به علت تسلط علوم و معارف سنتی مغفول واقع شده بود. این مهجور ماندن قرآن را برای نمونه در گرایش اخباری شاهدیم که به خصوص در شیعه تاریخی به ویژه پس از صفویه شاهد هستیم. در اصلاحگری استاد حکیمی و همکاران‌شان این مجموعه احادیث و اخبار تسویه می‌شود و به جایگاه واقعی خودش باز می‌گردد که این کار در نوع خود اقدامی روشنگرانه و اصلاحی یا تسویه‌گرایانه و دین‌پیرایانه (reformative) است. این پروژه همچنین از حیث روش شناختی (methodological) نوعی اسلام تطبیقی را در مقابل اسلام‌های انطباقی تقویت می‌کند. در گرایش‌های انطباقی، اسلام نوعی پوشش است برای دستگاه‌ها و روش‌های فکری دیگر اعم از شرقی و غربی و هندی و عرفانی و فلسفی و عقلانی و برای مثال سنت عظیم فلسفه اسلامی اگر چه روحی متفاوت از فلسفه یونان دارد، اما فیلسوفان مسلمان به هر حال برخلاف آنچه شریدر می‌گوید، به تعبیر هانری کربن دستگاه فکری و روش‌شناسی را از یونان گرفتند. در نتیجه در سنت فلسفه اسلامی، فرهنگ و ادبیات اسلامی تبدیل به پوششی برای دستگاه فکری افلاطونی یا نوافلاطونی به خصوص در حوزه سیاسی شد و تبعات مهمی در تاریخ اندیشه داشت. اما روش‌شناسی تطبیقی که استاد حکیمی نیز مطابق آن می‌اندیشد، برای قرآن یک بینش و جهان‌بینی مستقل و متفاوت قائل می‌شود. البته شکل سنتی این دیدگاه را می‌توان در میان اصحاب مکتب تفکیک شاهد بود. یعنی قائلان به این روش‌شناسی معتقدند که اسلام را باید از عرفان و فلسفه تفکیک و جدا کرد. اما در شکل سنتی آن‌که مکتب تفکیک شکل ضدعرفانی و ضدفلسفی می‌گیرد. اما این روش‌شناسی در شکل نوپیرایانه و رفورماتوری مثل دیدگاه دکتر شریعتی جنبه تطبیقی می‌گیرد. یعنی درست است که برای جهان‌بینی اسلامی استقلال و اصالت قائل است، اما معتقد است که این جهان‌بینی با سایر مکاتب و نحل و ادیان و مذاهب به گفت‌وگو می‌نشیند و در این گفت‌وگو این جهان‌بینی مستقل و اصیل اسلامی هم ویژگی‌های خاص خودش را دارد و هم به روش تطبیقی با دیگر جهان‌بینی‌ها سنجیده می‌شود. یعنی مثلا نسبت مفاهیم غیب و شهادت در جهان‌بینی اسلامی با نسبت مفاهیم مشابه در سایر جهان‌بینی‌ها و ایدئولوژی‌ها سنجیده می‌شود، بدون اینکه التقاطی صورت بگیرد. بنابراین گرایش تطبیقی متفکرانی چون شریعتی و حکیمی، ضد گرایش التقاطی به معنای ترکیب نامنسجم است. البته باید توجه کرد که التقاط به معنای ایجابی آن یعنی گزینش جنبه‌های خوب و مثبت، در همه جهان‌بینی‌ها رخ می‌دهد و ما هیچ ایدئولوژی غیرالتقاطی نداریم. از این حیث مجموعه تلاش‌های ارزنده استاد محمدرضا حکیمی که زبده آن در مجموعه عظیم الحیات گردآوری شده، در سنت گرایش تطبیقی در جهت دین‌پیرایی قرار می‌گیرد که شریعتی هم ذیل همین سنت قابل ارزیابی است. دکتر شریعتی از همین جهت وصیت می‌کند که استاد محمدرضا حکیمی آثارش را از جهت اصالت و ثقه بودن مورد ارزیابی قرار دهد، زیرا از این جهت بسیار به شریعتی انتقاد می‌کردند برخی مدعی بودند که آثار او التقاطی به معنای منفی آن است. البته استاد حکیمی در آثار دکتر شریعتی دست نمی‌برد. اگر چه گروهی برای این کار تشکیل می‌شود، اما عده‌ای از جمله مرحوم شهید بهشتی با این کار مخالفت می‌کنند. منظور آنکه شریعتی با این کار آثار استاد حکیمی را مورد تایید قرار داده است. گاهی گفته می‌شود که دکتر شریعتی از افراد دیگری چون شهید مطهری یا مرحوم علامه محمدتقی جعفری برای ارزیابی آثار خودش درخواست کرده است. اما این ادعاها درست نیست و دکتر تنها از استاد حکیمی این را درخواست کرده بودند. اما همان ‌طور که استاد اسفندیاری هم گفتند، استاد حکیمی هم به آثار شریعتی دست نمی‌زند، زیرا استاد حکیمی گفته‌اند که از یک طرف کار شریعتی منتشر شده و از سوی دیگر ایراد اساسی ندارد. کوتاه سخن آنکه استاد محمدرضا حکیمی جایگاه والایی در تاریخ اندیشه معاصر ایران دارد و بیماری پیش آمده همه ما را نگران کرده است. امیدواریم که حال ایشان هر چه زودتر بهبود یابد. با امید. 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/301781/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایان مهلت 50 روزه صمت درباره مجوز سامانه‌های فروش برخط طلا

دریافت 35 هزار میلیارد تومان مالیات از خودرو در 1403

عاقبت رانندگی با سرعت زیاد

تحقیق جدید جهانی؛ واکسن کرونا بی‌خطر است یا خطرناک؟

جت‌های تجاری می‌توانند به‌زودی زمین را خنک کنند

این را به کسی گو که تو را نشناسد

شگفتانه فرمانده نیروی دریایی سپاه؛ شناور موشک‌اندازی ساخته‌ایم که 116 نات سرعت دارد

هدیه‌ای که شهید رئیسی به مناسب روز دختر به نوجوان فلسطینی داد

تیراندازی مرگبار در سوئد

ترامپ: من دوست دارم پاپ باشم

ترامپ برای مقابله با ایران نقش «پلیس بد» را به اروپا سپرده است

سرمقاله آرمان ملی/ اروپا و ورود به مذاکرات مسقط

قالیباف: کارگران افسران خستگی ناپذیر جنگ اقتصادی دشمن هستند

طلای جهانی به کُما رفت

دلیل عدم جمع بندی در مورد واردات بنزین سوپر مشخص شد

مراسم بزرگداشت روز روانشناس با حضور روانشناسان بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

داخل شهربازی عروسی گرفتن!

تحقیق جدید جهانی: واکسن کرونا بی‌خطر است یا خطرناک؟

جلسه غیرعلنی مجلس درباره برنامه‌های هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان

ترقی: وزیر راه با سوءمدیریت‌ها برخورد می‌کند یا فقط نمایش می‌دهد؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد برزیل شد

بررسی طرح اصلاح موادی از احکام راجع به مهریه در دستورکار مجلس

وعده رئیس مجلس به کارگران

مجلس هفته آینده جلسه علنی نخواهد داشت

ادعای منان رئیسی در خصوص یک نماینده: وقتی به مجلس آمد پا برهنه بود اما الان 50 ملک دارد!

49 حمله هوایی آمریکا و انگلیس به یمن

ترامپ: از فکر شکست چین خوابم نمی‌برد

سرمقاله سازندگی/ نگرانی اصلی

تصویر ناصرالدین شاه در حال سلفی گرفتن در آسانسور همایونی!

نجات دو ماهواره از مدار اشتباه توسط مهندسان چینی

برای شناخت جهان سعدی چه کتابی بخوانیم؟

دو خواسته مهم کارگران در هفته کارگر

تقویم تاریخ/ تصویب قانون خلع ید از شرکت نفت انگلیس توسط مجلس شورای ملی

حکمت/ کسى که یک دختر دارد

هوش مصنوعی، آرتروز را در عرض چند دقیقه با دقت 98 درصدی تشخیص می‌دهد

«راز سرباز» روایتی از جنگ برای نوجوانان در راه کتابفروشی‌ها

میرلوحی: یک سوم استانداران باید تغییر کنند

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انفجار فاجعه‌بار بندر شهید رجایی و چند نکته

فرصت بزرگ ناترازی 20 گیگاواتی برق!

تفال/ مرا می بینی و هر دم زیادت میکنی دردم

نامه ایروانی به شورای امنیت درپی ادعای فرانسه: ایران دکترین دفاعی خود را تغییر نداده است

سرمقاله خراسان/ زیارت؛ سفر آسان یا آزمون صبر؟

سه شنبه های تکریم و پاسخگویی مدیر کل بنیاد مازندران به جامعه ایثارگری/ صداقت و شفاف سازی اولویت ارائه خدمت به ایثارگران

مشاور سه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا: برچیدن برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران غیرممکن است

کاهش آسیب‌های ناشی از جنگ با کمک علم روانشناسی

در یک قدمی جنگ

بلومبرگ: چگونه ایران دنبال توافق بهتری است؟

ادعایی درباره پُست جدید همتی

توئیت سخنگوی دولت اصلاحات درباره ارسال پیامک حجاب

حملات آمریکا به شهر «سحار» در صعده یمن