ایران پرسمان

آخرين مطالب

جت‌های تجاری می‌توانند به‌زودی زمین را خنک کنند دانش و فناوری

جت‌های تجاری می‌توانند به‌زودی زمین را خنک کنند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا /هواپیماهایی که امروزه سفارش‌های آنلاین را تحویل می‌دهند، می‌توانند روزی برای مبارزه با گرمایش جهانی، محموله ارسال کنند. تحقیقات جدید دانشگاه کالج لندن نشان می‌دهد که جت‌های تجاری معمولی می‌توانند برای تزریق ذرات به جو جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی، تغییر کاربری داده شوند.
یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله «آینده زمین» نشان می‌دهد که هواپیماهای موجود می‌توانند به طور مؤثر دی اکسید گوگرد را در عرض‌های جغرافیایی بالا، جایی که لایه مرزی جوی، پایین‌تر از خط استوا است، به استراتوسفر منتقل کنند. این نشان می‌دهد که مهندسی زمین، یعنی دستکاری عمدی سیستم آب و هوایی زمین برای مقابله با گرمایش جهانی، ممکن است از نظر فنی بدون ایجاد هواپیماهای تخصصی که کارشناسان پیش از این تصور می‌کردند ضروری باشد، امکان‌پذیر شود.
به نقل از اس‌اف، این در واقع قابل دستیابی است. محققان کشف کردند که اگرچه این روش به اندازه جت‌های ارتفاع بالا که به طور خاص ساخته شده‌اند، کارآمد نیست، اما همچنان می‌تواند اثرات خنک‌کننده معناداری را ارائه دهد و موانع تحقق این امر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
چگونه جت‌های معمولی می‌توانند سیاره ما را خنک کنند؟
دانشمندان دهه‌هاست که تزریق آئروسل استراتوسفر (SAI) را به عنوان یک ترمز اضطراری بالقوه در برابر تغییرات اقلیمی مورد بحث قرار داده‌اند. این مفهوم با انتشار ذرات گوگرد در ارتفاعات بالای جو، فوران‌های آتشفشانی بزرگ را شبیه‌سازی می‌کند، این ذرات نور خورشید را به فضا منعکس می‌کنند و سیاره را به طور موقت خنک می‌کنند. تاکنون، اکثر کارشناسان معتقد بودند که این امر به هواپیماهای جدید و تخصصی نیاز دارد که قادر به پرواز در ارتفاعات بسیار بالا در حدود 20 کیلومتری از سطح زمین باشند.
اما با تزریق دی اکسید گوگرد در عرض‌های جغرافیایی قطبی یعنی حدود 60 درجه شمالی و جنوبی، جایی که استراتوسفر در جو پایین‌تر قرار دارد، هواپیماهای تجاری موجود می‌توانند این کار را در ارتفاع تنها 13 کیلومتر انجام دهند، که کاملا در محدوده عملیاتی فعلی آنها قرار دارد.
محققان 41 شبیه‌سازی کوتاه تزریق آئروسل استراتوسفر را با استفاده از مدل سیستم زمین بریتانیا انجام دادند و ارتفاع، عرض جغرافیایی و فصل تزریق را تغییر دادند. مدل‌های آنها نشان داد که تزریق فصلی در عرض‌های جغرافیایی بالا با یک بوئینگ 777F استاندارد می‌تواند تقریبا 35 درصد از راندمان خنک‌سازی رویکرد ارتفاع بالا با استفاده از هواپیماهای تخصصی را کسب کند.
این بدان معناست که برای دستیابی به یک اثر خنک‌سازی مشابه باید دی‌اکسید گوگرد بیشتری تزریق شود، حدود 21 تن در سال در مقایسه با 7.6 تن با پیش گرفتن رویکرد مشابه اما با هواپیماهای تخصصی.
نکته قابل تامل این است که افزایش مقدار تزریق، عوارض جانبی مانند باران اسیدی و گرمایش استراتوسفر را چند برابر می‌کند، با این حال، امکان استفاده از هواپیماهای موجود و جدول زمانی را به طرز چشمگیری تغییر می‌دهد. به جای انتظار یک دهه یا بیشتر برای توسعه و تأیید هواپیماهای ارتفاع بالا با طراحی ویژه، جت‌های تجاری می‌توانند ظرف چند سال برای انجام این کار اصلاح شوند.
با این حال، محققان هشدار می‌دهند که اگر استفاده از این فناوری آسان‌تر شود، گروه‌های بیشتری می‌توانند سعی کنند سیاره را به تنهایی خنک کنند و خطر تلاش‌های عجولانه یا با هماهنگی ضعیف برای تغییر آب و هوا افزایش می‌یابد.
محققان با استفاده از مدل‌های اقلیمی تخمین زدند که تزریق سالانه 12 تن دی‌اکسید گوگرد در ارتفاع 13 کیلومتری در 60 درجه شمالی و جنوبی در طول بهار و تابستان محلی می‌تواند باعث خنک شدن جهانی حدود 0.6 درجه سانتیگراد شود. این مقدار در صورت تداوم برای دهه‌ها برای کاهش قابل توجه تغییرات اقلیمی کافی خواهد بود.
محدود کردن تزریق به بهار و تابستان در هر نیمکره، راندمان خنک‌سازی را در مقایسه با تزریق در تمام طول سال، 39 درصد افزایش می‌دهد. انجام این کار به صورت فصلی از سطوح بالاتر نور خورشید در این دوره‌ها بهره می‌برد و اثر خنک‌کننده ذرات بازتابنده را به حداکثر می‌رساند.
با این حال همانطور که اشاره شد، این رویکرد چند نکته منفی نیز دارد. تزریق در ارتفاع پایین‌تر، به طور قابل توجهی کارایی کمتری نسبت به تزریق در ارتفاع بالا دارد. استفاده از هواپیماهای موجود برای دستیابی به خنک‌سازی مشابه، نیاز به تزریق تقریبا سه برابر دی‌اکسید گوگرد دارد که عوارض جانبی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.
این موضوع همچنین سؤالات جدی در مورد اینکه چه کسی فناوری تغییر آب و هوا را کنترل خواهد کرد، مطرح می‌کند. اگر تغییر آب و هوا دیگر نیازی به تجهیزات ویژه نداشته باشد، کشورهای بسیار بیشتر یا حتی گروه‌های خصوصی می‌توانند قدرت انجام آن را به دست آورند.
ما می‌توانیم به این موضوع هم به عنوان یک فرصت و هم به عنوان یک تهدید نگاه کنیم. اگر موانع فنی برای خنک‌سازی زمین کمتر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم، بدان معنا نیست که باید به سمت مهندسی زمین هجوم ببریم.
پیش از اینکه هواپیماهای باری اصلاح‌شده شروع به انتشار ذرات در جو سیاره ما کنند، بررسی دقیق در مورد نحوه‌ مدیریت، مجوز و عواقب ناخواسته این رویکرد ضروری است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1246411/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بورس باز هم رکورد زد

رئیس سازمان بورس: تامین مالی کوتاه‌مدت بر عهده نظام بانکی و بلند مدت بر عهده بازار سرمایه است

خبر خوش از تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن؛ زمان تحویل واحدها اعلام شد

سخن بزرگان/ علت مهم آشوب دل‌ها

کشتی عجیب و غریب چینی‌ها

انجام اولین آزمون چسبندگی پروبیوتیک‌ها به سلول‌های هدف در کشور

دانشمندان یک خانه مریخی را منفجر کردند

هوش مصنوعی بومی به وزیر راه و شهرسازی مشورت می‌دهد

آغاز فعالیت‌های بخش مجازی نمایشگاه کتاب

بخشی از کتاب/ ماموریتی برای زندگی

نشست سخنگوی قوه‌قضائیه؛ حکم پرونده باغ ازگل صادر شد

ماموریت پزشکیان به وزیر کار درپی حادثه بندر شهید رجایی؛ به خانواده جانباختگان از هر نظر رسیدگی خواهیم کرد

واکنش عارف به فعال شدن سفارتخانه‌های ایران و سودان

پزشکیان: شناسایی علت وقوع حادثه بندر شهید رجایی مقدم بر شناسایی مقصر حادثه است

واکنش سخنگوی دولت به خبر استیضاح وزیر راه

مهاجرانی: این هفته، هفته آخر بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع خواهد بود

گشایش دفتر یادبود قربانیان حادثه بندر شهید رجایی در پایتخت پاکستان

خط درست سیاسی در سیاست خارجی ایران به روایت معاون سیاسی سپاه

بابک در مرخصی/ سخنگوی قوه قضائیه: فعالیت‌های اقتصادی زنجانی منع قانونی ندارد

هشدار صنعا به انگلیس درباره عواقب تجاوزگری علیه یمن

سرمقاله وطن امروز/ دختران، تجرد و آینده

رشد 42 هزار واحدی شاخص کل بورس

بازار طلا و سکه آرام گرفت؛ دلار در کانال 81 هزار تومان

گوناگون/ گنجینه تاریخی که دزدی از آب درآمد!

دزدگیر هوش مصنوعی هندی‌ها در فروشگاه

سی تی اسکن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد

چهارمین ماموریت سرنشین‌دار «آکسیوم اسپیس» روز 29 مه پرتاب می‌شود

کشف حلقه گمشده بین التهاب مغز و آلزایمر

سه فضانورد چینی با یک روز تاخیر به زمین بازگشتند

موشک «آلفا» هنگام پرتاب دچار حادثه شد

کتابی برای "بازسازی پیمان زخم‌خورده"

متحدان ترامپ: 2 گروه می‌خواهند مذاکرات با ایران را از ریل خارج کنند

7 لایحه و طرح توسط هیئت رئیسه مجلس وصول شد

استیضاح وزیر نیرو کلید خورد

رویترز: مدیران سیاسی ایران و تروئیکای اروپا روز جمعه در رم دیدار می‌کنند

استفاده از بمب سنگرشکن در حمله به غیرنظامیان در یمن

دست رد رئیس جمهور مصر به سینه «ترامپ»

سرمقاله جوان/ قدرت بازدارندگی ایران به‌رغم بودجه محدود

جزئیات افزایش 4 تا 14 میلیونی دریافتی کارمندان

ثبت نام طرح چکاپ رایگان سلامتی در منزل !

دردسرسازی زنبورها در یک مسابقه

ساختمانی برای پرورش گوسفند در چین!

تولید اولین ژنراتور فضایی برای تولید برق هسته‌ای

پیاده‌روی سریع، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

اظهارات مهم عراقچی درخصوص مذاکرات؛ از جلسه با سه کشور اروپایی تا اعلام مکان بعدی گفتگو‌ها

حضرتی: عراقچی مسائل قبل، حین و بعد از مذاکرات را بلافاصله به اطلاع ما می‌رسانند

حضور جمعی از نمایندگان مجلس عراق در صحن پارلمان ایران

سوال از وزیر کار در مجلس اعلام وصول شد

هرتزوگ: نزاع‌های داخلی وضعیت امنیتی اسرائیل را تضعیف می‌کند

سرمقاله شرق/ مدیریت بحران یا بحران‌ساز