ایران پرسمان

آخرين مطالب

بال نظامی دیپلماسی منطقه‌ای حرکت کرد تحلیل روز

بال نظامی دیپلماسی منطقه‌ای حرکت کرد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در «دنیای اقتصاد» منتشر شده و انتشارش در «آخرین خبر» به معنای تایید آن نیست
اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درخصوص شکل‌گیری ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس، بار دیگر موضوع امنیت در این آبراه بین‌المللی را به میان کشیده است. از زمان طرح این موضوع توسط سایت لبنانی الجدید، نظرات زیادی نسبت به این موضوع از سوی تحلیلگران و برخی چهره‌های سیاسی و دیپلماتیک در فضای مجازی شکل گرفته است. تحلیلگران تنش‌زدایی گسترده در خاورمیانه و تردید بازیگران عرب خلیج‌فارس درخصوص نقش بلندمدت ایالات‌متحده در تامین امنیت منطقه‌ای خلیج‌فارس را از جمله دلایل چراغ سبز اعراب از جمله امارات عربی متحده می‌دانند که هفته گذشته اعلام کرد از ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا کنار کشیده است.
اعلان این موضع به‌ویژه پس از توافق ایران و عربستان باعث شده تا دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش روز شنبه در یک گفت‌‌‌وگوی تلویزیونی اعلام کند که کشورهای منطقه امروز به این نقطه رسیده‌‌‌اند که اگر قرار است امنیتی در منطقه برقرار باشد حتما با هم‌‌‌افزایی و همکاری یکدیگر قابل انجام و برقراری است. فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ائتلاف دریایی ایران، روسیه و چین بیان کرد: «این ائتلاف سه‌جانبه به همراه روسیه و چین که سالانه رزمایش‌‌‌هایی را هم در قالب آن برگزار می‌‌‌کنیم در حال توسعه است. علاوه بر این، ائتلاف‌‌‌های منطقه‌‌‌ای در حال شکل‌‌‌گیری است. به زودی شاهد آن خواهیم بود که منطقه ما از هر نیروی غیر‌موجه عاری شده و مردم منطقه با استفاده از سربازهای خود در حوزه امنیتی خود مسلط باشند.»
دریادار ایرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام کشورها تقاضا دارند تا در اقدام اشتراکی منطقه‌‌‌ای به همراه ایران حاضر باشند، گفت: «ما پیش از این با عمان اقدام اشتراکی داشتیم و اکنون عربستان این هدف‌‌‌گذاری را انجام داده و به آن ورود کرده است. امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند جزو این کشورها هستند.» وی افزود: «تقریبا همه کشورهای حوزه شمال اقیانوس هند به این باور رسیده‌‌‌اند که باید در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند و به صورت مشترک با هم‌‌‌افزایی قابل‌توجه امنیت را برقرار کنند.»
این اظهارات واکنش دنیس راس نویسنده و دیپلمات سابق آمریکایی را به دنبال داشت. راس در توییتی نوشت: «ائتلاف جدید برای ایمن کردن آب‌های خلیج [فارس]: ایران، عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین...»کاربران زیادی در واکنش به توییت دنیس راس نوشتند: ایران نفتکش‌‌‌ها را به تلافی توقیف غیرقانونی توسط آمریکا توقیف کرد. آمریکا از نیروهای دریایی ترکیبی خود برای انجام عملیات‌‌‌های دزدی دریایی و تهدید کشورها استفاده می‌کند. کشورهای خلیج‌فارس باید مدت‌‌‌ها پیش از این درباره امنیت آب‌‌‌های خودشان هماهنگی به عمل می‌‌‌آوردند. کاربر دیگری با رد ادعای راس نوشت: پایدارترین مدل امنیتی زمانی پدیدار می‌شود که کشورهای ساحلی یک مکانیزم منطقه‌ای مشترک برای حفاظت از آب‌های خود ایجاد کنند.
رابرت گرینوی، از مقام‌‌‌های سابق پنتاگون در دولت ترامپ هم خطاب به دنیس راس نوشت: سیاست‌‌‌های ما باید بنا به نتایج آن مورد قضاوت بگیرند. چند دهه است که کار ایران همین است اما چه شده که شرکای سابق‌‌‌مان ترغیب شده‌‌‌اند که الان برای تامین امنیت به ایران پول بدهند؟
وبگاه لبنانی الجدید چهارشنبه 10 خرداد در گزارشی خبر داد که مذاکراتی میان کشورهای ایران، سعودی و امارات با نظارت چین در حال انجام است که هدف آن رسیدن به نیروی دریایی مشترک برای تضمین امنیت دریانوردی در خلیج‌فارس است. به نوشته این وب‌گاه کشورهای طرف مذاکره ایران متوجه شده‌اند که ایالات متحده اخیرا به صورت تدریجی و آگاهانه، روند عقب‌نشینی‌از وظایف کنترل امنیت دریایی خلیج‌فارس را آغاز و نقش این کشور به یک ناظر تبدیل شده و وضعیت در خلیج‌فارس از نظر این کشورها امن نیست و کشتیرانی و فرآیند حمل‌ونقل کالا و به‌خصوص نفت با تهدید مواجه است. ناظران در کشورهای خلیج‌فارس معتقدند که رفتار ایالات‌متحده ممکن است منجر به بی‌ثباتی در امنیت دریایی منطقه شود از این رو و به دلیل وجود تهدیدهای روزانه‌‌‌ای که نفتکش‌ها در معرض آن قرار دارند، تصمیم به برگزاری این مذاکره‌ها گرفته‌اند. یک روز پیش از انتشار این گزارش، امارات اعلام کرد دو ماه است که از ائتلاف دریایی خاورمیانه که سال گذشته با حضور برخی کشورهای منطقه و به رهبری ایالات‌متحده با هدف آنچه تهدیدهای دریایی ایران نامیده شد، شکل گرفته بود خارج شده است.
رسانه‌های آمریکایی از جمله وال‌استریت ژورنال تلاش کردند علت خروج امارات از این ائتلاف را بی‌عملی ایالات‌متحده در برابر اقدامات ایران در توقیف کشتی‌های متخلف از نظر جمهوری اسلامی قلمداد کنند اما وزارت خارجه امارات طی بیانیه‌ای نسبت به برداشت‌های غلط از مذاکرات امارات با ایالات‌متحده در این رابطه هشدار داد و به نوعی خبر وال‌استریت ژورنال را بدون اشاره مستقیم به آن، زیر سوال برد. هرچند کشورهای عربی خلیج‌فارس با رزمایش‌های منظم سالانه و رزمایش‌های غیرمنظم با حضور آمریکا و غرب تلاش کردند این پیام را به ایران منتقل کنند که از حمایت همه‌جانبه ایالات متحده از جمله حمایت دریایی این کشور در منطقه خلیج فارس برخوردارند اما اقدامات متعدد نیروی‌های دریایی ایران در خلیج فارس در مقابله با کشتی‌های متخلف و سکوت نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس، کشورهای عربی را به این نتیجه رسانده که ایالات‌متحده قصدی برای مقابله ندارد و چنانچه اقدامی نیز انجام دهد با واکنش سخت ایران مواجه خواهد شد و این موضوع امنیت کشتیرانی در منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که این گزینه نیز به نفع ساحل‌نشینان جنوب خلیج‌فارس نخواهد بود. نیروی دریایی ایران در آوریل گذشته طی یک هفته دو نفتکش را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد که یکی از این کشتی‌ها از دبی خارج شده بود. به دنبال این اقدام ایالات‌متحده اعلام کرد پس از تهدیدهای ایران حضور نظامی خود را در خلیج فارس تقویت خواهد کرد. در چنین فضایی و در صورت صحت خبر الجدید به نظر می‌رسد کشورهای منطقه تصمیم به ایجاد ساختاری برای حفظ امنیت خلیج‌فارس با مشارکت تهران گرفته‌اند.
خواسته‌ای که ایران از سال‌ها پیش آن را مطرح کرده بود و با توافق اخیر تهران-ریاض به نظر می‌رسد امکان تحقق آن افزایش یافته است. موفقیت این روند باعث خواهد شد تا دکترین امنیت منطقه‌ای دولت سیزدهم و اولویت اول همسایگان با قدرت بیشتری به پیش برود و بال فعال شده در حوزه سیاسی- دیپلماتیک که با تنش‌زدایی منطقه‌ای به بار نشسته است، به بعد امنیتی و نظامی نیز پیوند خورده و توان نظامی و بازدارندگی جمهوری اسلامی را در یک روند مشارکتی با همسایگان جنوبی در خدمت صلح و ثبات منطقه‌ای قرار گیرد. تحقق چنین الگویی سبب خواهد شد تا سوءتفاهمات و ادراکات نادرستی که برای دهه‌ها نسبت به رویکرد سیاست خارجی ایران در منطقه شکل گرفته با این واقعیت جایگزین شود از جانب ایران خطری همسایگان را تهدید نمی‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1005665/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه