ایران پرسمان

آخرين مطالب

هاکان فیدان کیست؟ تحلیل روز

هاکان فیدان کیست؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در «دنیای اقتصاد» منتشر شده و انتشارش در «آخرین خبر» به معنای تایید آن نیست.
«ازگی آکین» در گزارش 4ژوئن در المانیتور نوشت : پس از اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه «هاکان فیدان»، رئیس سازمان اطلاعاتی ترکیه (مرد در سایه) را به‌عنوان وزیر خارجه جدید کشور انتخاب کرد، او از این پس از «سایه» خارج می‌شود و در کانون توجه قرار خواهد گرفت. وی قرار است سکان دیپلماسی این کشور را در دست بگیرد. فیدان که از سال2010 ریاست آژانس اطلاعات ملی ترکیه (MIT) را بر عهده دارد، با دنیای دیپلماسی بیگانه نیست. در سال‌های اخیر او به‌عنوان «شاه جاسوس» و «افسر ارشد اطلاعاتی»، با متحدان و دشمنان کشور در سراسر جهان درگیر دیپلماسی پشت پرده بوده است.فیدان 54 ساله، یکی از معدود افراد مورد اعتماد رئیس‌جمهور ترکیه بوده و از زمانی که اردوغان در سال2003 به نخست وزیری رسید، به‌طور مداوم در مناصب مختلف خدمت کرده است. فیدان قبل از تصدی ریاست اطلاعات، درحالی‌که به‌عنوان فرستاده ویژه اردوغان (نخست وزیر وقت) در روند صلح بین حزب غیرقانونی کارگران کردستان (PKK) و دولت ترکیه ایفای نقش می‌کرد، محل توجه قرار داشت.
فیدان که پدرش یک کرد است، همراه با سلف خود «امره تانر» در MIT و دیگر مقام‌های اطلاعاتی در مذاکرات با رهبران سطح بالای «پ‌ک‌ک» در سال 2009 شرکت کردند. هدف این مذاکرات صلح که از سال 2008 تا 2015 ادامه یافت، همانا یافتن راه‌حلی از طریق مذاکره برای مشکل چندین دهه‌ای کردهای این کشور؛ البته با خلع سلاح این گروه (در مبارزه‌اش با دولت ترکیه برای خودمختاری) بوده است. دوران تصدی فیدان در MIT در سال2010 با مجموعه‌ای از مقالات انتقادی که در رسانه‌های غربی و اسرائیلی منتشر شد و وفاداری او به شرکای سنتی ترکیه از جمله ایالات متحده و اسرائیل را زیر سوال برد، شروعی پر دست‌انداز داشت. ایهود باراک، وزیر دفاع وقت اسرائیل در آن زمان علنا با انتصاب این «شاه جاسوس» مقابله کرد.
باراک با اشاره به نقش وی به‌عنوان نماینده ترکیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال2008 تا زمان انتصابش در MIT، مدعی شد که فیدان روابط نزدیکی با ایران داشته است. با این حال، سال‌های بعدی تصدی او شاهد این بود که MIT به تنها کانال گفت‌وگو بین ترکیه و اسرائیل و همچنین دیگر قدرت‌های منطقه‌ای تبدیل شد که روابط آنکارا با آنها می‌رفت که تیره شود. فیدان همچنین چندین‌بار با همتایان سوری خود در مذاکراتی سیاسی سطح بالا بین آنکارا و دمشق در سال2022 با میانجی‌گری روسیه دیدار کرد.این مقامی که قرار است به زودی به دیپلمات ارشد جدید ترکیه تبدیل شود، تا حد زیادی برای عموم یک چهره ناشناخته و یک «راز» باقی مانده است. او در طول دوران حرفه‌ای خود در دولت هیچ مصاحبه‌ای انجام نداده است.
فیدان یکی از اولین و البته مکررترین قربانیان درگیری بین اردوغان و متحد سابقش فتح‌الله گولن و پیروانش در داخل بوروکراسی ترکیه بود که مخالف مذاکرات صلح بودند. سال2012 نقطه عطفی در شغل و حرفه فیدان و روابط اردوغان و جنبش گولن بود. یک دادستان ترکیه، فیدان و دیگر مقام‌های اطلاعاتی بلندپایه را برای بازجویی احضار و آنها را به داشتن روابط «تروریستی» در رابطه با نقش آنها در مذاکرات با «پ‌ک‌ک» متهم کرد. این اقدام به یک بن‌بست بزرگ بین بوروکراسی اطلاعاتی و قضایی کشور منجر شد. فیدان و سایر افسران اطلاعاتی طبق دستور اردوغان به احضار بی‌توجهی کردند. پس از این بن‌بست، حزب حاکم اردوغان لایحه‌ای را تصویب کرد که به این نهاد مخفی سپری قانونی اعطا کرد و قدرت آن را گسترش داد.دادستانی که فیدان و همکارانش را احضار کرد، بعدها به‌دلیل ارتباط با جنبش گولن پس از کودتای2016 محکوم شد. آنکارا که جنبش گولن را به برنامه‌ریزی برای کودتا با هدف سرنگونی اردوغان متهم می‌کند، این گروه را به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد.
فیدان از همان آغاز فعالیت حرفه‌ای خود به‌خاطر رویکردی محافظه‌کارانه نسبت به گولنیست‌ها معروف است. این آژانس اطلاعاتی یکی از معدود نهادهایی بوده که گولنیست‌ها به نسبت قادر به نفوذ در آن نبوده‌اند؛ چنان‌که پاک‌سازی علیه پیروان این جنبش پس از کودتا نشان می‌دهد. پس از کودتای 2016، سیستم اطلاعاتی ترکیه پیشاهنگی را در تعقیب و پاکسازی گولنیست‌ها از بوروکراسی دولتی برعهده گرفت و چندین برنامه استرداد غیرعادی از سراسر جهان انجام داد که انتقاد شدید گروه‌های مدنی بین‌المللی را برانگیخت. فیدان همچنین اردوغان و مولود چاووش اوغلو (وزیر امور خارجه کنار گذاشته‌شده) را در سفرهای خارجی برجسته به‌ویژه به واشنگتن و مسکو همراهی کرد. فیدان با تحصیلات نظامی در فرماندهی اطلاعات و عملیات «یگان واکنش سریع» ناتو در آلمان به‌عنوان بخشی از حرفه خود به‌عنوان افسر سابق ارتش بین سال‌های 1986 و 2001 خدمت کرده بود. ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان و مشاور ارشد سیاست خارجی، جانشین فیدان در MIT خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1005988/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

یک آبشار پله‌ای زیبا در نروژ

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

داستانک/ پری خوشحال

رئیسی: اشغالگری رژیم صهیونیستی نه مشروعیت‌زا است و نه مالکیت‌آور

استقبال رسمی مقامات سریلانکا از رییس جمهور

شیر خاورمیانه؛ لقب سریلانکایی‌ها به رئیس جمهور ایران

فریاد اردنی‌ها در برابر سفارت رژیم صهیونیستی

تعطیلی دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضد اسرائیلی

تشدید حملات قبایل سوریه به هم‌پیمانان آمریکا در دیرالزور

تصویب انتقال پناهجویان از انگلیس به رواندا

تظاهرات شبانه دانش آموزان در طنجه مغرب در حمایت از فلسطین

دویست روز جنگ با اشباح حزب الله!

معاون وزیر دفاع روسیه به ظن دریافت رشوه بازداشت شد

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

یورو رکورد زد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

تقویم تاریخ/ شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس به علت طوفان شن

حکمت/ برای پدران خود خوبی کنید

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

عباس زاده: فاصله بین احمدی‌نژاد و محصولی بیشتر خواهد شد

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

حسن بیادی: چه بسا دخالت‌های دولت نباشد کارها بهتر انجام شود

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

دست رد سوئیس به استفاده از سود اموال مصادره شده روسیه

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

تفال/ در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع

ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

واکنش سخنگوی دولت به حمایت مالی مجدد آمریکا از صهیونیست‌ها

پنجره متفاوت از دیدار فرماندهان عالی نیروهای مسلح با فرمانده کل قوا

حماس: 30 افسر اسرائیلی را در اختیار داریم

نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد

هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا

انتقاد سندرز از مخالفت سنا با قطع کمک به «ماشین جنگی نتانیاهو»

گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی

بایدن توصیه ترامپ برای درمان کرونا را مسخره کرد

کشف پیکر 51 شهید دیگر در خان یونس

نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو