ایران پرسمان

آخرين مطالب

سازمان هواپیمایی کشور این روایت عجیب را پیگیری کند تحلیل روز

سازمان هواپیمایی کشور این روایت عجیب را پیگیری کند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در «اعتماد» منتشر شده و انتشارش در «آخرین خبر» به معنای تایید آن نیست.
رشد سرسام‌آور قیمت بلیت هواپیما تا جایی که حتی مسوولان هم می‌گویند این سطح از افزایش غیرقانونی است و باید کنترل شود، تنها مساله این‌ روزهای مسافران ناوگان هوایی ایران نیست و کمبود هواپیما از یک‌ طرف و کهنسالی این ناوگان از سمت دیگر، مسائل فراوانی ساخته است. در این بین رفتار بعضا عجیب برخی شرکت‌های هواپیمایی هم بر این شرایط بغرنج افزوده و در پروازها در کنار کاهش شدید میزان و کیفیت پذیرایی، مسافران بارها شاهد فروش بلیت‌‌های بدون صندلی هم بوده‌اند. علاوه ‌بر این رفتارهای تقریبا رایج، گفته می‌شود برخی شرکت‌های هواپیمایی کمی زودتر از زمان قانونی «گیفت پرواز» را می‌بندند و بلیت مسافران را به افرادی خاص می‌فروشند. به این مسائل می‌توان چندین و چند مساله پرتکرار را هم اضافه کرد، اما به تازگی چالش تازه‌ به این سریال مشکلات افزوده شده و آن‌ هم نگرانی درباره سلامت برخی پروازهاست؛ متن پیش‌رو، روایت یک مسافر از پیشامدی عجیب در یکی از پروازهای چند روز گذشته است: جایگزینی خلبان و کادر پروازی که معتقد بود هواپیما سلامت پرواز را ندارد! با این توضیح که «اعتماد» آماده است پاسخ مسوولان مرتبط را هم پوشش دهد، متن کامل این روایت را در ادامه بخوانید.
عبدالله دیوانی‌پور یکی از مسافرین پرواز: با توجه به اطلاعات پرواز مقرر بود در روز جمعه مورخ 12/03/1402پروازی به شماره VR5814 هواپیمایی وارش از تهران به بندرعباس در ساعت 12:35 دقیقه از ترمینال یک فرودگاه مهرآباد پرواز کند، هواپیمای مورد نظر بویینگ 737 بوده که طبق روال همیشگی حدود ساعت 13:10 اعلام شد که مسافرین پرواز به در خروجی 5 ترمینال جهت سوار شدن به هواپیما مراجعه کنند، تشریفات پرواز انجام و مسافرین وارد هواپیما شدند، هواپیما جهت پرواز، پروتکل‌ها را اجرا و به باند فرودگاه جهت برخاستن وارد شد. در ابتدای باند اصلی هواپیما متوقف و موتورها خاموش شدند، با گذشت حدود 5 دقیقه، خلبان پرواز وارد راهرو مسافران شد و اعلام کرد مشکل فنی پیش آمده و آلارم نقص قطعه ابزار دقیقی روی برد هواپیما نمایان شده و تا رفع کامل نقص، هواپیما را به پرواز در نمی‌آورد، زیرا هواپیما قرار است حدود 800 نفر مسافر را جابه‌جا کند و بعد از مسیر تهران به بندرعباس، مسیر بندرعباس به ساری و بالعکس و مجددا از بندرعباس به تهران بازمی‌گردد و در مجموع حدود 7 الی 8 ساعت هواپیما باید در آسمان باشد. پس از اطلاع‌رسانی دقیق، خلبان پرواز وارد راهرو هواپیما شد و به تفکیک به هر مسافری که سوالی داشت پاسخ می‌گفت، این احساس مسوولیت خلبان قوت قلبی برای همه مسافران بود. با گذشت حدود 20 دقیقه از اعلام نقص فنی مسافرین پرواز پیاده و به سالن انتظار فرودگاه برگشتند. پس از پذیرایی مسافرین در سالن انتظار مجددا حدود ساعت 16:30 دقیقه با فراخواندن مسافرین به در خروجی 5 ترمینال یک، همهمه‌ای بین مسافرین به راه افتاد که خلبان قبول نکرده با این هواپیما پرواز کند و خلبان جایگزین شده است، همه مسافرین بدون هیچ‌گونه اعتراضی سوار هواپیما شدند و مشاهده کردند که تمام کادر پرواز همراه با خلبان جایگزین شده‌اند.
با جویا شدن علت تعویض کادر از مهماندار، اعلام کردند به دلیل پر شدن ساعت پروازی کادر قبل به دلیل تاخیر 5 ساعته، کادر آماده به کار، به کار گرفته شده‌اند. هواپیما وارد باند اصلی شد و اعلام برخاستن کرد، با سرعت گرفتن هواپیما تا نیمه‌های باند و سرعت گرفتن حدود 150 کیلومتر بر ساعت، مجددا سرعت هواپیما با شتاب زیادی کم و هواپیما از باند اصلی خارج و به پارکینگ وارد شد و خلبان جایگزین اعلام کرد به دلیل نقص فنی و دستورالعمل شرکت بویینگ امکان برخاستن نبوده و تا اطلاع ثانوی مسافرین در هواپیما حضور داشته باشند، پس از این حادثه مجددا همهمه‌ای در داخل هواپیما به راه افتاد و تعدادی از مسافران اعلام کردند که در هر صورت با این هواپیما پرواز نخواهند کرد و پیاده می‌شوند، پس از حدود 20 دقیقه مجددا مسافرین را از هواپیما پیاده کردند، اما دیگر شرایط تغییر کرده بود و مسافرین به سمت مسوولان شرکت هوپیمایی و امنیت پرواز هجوم برده و اعلام کردند که چرا خلبانی که قول داده بود تا رفع نقص کامل نشود با این هواپیما پرواز نخواهد کرد، جایگزین کرده‌اید و چرا رفع نقص کامل نشده مجددا مجوز پرواز داده‌اید؟ حدود یک‌سوم از مسافرین در باند و کنار هواپیما تحصن کرده و خواهان عذرخواهی مسوولان خط هواپیمایی و جبران خسارت شدند، در آن زمان و در کنار هواپیما مسوولان اعلام کردند یک فروند هواپیمای دیگر که به فرودگاه مهرآباد رسیده بود جایگزین و پس از آماده‌سازی آن پرواز تهران به بندرعباس انجام خواهد شد. فارغ از به هم ریختگی و متفرق شدن مسافرین کادر پرواز از هواپیما خارج و جایگزین کادر پروازی هواپیمایی از راه رسیده شدند و پس از حدود هفت ساعت تاخیر و سه بار وارد و خارج شدن از هواپیما، مسافرین به سمت مقصد پرواز کردند. حالا چند سوال باقی است که باید روشن شود و نویسنده علاوه بر شرح ماجرا، راهکار ارایه می‌دهد که می‌تواند علاوه بر روشن شدن ماجرا، قوت قلب مسافرین خطوط هوایی کشور باشد: 
1- پیگیری شود که آیا رفع نقص این هواپیما به صورت کامل انجام شده است و چه کسی انجام داده و چه کسی از لحاظ فنی آن را تایید کرده است؟
2- آیا جایگزین شدن خلبان و کادر پرواز بر اساس پروتکل‌های هوایی بوده یا ممانعت از پرواز خلبان هواپیما؟
3- آیا نقص فنی که دومین بار اتفاق افتاده، تکرار همان نقص فنی اولیه بوده یا نقص دیگری بوده است؟
4- آیا پروتکل‌های پروازی به صورت کامل اجرا شده است؟
5- آیا تاخیر حدود هفت ساعت هواپیما، باید مبلغی از بلیت به مسافرین عودت داده شود یا خیر؟ 
6- آیا نظارت عالیه فنی بر خطوط هوایی در چنین رخدادهایی انجام می‌گیرد و مدارکی دال بر این نظارت ارایه شده است؟

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1005999/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

درگیری حیوانات در طبیعت

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

روایت خبرگزاری روسی از سخنان سفیر ایران درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

رئیس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

گربه علاقه‌مند به موسیقی!