ایران پرسمان

آخرين مطالب

بوی «توافق موقت» می‌آید تحلیل روز

بوی «توافق موقت» می‌آید
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آرمان امروز /متن پیش رو در «آرمان امروز» منتشر شده و انتشارش در «آخرین خبر» به معنای تایید آن نیست.
نماینده اسرائیل در سازمان ملل در کنفرانس سالانه اورشلیم‌ پست در نیویورک درباره توافق بر سر موضوع برنامه هسته‌ای ایران گفت: خبر بد این است که این روزها درباره توافقی موقت صحبت می ‌شود.
وی افزود که این موضوع برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می ‌کند اما باعث بازگردانی اورانیوم غنی ‌شده وتوانمندی‌ های هسته‌ای ایران نخواهد شد و در عوض، آن‌ ها از مزایای اقتصادی بهره ‌مند خواهند شد.
گفته های اردان درباره توافق موقت در حالی مطرح می‌ شود که مذاکرات احیای توافق هسته ‌ای در وین میان ایران، شرکای توافق و آمریکا چند ماه است که پشت پرده انجام می شود.
طرفین مذاکره در مدت اخیر اشاره‌ ای به‌ وجود احتمال توافقی موقت در وین درباره احیای توافق هسته‌ ای نکرده‌ اند و بیشتر تلاش کرده اند تا مذاکرات رسانه ای نشود.
با این وجود مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی تأکید کرد که تهران تا زمانی که همه پرونده ‌های ادعایی آژانس اتمی حل و فصل نشود، توافقی را امضا نخواهد کرد.
محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در گفت و گو‌های مربوط به لغو تحریم‌ ها و مذاکرات هسته ای، با اشاره به اینکه متن توافق هسته‌ ای آماده و در انتظار امضای اروپایی‌ هاست، تأکید کرد که تهران قبل از حل و فصل همه پرونده ‌های مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی، توافقی را امضا نخواهد کرد.
مشاور تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی تصریح کرد: دولت‌ های غربی مدام در مورد فعالیت هسته‌ای ایران دروغ می ‌گویند و امروز این موضوع ثابت شده است.
پس از حل و فصل دو پرونده اخیر، تعداد پرونده ‌های موجود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران کاهش یافته است.
او با بیان اینکه توافق هسته‌ ای آماده و در انتظار امضای اروپایی ‌هاست و زمان آن فرا رسیده است، تاکید کرد: تا زمانی که همه پرونده‌ ها در آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی حل و فصل نشود، تهران این توافق را امضا نخواهد کرد.
مرندی با تأکید بر اینکه توافق هسته‌ ای باید به گونه ‌ای تنظیم شود که مجال تقلب در آن وجود نداشته باشد، گفت: رافائل گروسی، مدیرکل فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقل نیست.
مرندی با اشاره به اینکه ایران دیگر منتظر آمریکا نخواهد ماند و با کشور‌های دیگر از جمله کشور‌های آسیایی روابط برقرار خواهد کرد، تصریح کرد: سیاست واشنگتن در غرب آسیا حفظ و بقای اختلاف به نفع اسرائیل است.
وی گفت: آمریکا به دنبال ایجاد سرگرمی در منطقه است و ایران بهانه ‌ای برای آن است. با این وجود، جهان در حال تغییر و توسعه است و قدرت آمریکا در حال کاهش است که این امر موجب می‌ شود تا تحریم‌های ایران کاهش یابد.
پیش از این، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام آژانس در وین اعلام کرده بود که روند اجرای بیانیه مشترک توافق شده در ماه مارس گذشته بین آژانس و ایران آغاز شده و پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
گروسی درباره نصب دستگاه نظارت بر غنی‌ سازی در تأسیسات فردو و نطنز نیز گفت: این تجهیزات به ما کمک می‌ کنند تا هرگونه تفاوت در سطوح غنی‌ سازی در این تأسیسات را سریع‌ تر تشخیص دهیم.
از سوی دیگر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا ادعای منابع مطلع در گزارش اخیر روزنامه فایننشال تایمز مبنی بر دیدار‌های متعدد رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را با سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل درباره آزادسازی زندانیان دو تابعیتی آمریکایی از ایران تایید می‌کند یا نه، گفت: چیزی برای اعلام کردن در این زمینه ندارم.
همان طور که قبلا از من شنیده ‌اید، ما وسیله ارتباط برقرار کردن با ایران و انتقال پیام ‌هایی به آن را که در راستای منافع آمریکا باشند، در اختیار داریم. قرار نیست جزئیات محتوای این پیام‌ها یا وسیله انتقالشان را توضیح دهیم.
اظهارات پاتل در پی این مطرح می‌ شود که فایننشال تایمز چند روز پیش با استناد به ادعای منابع مطلع اظهار کرد که «رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین چندین بار با امیرسعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل دیدار کرده است. این مذاکرات، اولین ارتباط مستقیم میان مقامات ایرانی از زمان خروج دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای در سال 2018 محسوب می‌شود. یک منبع نزدیک به دولت (آمریکا) گفت که این مذاکرات عمدتا بر امکان تبادل زندانی با ایران متمرکز بوده است.»
نوشته فایننشال تایمز درباره گفت و گو‌های مستقیم میان نمایندگانی از آمریکا و ایران در حالی مطرح می ‌شود که منابع رسمی در ایران هنوز آن را رد یا تایید نکرده ‌اند.
دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرده است که آمادگی دارد در چارچوب و روندی جدا از روند احیای توافق هسته‌ای و با حسن نیت دوجانبه روی موضوع تبادل زندانیان کار کند.
اگرچه دولت آمریکا می ‌گوید روی آزادی زندانیان آمریکایی در سراسر جهان، از جمله ایران متمرکز است و این موضوع برای آن در اولویت است اما چند بار اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر تبادل پیام‌های غیرمستقیم در این زمینه و توافق در این زمینه را رد کرده است.
همچنین لارا هولگیت،‌ نماینده آمریکا در نزد سازمان ‌های بین‌ المللی در وین در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هم‌اکنون در وین در حال برگزاری است، در بیانیه ‌ای درباره نظارت و راستی ‌آزمایی آژانس در ایران گفت: «همان طور که در گزارش مدیرکل تشریح شده است، ایران به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد. به ویژه آن که ما تاکید کرده‌ایم تولید اورانیوم غنی‌شده توسط ایران تا سطح 60 درصد هیچ هدف باورپذیر صلح‌آمیزی ندارد.»
هولگیت افزود: «امروزه، هیچ کشور دیگری در جهان از اورانیوم غنی‌شده تا سطح 60 درصد برای اهدافی استفاده نمی ‌کند که ایران ادعا می‌ کند. ما باز هم از ایران می‌خواهیم به این فعالیت عمیقا نگران ‌کننده و مغایر با رفتار تمامی کشورهای جهان پایان دهد.
استدلال ایران این است که دیگران به طور غیرعادلانه‌ ای با آن مخالفت می ‌کنند و آن را هدف قرار داده‌اند. واقعیت امر این است که ایران با عملکردش، توجه‌ها را به خود جلب کرده است. ایران باید تحریکات هسته‌ ای خود را که خطراتی جدی در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی در بر دارد، متوقف کند.»
مجموع این تحولات نشان می دهد که موضوع کاهش غنی سازی در مقابل توافق موقت به شکل جدی در دستور کار قرار گرفته است و نماینده آمریکا نیز تلویحا به آن اشاره کرده است. توافق موقتی که شاید با بسته شدن تمامی پرونده های ایران در آژانس، نهایی شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1006356/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است