ایران پرسمان

آخرين مطالب

وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان اقتصاد روز

وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / پروژه 12 ساله احداث راه‌آهن چابهار _ زاهدان به عنوان یکی از مهم ترین پروژه‌های زیرساختی ایران که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی، ترانزیتی و اجتماعی شرق کشور دارد، بنابر گفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تا یکسال و نیم آینده تکمیل می شود.
سال‌ها پیش بر اساس مصوبه هیأت دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران، احداث راه آهن چابهار - زاهدان به طول حدود 634 کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
این طرح با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی طراحی شد.
براساس اطلاعات منتشر شده احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی می‌شود.
اهداف اجرای این پروژه 12 ساله اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیرعامل است.
بنابر گفته مجریان پروژه، قطعات آخر پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول 155 کیلومتر در سال 1401 به افتتاح و بهره برداری رسیده و مابقی خط یعنی حدفاصل چابهار تا خاش نیز که طول آن به بیش از 450 کیلومتر می رسد پیشرفت فیزیکی 70 تا 80 درصدی دارد.
سال گذشته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرده بود که امیدواریم این پروژه تا پایان 1404 و یا اوایل 1405 به اتمام برسد و مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) هم گفته بود که راه آهن چابهار - زاهدان در مرحله تکمیل بخش‌های مختلف است و بیش از 450 کیلومتر باقی مانده در این پروژه تا یکی - دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
 وزیر راه وشهرسازی نیز چندی پیش اعلام کرد که خط ریلی چابهار - زاهدان را با جدیت پیش می‌بریم و تا پایان امسال آن را به اتمام می رسانیم؛ البته این مسیر باید تا سرخس ادامه یابد. 
جبارعلی ذاکری_‌مدیرعامل راه آهن نیز در صحبت‌های اخیر خود با بیان اینکه بندر چابهار در مقایسه با بنادر دیگر مزایایی دارد، گفت که چابهار بندری است که به اقیانوس متصل بوده، عمق بیشتر دارد و رسوب‌گذاری کمتر در آن اتفاق می‌افتد در نتیجه هزینه‌های نگهداری کمتری خواهد داشت و مزایایی بیشتری دارد.
به گفته وی در سال 1219 نشریه‌ای در کلکته پیش بینی کرده بود که بندر چابهار بهترین گزینه برای مراودات زمینی کشورهای شوروی سابق با آب‌های آزاد است.
مدیرعامل راه آهن همچنین اظهار کرد که در بندر چابهار مطالعات زیادی صورت گرفته و نشان می‌دهد که این منطقه می‌تواند باعث رونق و توسعه جنوب شرق ایران شود. 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از هندوستان و چین از طریق مسیر بندرعباس به سمت پاکستان و افغانستان حمل بار صورت می گیرد که مسیر طولانی است، گفت:اگر مسیر چابهار به زاهدان به بهره‌برداری برسد مرز میلک کمی بالاتر از زاهدان می‌تواند به عنوان نقطه اتصال ورودی و خروجی به افغانستان باشد که در طرح توسعه ریلی شرق کشور نیز این طرح دیده شده است.
ذاکری با بیان اینکه بهره برداری از این پروژه ظرفیت شبکه ریلی را افزایش خواهد داد، گفت که پیش بینی ها این است که تا پایان سال جاری اتصال به شبکه تکمیل شود البته بهره برداری ممکن است کمی دیر تر باشد. یعنی تا یکسال و نیم آینده چابهار_ زاهدان به بهره برداری می رسد.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1249394/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غذای حرام؛ اثری فراتر از جسم!

ما ربات‌ها را بر اساس جنسیتشان قضاوت می‌کنیم!

حتی اگر نباشی می آفرینمت!

کنایه سخنگوی دولت اصلاحات درخصوص ساعت آغاز به کار ادارات: از نابغه‌های تصمیم‌ساز باید پرسید...

فراخوان حسن شماعی‌زاده برای برگزاری تجمع علیه تصمیم ترامپ درباره خلیج فارس

روسیه: ایجاد رابطه با طالبان برای منافع ما ضروری است

350 میلیون متر مکعب ناترازی گاز در زمستان گذشته

نماینده مجلس: باید قواعد بازی مدیریت منابع آبی را اصلاح و به روز کنیم

از امام رضا(ع) بخواه دعا کند هدایت شویم

دهانه آتشفشان راین در کرمان

خلاقیت هنرمند مشهدی در آماده سازی کیک با طرح آهو

آماده سازی و نصب دسته گل‌های سالروز ولادت امام رضا (ع)

تفحص پیکر شهیدی با قمقمۀ پرازآب

این شمس الشموس است که از راه رسیده

نام رضا صفای دل اولیا بود

مولودی خوانی آقای عباس حیدر زاده در حرم رضوی

سرودخوانی آقای حاج مهدی سروری در حرم رضوی

حکمت/ ارزش گمان مؤمن

ادعای ژاپن برای ساخت پهپادی که صاعقه را هدایت می‌کند

سفیر ایران: فضای مذاکرات ایران و هند مثبت بود

لهستان به دنبال پیمان دفاع مشترک با فرانسه

رسانه عبری: تنها در صورت تحقق معامله تبادل اسرا احتمالا ترامپ به اسرائیل سفر می‌کند

توافق روسیه و چین برای کمک به ثبات افغانستان

تصادف یک خودرو با خودروی برقی کودک یک‌ساله

توصیه خادم مهمان سرای غدیر برای خواندن یک دعای خاص در مشهد

نمایی زیبا از طبیعتِ تالش

آیین تعویض پرچم گنبد حرم مطهر رضوی

چگونه سال اولی‌ها را به حرم مطهر امام رضا (ع) می‌برید؟

نگاهی به گنجینه‌هایی که در موزه آستان قدس حرم رضوی

خاطره یک پزشک از شفا یافتن دو کودک نابینا از یک روستا

مداحی ابوالفضل مشکینی در صحن حضرت به مناسبت ولادت امام رضا (ع)

نمایی زیبا از تعویض پرچم گنبد امام رضا(ع)

چندتا لوکیشن در مازندران که تو بهار حتما باید ببینید

احتمال برخورد زباله فضایی به یک انسان چقدر است؟

شعرخوانی زیبای دکتر کاکاوند

تحلیل هاآرتص از وعده خبر بزرگ ترامپ درباره ایران

سفارت ایران در واتیکان، انتخاب پاپ جدید را تبریک گفت

ترامپ مجری «فاکس نیوز» را به عنوان دادستان فدرال پایتخت آمریکا معرفی کرد

آمریکا: قصد مداخله در مناقشه هند و پاکستان را نداریم

تلاش خاموش هند و پاکستان برای تنش زدایی در میانه‌ی موشک‌پراکنی

بی انصافی در نماز

شگفتی طبیعت؛ تخم‌گذاری حلزون غول‌پیکر از گردن

ارتفاعات رودبار در گیلان

علت انتخاب نام خانوادگی ایرانی برای فرمانده نیروی دریایی ارتش

ماجرای جالب یکی از خادمان مهمان سرای غدیر برای خادم شدن

سامانه ذخیره‌سازی انرژی بدون لیتیوم با عمر 25 سال معرفی شد

غزل زیبای سعدی

کمالوندی: ایران تنها کشوری نیست که غنی‌سازی دارد و در عین حال سلاح هسته‌ای ندارد

فشار شدید دولت آمریکا بر تل آویو برای رسیدن به توافق با حماس

انتقاد «بیل گیتس» از «ایلان ماسک»