ایران پرسمان

آخرين مطالب

خوب، بد، زشت آزادسازی نرخ‌ بلیت هواپیما، مردم عادی از مسافرت هوایی محروم شدند اقتصاد روز

خوب، بد، زشت آزادسازی نرخ‌ بلیت هواپیما، مردم عادی از مسافرت هوایی محروم شدند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خبرگزاری بازار / با افزایش قیمت بنزین هواپیما از 600 تومان به 11 هزار تومان اگر چه دسترسی به بلیت را آسان تر از قبل کرد اما سوال این است که آیا همانند گذشته مردم عادی می توانند هواپیما سوار شوند؟
بازار؛ گروه راه و مسکن: از ابتدای فروردین 1404، قیمت سوخت هواپیما در ایران به طور چشمگیری افزایش یافته و این موضوع نگرانی‌های زیادی را برای مسافران و شرکت‌های هواپیمایی به همراه داشته است.
در همین رابطه بر اساس بخشنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، نرخ هر لیتر سوخت هواپیما برای شرکت‌های داخلی از 600 تومان به 110,030 ریال (معادل 11 هزار و 3 تومان) بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته است. با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، این مبلغ به حدود 14,300 تومان در هر لیتر می‌رسد.
بازار



در واقع این افزایش قیمت به منظور اجرای قانون بودجه سال 1403 و کاهش یارانه‌های سوخت انجام شده است. طبق این قانون، قیمت فروش سوخت هواپیما باید معادل 30 درصد نرخ خرید آن از پالایشگاه‌ها تعیین شود. بنابراین، نرخ سوخت هواپیما در سال جاری تقریباً 24 برابر شده است.
قیمت فروش سوخت هواپیما باید معادل 30 درصد نرخ خرید آن از پالایشگاه‌ها تعیین شود. بنابراین، نرخ سوخت هواپیما در سال جاری تقریباً 24 برابر شده است
شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌اند که این اقدام کاملاً مغایر با قانون و آیین‌نامه است و افزایش بیش از 24 برابری نرخ سوخت تأثیر قابل توجهی بر قیمت بلیت هواپیما خواهد داشت و به صنعت هوایی شوک وارد می‌کند.
این در حالی است که در گذشته، هزینه سوخت تنها 2 تا 3 درصد از هزینه‌های عملیاتی شرکت‌های هواپیمایی را تشکیل می‌داد. اما با افزایش اخیر قیمت‌ها، احتمال می‌رود که هزینه‌های عملیاتی این شرکت‌ها افزایش یابد و در نتیجه، قیمت بلیت‌های هواپیما نیز بالا برود. با این حال، هنوز هیچ تصمیم رسمی در این خصوص اعلام نشده است. این تغییرات می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر صنعت حمل و نقل هوایی کشور داشته باشد.
برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که افزایش ناگهانی قیمت سوخت هواپیمایی نشان‌دهنده اراده دولت برای بازنگری در سیاست‌های یارانه‌ای سوخت است
برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که افزایش ناگهانی قیمت سوخت هواپیمایی نشان‌دهنده اراده دولت برای بازنگری در سیاست‌های یارانه‌ای سوخت است. کارشناسان بر این باورند که این اقدام می‌تواند بخشی از تلاش دولت برای کاهش بار مالی یارانه‌های انرژی و نزدیک کردن قیمت‌ها به نرخ‌های واقعی بازار باشد.
به این ترتیب برخی از تحلیلگران اقتصادی حذف یارانه‌های سنگین سوخت در ایران را به عنوان یک اقدام مثبت در راستای اصلاح ساختار اقتصادی ارزیابی می‌کنند، چرا که این یارانه‌ها منجر به هدررفت منابع و قاچاق سوخت شده است.
در این زمینه، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که بر اساس بررسی‌های انجام شده، قیمت بلیت‌های هواپیما در ایام نوروز 1404 در اکثر موارد پایین‌تر از سقف نرخ تعیین شده توسط شرکت‌ها بوده است.
وی همچنین افزود: در نوروز امسال، پروازها بدون هیچ گونه مشکل خاصی و با ایمنی کامل انجام شد. مسافران در این ایام از نظر دسترسی به بلیت، برخلاف سال‌های گذشته با هیچ مشکلی مواجه نشدند و بلیت‌ها به راحتی از طریق وب‌سایت‌های شرکت‌ها، سایت‌های اینترنتی و دفاتر خدمات مسافرتی عرضه می‌شد. طبق بررسی‌ها، قیمت بلیت‌ها در بیشتر موارد پایین‌تر از سقف نرخ تعیین شده ارائه گردید.
اسعدی سامانی همچنین بیان کرد که در سال‌های گذشته، زمان انتظار برای دریافت بلیت در ایام نوروز بسیار طولانی بود، اما امسال با اجرای آزادسازی نرخ‌ها، هیچ مشکلی در این زمینه مشاهده نشد. این مقام صنفی با اشاره به افزایش جزئی استقبال از پروازهای داخلی در نوروز امسال، تأکید کرد که در پروازهای خارجی به دلیل نوسانات نرخ ارز، کاهش تعداد مسافران را تجربه کردیم.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که این وضعیت منجر به افزایش هزینه هر ساعت صندلی پرواز به بیش از 55٠ هزار تومان شده است. همچنین، افزایش دستمزد نیروی انسانی و تغییر در محاسبه نرخ ارز برای ترخیص قطعات و تجهیزات هواپیما از ابتدای سال جاری بر افزایش نرخ بلیت تأثیرگذار خواهد بود. با این حال، شرکت‌های هواپیمایی تا کنون به ارائه نرخ‌ها بر اساس رویه قبلی ادامه داده‌اند.
او همچنین اشاره کرد که بیش از نیمی از شرکت‌های هواپیمایی در کشور خصوصی هستند، به همین دلیل بخش زیادی از جابه‌جایی مسافران بر عهده این شرکت‌های خصوصی است که نشان‌دهنده نقش مردم در این صنعت می‌باشد.لازم به یادآوری است که در ابتدای تیرماه سال گذشته، شمس‌الدین فرزادی‌پور، مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگویی با رسانه‌ها اعلام کرده بود که قیمت هر ساعت صندلی پرواز داخلی بین 47 تا 60 دلار متغیر است.
او در پاسخ به سوالی درباره هزینه تمام‌شده هر صندلی پروازی و میزان سود ایرلاین‌ها از هر ساعت صندلی، گفت: «در استاندارد جهانی، سود بخش پروازی بین 5 تا 6 درصد است. اما در کشور ما به دلیل محدودیت‌های موجود در تعداد هواپیماها، همواره با اوج تقاضا مواجه هستیم که این موضوع باعث ایجاد تفاوت میان عرضه و تقاضا می‌شود. بنابراین، نمی‌توانیم سود ایرلاین‌ها را به‌طور دقیق مشخص کنیم.»
وی همچنین افزود: «قیمت بلیت در ایران معادل نرخ جهانی و کمی پایین‌تر است. در محاسبه قیمت هر ساعت صندلی پروازی، دو عامل اصلی یعنی تیک‌آف و لندینگ بیشترین هزینه را به خود اختصاص می‌دهند و پس از آن، هزینه سوخت و سایر موارد قرار دارد. به همین دلیل، قیمت هر ساعت صندلی پروازی بسته به مسیرهای پروازی متفاوت و در بازه 47 تا 60 دلار است.»
به هر سوی فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که طبق مصوبه قانونی تعیین نرخ بلیط هواپیما بر عهده دولت نیست نظارت بر آن بر عهده سازمان هواپیمایی است.
با این حال، منتقدان هشدار می‌دهند که اجرای این سیاست‌ها بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و حمایت از صنایع ممکن است به افزایش تورم و نارضایتی عمومی منجر شود. منتقدان معتقدند که افزایش قیمت بلیت هواپیما تأثیر چشمگیری بر مسافران خواهد گذاشت. با توجه به کاهش قدرت خرید مردم به دلیل تورم، سفرهای هوایی برای بسیاری از خانواده‌ها به یک کالای لوکس تبدیل شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1251923/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شلیک موشک بالستیک از یمن به اراضی اشغالی

روبیو: حل و فصل جنگ اوکراین نیازمند گفتگوی ترامپ با پوتین است

رسانه اسرائیلی: گفت‌وگوهایی میان مقامات اسرائیلی و سوری در ماه‌های اخیر برگزار شده است

ساعت کاری شعب کشیک بانک‌ها در روز پنجشنبه از چه ساعت تا چه ساعتی است؟

شگفتی اقتصادی در شمال اروپا؛ جهش تاریخی اقتصاد نروژ در آغاز 2025

مراسم بزرگداشت اولین سالگرد شهادت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت در اردبیل برگزار شد

ماجرای به زندان افتادن فردوسی به دست سلطان محمود غزنوی!

هوای بارانی در معبد Otagi Nenbutsu کیوتو

طبیعت زیبای «تالاب چغاخور»

واکنش عراقچی به مصاحبه شمخانی

نیویورک تایمز: ترور رهبران حماس تاثیری بر بقای این گروه ندارد

شروط حماس برای آزادی اسرا

ایروانی: آمریکا شریک نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و ادامه‌دهنده نکبت است

فرصت توافق، اندک اما جدی

وحشت در تل‌آویو

کارشناس اقتصاد: بانک‌های خصوصی مقصر اصلی افزایش پایه پولی هستند

خوب، بد، زشت آزادسازی نرخ‌ بلیت هواپیما، مردم عادی از مسافرت هوایی محروم شدند

افزایش شدید هزینه ساخت‌وساز؛ بهای مصالح در زمستان 1403 رکورد شکست

دلارهای نفتی اعراب چگونه ستون سلطه آمریکا شد؟

شهید جمهور و دیگر همراهانش در خدمت خالصانه به جامعه خستگی‌ناپذیر بودند

سقوط سنگ از کوه و تخریب ماشین ها

بارش برف در پنجاه و ششمین روز بهار در هشترود

یک ابزار مفید و کاربردی در خانه

نمایشگاه بین‌المللی کتاب؛ بدون تبلیغ مثل هر سال

ادعای مقام آمریکایی: ایران نباید برنامه غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد

عضو مجمع تشریح کرد؛ چرا پالرمو تصویب شد؟

روز خونین غزه؛ 107 فلسطینی از بامداد پنجشنبه تاکنون شهید شدند

نخست وزیر پاکستان: آماده ایم با هند درمورد صلح گفت‌وگو کنیم

ترامپ رئیس‌ امارات را به کاخ سفید دعوت کرد

رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه: مذاکرات استانبول را ادامه روند صلح 2022 می‌دانیم

سفری به رنگ دلار‌های نفتی؛ ترامپ در خلیج فارس به دنبال چیست؟

حمله موشکی یمن؛ فرار شهرک نشینان در شهرک بیت شمش

پایگاه هسته‌ای آمریکا زیر یخ‌های گرینلند؛ افشای دخالت دیرینه واشنگتن در جزیره قطبی

احتمال طراحی فشار همه‌جانبه از سوی ترامپ

شکستن تابوها؛ دیدار با رهبر سابق القاعده

اکبر ترکان؛ مشاور بی‌تعارف دولت‌ها

شوک ترامپ به قیمت نفت؛ طلای سیاه عقب نشست

تغییر مسیر طلای جهانی

فرشاد مومنی: شوک درمانی عامل بحرانهای امروز است

صنعت فولاد خواستار ورود فوری رئیس‌جمهور به موضوع توقف قطعی برق صنایع شد

برنامه پخش مستند آخرین سفر شهید جمهور در مصلی ساری

صدایی که عقاب‌ها تولید می‌کنند

رفتیم اصفهان کجا بریم؟

طبیعت زیبای سوئیس

برنامه گام به گام شیطان برای سقوط ما

بیانیه حزب موتلفه اسلامی درباره مواضع اخیر ترامپ

فلاحت‌ پیشه: مذاکره با اروپایی‌ها سودی ندارد

مطهرنیا عنوان کرد: تلاش جدی ترامپ برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران

اروپا نیز دست دوستی به سمت سوریه دراز کرد

حماس: آماده همکاری برای توقف جنگ هستیم