دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴
جهان ما

سخنگوی وزارت خارجه: کانال ارتباطی خاصی بین ایران و آمریکا وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه: کانال ارتباطی خاصی بین ایران و آمریکا وجود ندارد
ایران پرسمان - ایرنا / سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه کانال ارتباطی رسمی‌ ما با آمریکا همان دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران یعنی سفارت سوئیس است گفت: کانال ارتباط رسمی ما ...
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه کانال ارتباطی رسمی‌ ما با آمریکا همان دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران یعنی سفارت سوئیس است گفت: کانال ارتباط رسمی ما در آمریکا نیز دفتر حفاظت جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن است. اینکه در این میان کشورهای دیگر یا مقام‌های دیگری در منطقه یا خارج از منطقه پیغام‌ و پسغام‌هایی را برده یا بیاورند امر رایجی است ولی اینکه بگوییم کانال خاصی بین ما و آمریکا وجود دارد، خیر.
مهمترین بخش اظهارات اسماعیل بقایی به شرح زیر است:
هیچ تردید و شکی در مورد حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک وجود ندارد/ هر ایرانی، فارغ از تعلقات سیاسی خود، حتماً نسبت به حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی کشورش حساس است
* در مورد جزایر، موضع ما کاملاً روشن است. به لحاظ تاریخی، به لحاظ حقوقی و به لحاظ آنچه در واقع امر وجود دارد، هیچ تردید و شکی در مورد حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک وجود ندارد. این نکته اول است.
* نکته دوم اینکه این بیانیه، تکرار ادعاهایی است که پیش‌تر هم در بیانیه‌های مختلف امارات یا شورای همکاری خلیج فارس مطرح شده بود. از این حیث، همان‌طور که در بیان موضع وزارت خارجه نیز اعلام شد، این ادعاها همان ادعاهای تکراری گذشته است و ما به هیچ عنوان چنین ادعایی را نمی‌پذیریم.
بازار
* اینکه شخصیت‌ها، رسانه‌ها و سیاسیون در مورد موضوعی که به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران مربوط می‌شود واکنش نشان می‌دهند، امر طبیعی است. هر ایرانی، فارغ از تعلقات سیاسی خود، حتماً نسبت به حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی کشورش حساس است و چنین ادعاهایی را به هیچ عنوان نمی‌پذیرد.
* توصیه ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس این است که در گفتار و در موضع‌گیری‌ها به نحوی عمل کنند که واقعاً آب به آسیاب منبع اصلی تنش در منطقه که همان رژیم صهیونیستی است نریزند. جمهوری اسلامی ایران همواره طالب دوستی و روابط خوب مبتنی بر حسن همجواری با همه کشورهای همسایه بوده و به این مرام و رویکرد خود ادامه خواهد داد؛ در عین اینکه حتماً با اقتدار از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران دفاع خواهد کرد.
سند جدید، بیش از آنکه سند امنیت ملی آمریکا باشد، سند امنیت ملی رژیم صهیونیستی است
* ما قاعدتاً این سند را بررسی خواهیم کرد اما آنچه از اولین نگاه مشخص است، این است که این سند، بسیار عریان همان چیزهایی را که در سالیان گذشته دولت‌های مختلف آمریکا به دنبال آن بودند و تحت لوای حقوق بشر و دموکراسی مخفی می‌کردند، عریان و صادقانه بیان کرده است. 
تمامی دغدغه آنان در منطقه غرب آسیا اطمینان از دسترسی به منابع انرژی است و از سوی دیگر، تضمین امنیت رژیم صهیونیستی دو عنصر اساسی است که در رابطه با منطقه غرب آسیا در این سند ذکر شده است.
* اما واقعیت امر این است که اساساً از فحوای این سند می‌توان ارزیابی کرد که آمریکا خود را در جایگاه داوری در مورد همه کشورها نشانده است؛ امری که در جهان امروز هیچ طرفی آن را نمی‌پذیرد.
* نکته دیگر اینکه در کل سند هیچ اشاره‌ای به حقوق فلسطینیان نشده و همین امر نیز نشان‌دهنده آن است که این سند، بیش از آنکه سند امنیت ملی آمریکا باشد، حداقل در رابطه با منطقه غرب آسیا، سند امنیت ملی رژیم صهیونیستی است. 
* آمریکا صرفاً تمام همّ و غم خود را بر اعمال سیطره رژیم صهیونیستی بر منطقه متمرکز کرده است و این خود به معنای همدستی آمریکا در ادامه جنایاتی است که رژیم صهیونیستی مرتکب می‌شود.
* بنابراین، خود سند به‌ویژه اگر قسمت‌هایی را که مربوط به افتخار کردن درباره حمله به تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است مبنا قرار دهیم؛ سندی است که پذیرش مسئولیت بین‌المللی آمریکا را در قبال این کار متخلّفانه بین‌المللی نشان می‌دهد.
سینما و هنر یکی از راه‌های معرفی فرهنگ غنی ایران به جهان است
* جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هر سال برگزار می‌شود و امسال چهل‌وسومین دوره‌ آن بود. آنچه بخش بین‌الملل را امسال از سال‌های قبل متمایز کرد برگزاری این بخش در شیراز و خارج از پایتخت بود. 
* شیراز، یکی از مراکز تمدنی، فرهنگی و هنری کشور است. سینما و هنر نیز یکی از ابزارهای ارتباطی ما با جهان خارج و یکی از راه‌هایی است که می‌توانیم فرهنگ غنی ایرانی را به دنیا معرفی کنیم.
* برگزاری این رویداد در یک مکان و شهر تمدنی تاریخی بسیار معنادار بود. در سطح بسیار خوبی برگزار شد و امیدواریم این روند به‌صورت مستمر از طریق برگزاری رویدادهای مشابه فرهنگی و هنری در بخش‌های مختلف کشورمان ادامه پیدا کند.
تماس‌های ما به‌صورت مستقیم و عمدتاً از طریق نمایندگی‌مان در وین با مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار است
* ما با آژانس در تماس هستیم. ما عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم، عضو معاهده منع اشاعه هستیم و بنابراین تماس‌های ما به‌صورت مستقیم و عمدتاً از طریق نمایندگی‌مان در وین با مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار است. این امر، امری مستمر است.
* اینکه طرف‌های دیگر در گفتگوهایی که به‌صورت دوجانبه با مدیرکل آژانس دارند، این موضوع را نیز مطرح کنند، موضوع عجیبی نیست؛ طبیعی است که در هر گفتگویی که به موضوعات مختلف منطقه‌ای می‌پردازند، به این بحث نیز پرداخته شود. اما اینکه بگوییم بحث میانجی‌گری یا مذاکره به معنای متعارف آن در جریان است، خیر؛ چنین چیزی مطرح نیست.
* همان‌طور که اشاره کردم، تماس‌های ما با آژانس از طریق مجاری متعارف و به‌صورت عادی ادامه دارد.
کانال ارتباطی خاصی بین ایران و آمریکا وجود ندارد
* کانال ارتباطی رسمی‌ ما با آمریکا همان دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران است؛ یعنی سفارت سوئیس. کانال ارتباط رسمی ما در آمریکا نیز دفتر حفاظت جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن است. اینکه در این میان کشورهای دیگر یا مقام‌های دیگری در منطقه یا خارج از منطقه پیغام‌ و پسغام‌هایی را برده یا بیاورند امر رایجی است ولی اینکه بگوییم کانال خاصی بین ما و آمریکا وجود دارد، خیر.
تولیت پرونده کرسنت با معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت نفت است
* این موضوع از ابتدا توسط شرکت نفت، وزارت نفت و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری پیگیری می‌شده است. وزارت امور خارجه نیز هر جا که لازم بوده و کمک یا مشاوره خواسته شده، کوتاهی نکرده‌ است.
* اما تولیت موضوع بر عهده معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و بخش حقوقی وزارت نفت است.
مداخله ایران در امور لبنان که پیش از این هم چند بار تکرار شده، کلاً یک بحث انحرافی است/ بحث سلاح مقاومت یکی از موضوعاتی است که خود لبنان، از جمله حزب‌الله لبنان، باید درباره آن تصمیم بگیرد
* بحث مداخله ایران در امور لبنان که پیش از این هم چند بار تکرار شده، کلاً یک بحث انحرافی است. ما هیچ مداخله‌ای در امور داخلی لبنان نداریم. حزب‌الله یک نهاد ریشه‌دار و مؤثر در جامعه لبنان است و در مورد رفتارها و سیاست‌های خود، خودش تصمیم می‌گیرد.
* اینکه ما همواره دغدغه صلح و امنیت در منطقه را داریم و همواره مواضع خود را درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنیم، نباید به معنای مداخله در امور داخلی هیچ کشوری تلقی شود. این رویکرد نشانه مسئولیت‌پذیری جمهوری اسلامی ایران است.
* همان‌طور که آقای وزیر هم اشاره کردند، ما آمادگی کامل برای گفتگو با مقام‌های لبنانی درباره روابط دوجانبه داریم. ما دارای روابط دیپلماتیک طولانی‌مدت با لبنان هستیم و اخیراً نیز سفیر جدید لبنان در تهران مستقر شده است.
* بنابراین، همان‌طور که بارها تأکید شده، اولاً تصمیم‌گیری درباره موضوعات لبنان از جمله بحث راهبرد دفاعی موضوعی است که باید از مجرای گفت‌وگوی لبنانی-لبنانی و از طریق تفاهم میان اجزای مختلف تشکیل‌دهنده لبنان انجام شود. ثانیاً بحث سلاح مقاومت نیز یکی از موضوعاتی است که خود لبنان، از جمله حزب‌الله لبنان، باید درباره آن تصمیم بگیرد.
ایران کشوری ریشه‌دار است و به هیچ عنوان هیچ طرفی نمی‌تواند جایگاه آن را نادیده بگیرد/جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه داعیه تسلط بر منطقه نداشته است
* ما جایگاه، نقش و جای خود را در منطقه داریم. جمهوری اسلامی ایران میراث‌دار یک تمدن دیرپا و صاحب یک فرهنگ غنی است که در طول زمان به‌خوبی یاد گرفته چگونه خود را با شرایط متغیر تطبیق دهد. ایران کشوری ریشه‌دار است و به هیچ عنوان هیچ طرفی نمی‌تواند جایگاه آن را نادیده بگیرد. موضوعی که باید دغدغه مشترک کشورهای منطقه باشد، سیطره‌طلبی رژیم صهیونیستی است.
* جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه داعیه تسلط بر منطقه نداشته است. کافی است به مجموعه واقعیت‌ها نگاه کنید. تنها طرفی که خاک دو کشور منطقه را در اشغال دارد، رژیم صهیونیستی است. در این دو سال که اگر به گذشته 80 ساله نگاه کنیم چندین برابر می‌شود، فقط در همین دو سال به‌اندازه 12 بمب اتمی که در هیروشیما و ناکازاکی استفاده شد، بر سر غزه بمب ریخته است. طرفی که بیش از 70 هزار انسان بی‌گناه را در این دو سال قتل‌عام کرده و بر جنگ‌های بی‌پایان علیه ملت‌های منطقه اصرار دارد، کاملاً نشان می‌دهد که در ضمیر خود قائل به این است که تعلقی به این منطقه ندارد؛ وگرنه چنین موجودی حاضر نبود با خونسردی تمام انسان‌ها را به قتل برساند و مدام به کشورهای منطقه حمله کند.
* بنابراین، جای ایران محفوظ است و ایرانی‌ها به‌خوبی می‌دانند که چگونه با شرایط دشوار و با چالش‌های مختلف خود را تطبیق و سازگار کنند.
رئیس‌جمهور به قزاقستان و ترکمنستان و وزیر امور خارجه به روسیه سفر می‌کند
* سفر آقای دکتر عراقچی به باکو امروز انجام می‌شود. 
* فردا ایشان با وزیر امور خارجه، با رئیس‌جمهور و با برخی دیگر از مقام‌های جمهوری آذربایجان گفتگو خواهند داشت. رابطه ما با آذربایجان رابطه‌ای بسیار مهم است؛ دو کشور همسایه، هم‌کیش، هم‌فرهنگ و دارای مشترکات تاریخی بسیار عمیق هستیم.
* از همین رو تلاش ما این است که از طریق این رفت‌وآمدها و سفرهای دیپلماتیک بتوانیم روابط را گسترش دهیم و به تقویت تفاهم، صلح و ثبات در منطقه قفقاز که برای ما نیز بسیار حائز اهمیت اسـت، کمک کنیم.
* سفر آقای رئیس‌جمهور را نیز دفتر ایشان اطلاع‌رسانی کرده یا خواهند کرد. سفر به قزاقستان و ترکمنستان طی روزهای آینده انجام خواهد شد.
* در سطح وزارت امور خارجه نیز طی هفته‌های آینده دیداری با مقام‌های عالی‌رتبه بلاروس و روسیه خواهیم داشت. آقای دکتر عراقچی سفری به این دو کشور خواهند داشت که در ادامه رایزنی‌های مستمری است که با این کشورها انجام می‌شود.
در منطقه ما، استفاده از زور عریان بوده و نقض همه قواعد و مقررات بین‌المللی است
* موضع ما در این رابطه بارها اعلام شده است. هر کشور مسئولیت‌شناس در جهان باید واقعاً نگران رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه و ستیزه‌جویانه آمریکا باشد، که نه‌تنها منطقه ما را تحت تاثیر قرار داده، بلکه دامنه این تهدیدات و فشارها در نیمکره غربی و آفریقا نیز مشاهده می‌شود. 
* نمونه آن تهدیدهایی است که علیه ونزوئلا جریان دارد و از لحاظ حقوق بین‌الملل مطلقاً محکوم است. با استناد به بهانه اثبات‌نشده‌ای مانند موضوع مواد مخدر، به هیچ عنوان نمی‌توان کشوری را در معرض تهدید یا استفاده از زور قرار داد.
* در منطقه ما، استفاده از زور به صورت عریان وجود دارد و نقض همه قواعد و مقررات بین‌المللی است؛ در این زمینه هیچ تردیدی نیست. جامعه جهانی، از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسئولیت بسیار مستقیم و روشنی برای توقف نقض‌های فاحش صلح و امنیت بین‌المللی دارد. 
* از مرحله نقض صلح مدت‌ها گذشته و ما شاهد اقدامات تجاوزکارانه مستمر علیه لبنان، سوریه، یمن و کشورهای مختلف در منطقه هستیم.
* فکر می‌کنم اگر جامعه جهانی مسئولیت جمعی خود را در قبال این قانون‌شکنی‌ها متوجه نشود، سرنوشت سازمان ملل متحد نیز مشابه سرنوشت جامعه ملل خواهد شد.
آمریکا موظف است شرایط لازم را برای حضور تیم‌های شرکت‌کننده، مربیان و همه اعضای هیئت در جام‌جهانی فوتبال فراهم کند
* آمریکا به‌عنوان کشور برگزارکننده، طبق مقررات فیفا موظف است شرایط لازم را برای حضور تیم‌های شرکت‌کننده، مربیان و همه اعضای هیئت مربوطه فراهم کند. این یک تعهد بین‌المللی است که همزمان با اعطای مقام میزبانی به یک کشور، از سوی آن کشور باید پذیرفته شود. نقض این تعهد، مسئولیت بین‌المللی آمریکا را در پی دارد. مقامات فیفا موظف هستند وظایف خود را به‌طور کامل انجام دهند. 
* در این رابطه، ما مراتب اعتراض خود را نسبت به اقدام آمریکا در خودداری از صدور ویزا برای اعضای هیئت اعزامی ایران جهت شرکت در مراسم قرعه‌کشی اعلام کرده‌ایم و انتظار داریم که این امر که کاملاً قانونی و منطقی است، توسط فیفا، به‌عنوان نهاد برگزارکننده و متولی جامعه جهانی، رعایت شود.
رابطه ایران و آژانس به میانجی‌گری، به معنای متعارف آن نیازی ندارد
* رابطه ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رابطه‌ای مستقیم و روشن است. نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین در هر زمان که ضرورت داشته باشد، با مقام‌های آژانس در تماس است و این روند به میانجی‌گری به معنای متعارف آن نیازی ندارد. همان‌گونه که پیش‌تر اشاره کردم، مصر و برخی دیگر از کشورهای منطقه همواره کوشیده‌اند در این مسیر نقش تسهیل‌گر ایفا کنند و از همین منظر، این تماس تلفنی نیز برقرار شد.
آنچه علیه ونزوئلا در حال وقوع است، در صورتیکه با مقاومت و اقدام جامع بین‌المللی مواجه نشود،میتواند سنگ بنای قانون شکنی جدیدی را در سطح بین‌المللی بگذارد
* ونزوئلا یک کشور عضو سازمان ملل متحد است و قاعدتاً همه کشورها از حق ذاتی برای دفاع از خود در برابر هرگونه تهدید و تعرض خارجی برخوردارند. ما بارها با ونزوئلا اعلام همبستگی کرده‌ایم، چرا که آنچه در نیمکره غربی در حال وقوع است، اقدامی مبتنی بر زور و مصداق بسیار روشن قلدرمآبی در سطح بین‌المللی است. هیچ توجیه و دلیلی برای اقدامات تهدیدآمیز و توسل به زور علیه این کشور وجود ندارد.
* در سطوح مختلف بین‌المللی و چندجانبه، ما با ونزوئلا، چین و روسیه همکاری داریم. ونزوئلا یکی از کشورهای پیشرو در جنبش عدم تعهد است و همچنین از کشورهای عضو گروه دوستان منشور سازمان ملل متحد محسوب می‌شود. ما در نیویورک و سایر سازمان‌های بین‌المللی با این کشور همکاری و هماهنگی داریم.
* ما معتقدیم آنچه علیه ونزوئلا در حال وقوع است، در صورتیکه با مقاومت و اقدام جامع بین‌المللی مواجه نشود،میتواند سنگ بنای قانون شکنی جدیدی را در سطح بین‌المللی بگذارد و بنابراین وظیفه همه دولت‌ها است که در برابر نقض اصول و قواعد سازمان ملل متحد موضع بگیرند.
هدف آمریکا از فشار بر گزارشگران سازمان ملل ساکت کردن هر صدایی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین است
* من بنا به تجربه عرض می‌کنم، در شرایط مشابه، اگر یک طرف دیگری در دنیا چنین اقداماتی را علیه یک مقام مسئول در سازمان ملل انجام می‌داد، قطعا با بیانیه‌های بسیار تند و قطعنامه‌های شدید مواجه می‌شد.
* این همان نوعی مصونیت سازمان‌یافته و نهادینه شده برای رژیم صهیونیستی است تا بتواند با خیال راحت به جنایات در غزه و منطقه ادامه دهد.
* اقداماتی که علیه خانم آلبانیز انجام شده و همچنین موارد مشابه در مورد قضات دیوان بین‌المللی کیفری، هدفی جز ساکت کردن هر صدایی که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مخالفت با نسل‌کشی فعالیت می‌کند، ندارد.
* سازوکارهایی در سطح سازمان ملل متحد وجود دارد، اما متاسفانه این سازوکارها نیز به دلیل بی‌عملی و مقاومت حامیان رژیم صهیونیستی در این موضوع خاص، کارآمدی چندانی از خود نشان ندادند.
گروه‌های مقاومت از طرف هیچ دولتی در منطقه تروریستی شناخته نمی شوند
* (اخیراً بانک مرکزی عراق فهرستی از افراد و نهادهای کشورهای منطقه اعلام کرده و آن‌ها را متهم کرده است. نگاه وزارت امور خارجه ایران به قوانین بانک مرکزی عراق و قانون اخیر آن چیست؟) در رابطه با این موضوع خاص، اسامی مشاهده شده در این فهرست، نه از طرف دولت و ملت عراق و نه از طرف ملت‌های منطقه، به هیچ عنوان به عنوان گروه تروریستی شناخته نمی‌شوند. 
* این افراد مبارزانی مشروع هستند که برای هدفی مشروع فعالیت می‌کنند. نخست‌وزیر محترم عراق در این مورد توضیح داده است و وقتی دولت عراق خود به روشنگری پرداخته، دیگر جای اظهار نظر از جانب من وجود ندارد.
فشارها بر ایرانیان در آمریکا سیاسی است/ هر ایرانی هر زمان بخواهد می‌تواند به کشور بازگردد
* ایرانی‌هایی که از آمریکا بازگردانده شده‌اند، ظاهرا به دلایل قانونی و طبق ادعای طرف‌های آمریکایی، این بازگرداندن به دلایل قانونی و نقض قوانین مهاجرتی صورت گرفته است. 
* اما ما می‌دانیم که طی یک سال گذشته، اقدامات نژادپرستانه علیه اتباع خارجی، به‌ویژه اتباع کشورهای منطقه و به ویژه ایران، تشدید شده است. اتباع ایرانی به بهانه‌های مختلف در معرض آزار قرار گرفته‌اند.
* این دومین گروهی است که ظرف چند ماه اخیر به ایران بازگردانده می‌شود. روند مربوطه اینگونه است که پس از تحت فشار قرار گرفتن از سوی مراجع ذی‌ربط آمریکایی، این افراد به دفتر حفاظت منافع ما در واشنگتن مراجعه کرده و تمایل خود را برای بازگشت به میهن اعلام کرده‌اند. قاعدتاً هر ایرانی، در هر جای دنیا که باشد، آزاد است هر زمان که بخواهد به ایران بازگردد. دفتر حفاظت منافع ما تسهیلات لازم را فراهم کرده است و ظرف روزهای آینده حدود 50 تا 55 نفر از این اتباع ایرانی به ایران باز خواهند گشت. 
* این واقعیت موضوع است با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد که طی یک سال اخیر بیش از 500 هزار نفر از اتباع کشورهای مختلف تحت عناوین مشابه به کشورهای خود یا کشورهای دیگر بازگردانده شده‌اند. در رابطه با ایرانیان، این امر برای ما مشهود است و نشان می‌دهد که این فشارها به دلایل سیاسی اعمال می‌شود و سیاست‌های ضد مهاجرتی در تضاد با قوانین و اصول حقوق بشری است.
در برابر هرگونه تعرض به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه مماشاتی نداریم
* همواره به کشورهای منطقه و همسایگان خود هشدار داده‌ایم که مراقب سوءاستفاده‌های رژیم صهیونیستی از فضای هوایی‌شان باشند. با این حال، در طرح هر ادعایی، ما صرفاً بر اساس اسناد، مدارک و اطلاعات مستند و مستدل موضع‌گیری می‌کنیم.
* هر موردی که از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط نظامی و امنیتی دریافت شود، بدون هیچ کوتاهی و رودربایستی، با هر کشوری که مربوط باشد، به‌طور جدی و شفاف مطرح خواهد شد.


نظرات شما