ایران پرسمان - ایسنا /دولت مصمم است با اجرای طرح بنزین سه نرخی، با نظمبخشی به مصرف سوخت در کشور و کاهش واردات بنزین، جلوی حجم بالای قاچاق بنزین را بگیرد. همچنین میخواهد همه عایدی افزایش نرخ سوم بنزین را صرف معیشت، درمان مردم و تامین اعتبار کالابرگ کند. در بحث سهمیه سوخت رانندگان تاکسیهای اینترنتی نیز مقرر شده کارگروهی در این زمینه تشکیل و درباره نحوه اجرایی شدن مصوبه در این کارگروه تصمیمگیری شود.
طی سالهای گذشته و همزمان با گسترش استفاده از تاکسیهای اینترنتی موضوع مدیریت منابع سوختی برای این دسته از رانندگان اهمیت بسیاری پیدا کرد. در حال حاضر سهمیه سوخت یکی از راهکارهایی است که دولت برای حمایت از رانندگان تاکسیهای اینترنتی در نظر گرفته تا از این طریق به بهینهسازی مصرف سوخت نیز کمک شود.
مبنای محاسبه سهمیه سوخت تاکسیهای اینترنتی
سهمیه سوخت تاکسیهای اینترنتی بر اساس پیمایش ماهانه آنها محاسبه میشود و میزان مسافتی که هر راننده در طول ماه طی میکند، تعیینکننده میزان سهمیه سوخت اختصاصی به او خواهد بود.
وزارت کشور با همکاری وزارت اطلاعات، نفت و سازمان برنامه مکلف شدهاند تا سه ماه دیگر سامانه اختصاصی پرداخت یارانه نقدی به رانندگان فعال در سکوهای جابه جایی مسافر را راهاندازی کنند که اگر این سامانه اسفندماه آماده شود، رانندگان تاکسیهای برخط باید تا آن زمان مازاد مصرف خود را با بنزین 5000 تومانی تامین کنند. مطابق قوانین موجود، رانندگانی که در طول ماه بیش از 200 کیلومتر مسافر جابهجا کنند مشمول دریافت سهمیه بنزین خاص خواهند شد.
فرآیند تخصیص سهمیه سوخت تاکسیهای اینترنتی
ثبت پیمایش: ابتدا رانندگان باید پیمایش ماهانه خود را از طریق اپلیکیشنهای مربوطه ثبت کنند. این اطلاعات شامل تعداد سفرها و مسافت طی شده در هر سفر است.
بررسی و تأیید: پس از ثبت اطلاعات، این دادهها توسط سیستمهای مرکزی شرکتهای تاکسی اینترنتی مانند اسنپ و تپسی بررسی و تأیید میشوند. این سیستمها از الگوریتمهای خاصی برای اطمینان از صحت اطلاعات استفاده میکنند.
محاسبه سهمیه: پس از تأیید اطلاعات، میزان سهمیه سوخت بر اساس مسافت طی شده محاسبه میشود. رانندگانی که بیش از 200 کیلومتر در ماه پیمایش داشتهاند، به میزان مشخصی بنزین یارانهای دریافت خواهند کرد.
اعلام و تخصیص: در نهایت، سهمیه سوخت به رانندگان اعلام و به کارت سوخت آنها واریز میشود که این سهمیه میتواند به صورت ماهانه یا دورهای تخصیص یابد.
در همین راستا، با مصوبه جدید هیات وزیران و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور در هفتههای اخیر مقرر شد از نیمه دوم آذرماه بنزین در کشور سه نرخی شود و سوختگیری بیش از 160 لیتر در ماه یا استفاده از کارتهای جایگاههای سوخت، با نرخ آزاد 5000 تومان محاسبه شود و طبق این مصوبه، وزارت نفت به صورت فصلی نرخ سوم بنزین جایگاه را اعلام کند و استفاده از بنزین سهمیه اول و دوم تنها با کارت سوخت شخصی امکانپذیر شود.
البته زمان اعلام شده لزوما به معنای اجرای طرح از 15 آذر نبوده و دقیقا مشخص نیست طی روزهای آتی و بعد از نیمه دوم آذرماه از چه روزی به اجرا درآید. چنانچه روز گذشته سخنگوی دولت از نامعلوم بودن زمان اجرای طرح اصلاح قیمتی بنزین خبر داد و اعلام کرد که هنوز ابلاغیهای برای اجرای طرح صادر نشده است. در همین حال برخی کارشناسان نیز از آماده نبودن برخی زیرساختهای لازم و عدم تصمیمگیری واحد در این خصوص خبر دادند و اعلام کردند که ممکن است اثر کاهشی این طرح بر مصرف محدود باشد و نسبت به بینظمیهای ناشی از عدم اجرای صحیح طرح هشدار دادند.

تا قبل از مصوبه مذکور، تنها دو نرخ برای بنزین وجود داشت؛ به این نحو که 60 لیتر نخست با نرخ 1500 تومان و 100 لیتر بعدی با کارت سوخت شخصی و به نرخ 3000 تومان در جایگاهها عرضه شده و قابل دریافت است. بعد از اتمام سهمیهها، هرگونه سوختگیری در جایگاه بدون کارت سوخت یا بیش از سقف تعیین شده بعد از افزایش قیمت بنزین با نرخ 5000 تومان محاسبه خواهد شد. درواقع با مصوبه جدید نرخ سومی هم اضافه شده و هر کسی که بخواهد بیش از 100 لیتر بنزین مصرف کند، باید بنزین را با کارت جایگاه و لیتری 5000 تومان خریداری کند.
با اجرای مصوبه جدید دولت، رانندگان فعال در پلتفرمها و سکوهای برخط جابهجایی مسافر مشمول دریافت سهمیه ویژه میشوند و اگر مصرف بنزین آنها از سهمیه استاندارد عبور کرد و به نرخ سوم یعنی 5000 تومان رسید مابه التفاوت قیمت سوخت با نرخ 3000 تومان به صورت یارانه ریالی از طریق سامانهای که دولت باید تا سه ماه آینده راهاندازی کند به حساب رانندگان واریز میشود.
به موجب بند 6 مصوبه جدید هیات وزیران، وزارت کشور با همکاری وزارتخانههای اطلاعات و نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور، مکلف است ظرف حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این تصویبنامه، نسبت به ایجاد سامانهای با هدف شناسایی، احراز و اعطای سهمیه اعتباری ریالی (معادل ما به التفاوت قیمت کارت اضطراری جایگاه و قیمت سهمیه نرخ دوم) به مالکان خودروهای فعال در سکوهای جابجایی مسافر اقدام کند.
وضعیت سهمیه بنزین تاکسیهای اینترنتی چه میشود؟
در مورد تاکسیهای اینترنتی نرخ اول و دوم تغییری نمیکند. همچنان که در بند ششم مصوبه آمده تاکسیهای اینترنتی شناسایی میشوند و بعد از شناسایی به ازای هر لیتر، 2000 تومان اعتبار به آنها داده میشود. در واقع مبلغ 2000 تومان اعتباری که به راننده میدهد، نتیجه 5000 تومان منهای 3000 تومان نرخ سهمیه دوم است و با این هدف به راننده تاکسی اینترنتی داده میشود که کرایه افزایش پیدا نکند.
پیشتر فاطمه مهاجرانی- سخنگوی دولت اعلام کرد که سهیمه تاکسیهای اینترنتی در مصوبه دولت برای سهنرخی شدن بنزین، پیشبینی شده ولی تصمیمگیری برای شیوه اجرایی آن در کارگروهی که مشخص شده، انجام و به مردم اعلام خواهد شد.
امیرمسعود بشری - رئیس امور اطلاعرسانی وزارت نفت - در گفتوگو با یک رسانه خبری درباره روند پرداخت سهمیه اظهار کرد: ابتدا وزارت نفت اطلاعات رانندگان را از سکوهایی مانند اسنپ و تپسی دریافت میکند، سپس این دادهها را راستیآزمایی میکند. همزمان رانندگان نیز باید در سامانه مربوط ثبتنام کنند. پس از پالایش نهایی اسامی، اعتبار سوخت به فهرست تأیید شده تخصیص داده خواهد شد.
البته طبق بند ششم مصوبه، وزارت کشور با همکاری وزارت اطلاعات، نفت و سازمان برنامه مکلف شدهاند تا سه ماه دیگر سامانه اختصاصی پرداخت یارانه نقدی به رانندگان فعال در سکوهای جابه جایی مسافر را راهاندازی کنند که اگر این سامانه اسفندماه آماده شود، رانندگان تاکسیهای اینترنتی باید تا آن زمان مازاد مصرف خود را با بنزین 5000 تومانی تامین کنند.
با اجرای مصوبه جدید دولت، رانندگان فعال در پلتفرمهای تاکسی اینترنتی و سکوهای برخط جابهجایی مسافر مشمول دریافت سهمیه ویژه میشوند و اگر مصرف بنزین آنها از سهمیه استاندارد عبور کرد و به نرخ سوم یعنی 5000 تومان رسید مابه التفاوت قیمت سوخت با نرخ 3000 تومان به صورت یارانه ریالی از طریق سامانهای که دولت باید تا سه ماه آینده راهاندازی کند، به حساب رانندگان واریز شود. کار دیگر سامانه این است که احراز واقعی رانندگان را انجام خواهد داد تا فقط رانندگان فعال و واجد شرایط، مشمول بهرهمندی از این یارانه شوند.
به گزارش ایسنا، دولت مصمم است با اجرای این طرح، ضمن نظمبخشی به مصرف سوخت در کشور و کاهش واردات بنزین، جلوی حجم بالای قاچاق بنزین را بگیرد.به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درآمد افزایش نرخ بنزین به کالابرگ اختصاص خواهد یافت و این تأمین مالی براساس دستوری است که رییسجمهور صراحتاً داده است. پیشتر سخنگوی دولت نیز اعلام کرده بود که دولت درصدد است عایدی ناشی از افزایش نرخ سوم بنزین را صرف موضوعاتی نظیر معیشت و درمان مردم کند. در بحث رانندگان تاکسیهای اینترنتی نیز کارگروهی در این زمینه تشکیل و درباره نحوه اجرایی شدن مصوبه در این کارگروه تصمیمگیری خواهد شد.

