ایران پرسمان - ایسنا /بنابر اعلام ستاد ساماندهی و حمایت از شاغل خانگی وزارت کار، یکی از مشکلات اساسی بانوان در بحث مشاغل خانگی،نبود فضای مناسب برای عرضه مستمر محصولات و محدود بودن بازار فروش است که در این راستا قرار است شبکههای فروش مشترک برای مشاغل خانگی راهاندازی شود.
کارشناسان، گسترش اشتغال پایدار با ایجاد مشاغل خانگی را یکی از راههای رونق اقتصادی میدانند و مشاغل خرد و خانگی را بستر مناسبی برای اشتغالزایی اعضای خانواده به شمار میآورند.
زنان در بخشهای مختلف اقتصاد اعم از صنایع دستی، کشاورزی، فراوری محصول، صنایع غذایی، دامداری و گیاهان دارویی حضور پررنگ و فعالی دارند و فرصتهای کسب و کار بسیاری را از این طریق نصیب خود کردهاند.
بازار ![]()
انجام کسب و کارهای خرد و کوچک خانگی با کمترین هزینه و مواد اولیه در کنار خانواده ضمن ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی برای خانواده در رشد و پویایی اقتصاد و فعالیتهای اجتماعی مؤثر است.در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ زنان در بحث اشتغال خانگی،عدم دسترسی به بازار و مشکل بازاریابی است.
برای زنان کارآفرین مساله فروش و جذب مشتری یکی از مولفههای اصلی موفقیت در کسب و کار است و داشتن مهارت فروش و جذب مشتری میتواند موجب رشد و رونق کسب و کار شود.
از این رو برگزاری کلاسهای آموزشی و دورههای مهارتی میتواند تا حد زیادی این مشکل را برای بانوان و صاحبان مشاغل خانگی برطرف کند. زنان با توانمندسازی میتوانند از مهارتهای فروش، شبکهسازی و بازاریابی دیجیتال برای توسعه کسب و کار خود بهره ببرند.
نبود فضای مناسب برای عرضه محصول و ضعف در بازاریابی، مهمترین مشکل صاحبان مشاغل خانگی
در همین راستا فاطمه سخایی ـ رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار از ایجاد شبکههای فروش مشترک برای مشاغل خانگی خبر داده و گفته یکی از مشکلات اساسی بانوان در بحث مشاغل خانگی، نبود فضای مناسب برای عرضه مستمر محصولات و محدود بودن بازار فروش است. هم اکنون بسیاری از زنان شاغل در این حوزه به صورت فردی و مستقل فعالیت میکنند و این استقلال در فروش، قدرت رقابت و حضور مؤثر آنها را در بازار کاهش میدهد.
یکی از مشکلات بانوان در بحث مشاغل خانگی،نبود فضای مناسب برای عرضه مستمر محصولات و محدود بودن بازار فروش است که در این راستا شبکههای فروش مشترک برای مشاغل خانگی ایجاد خواهد شد.وی در جریان بازدید از نمایشگاه توانمندیهای بانوان در اردبیل اعلام کرد که با همکاری دستگاههای متولی، زمینه ایجاد ساختارهای حمایتی و شبکهای لازم برای پیوند بانوان و تقویت حضور آنها در بازار فراهم خواهد شد.
به گفته سخایی یکی از اولویتهای اصلی و خروجیهای مورد انتظار از برگزاری نمایشگاههای مشاغل خانگی،متحد کردن بانوان فعال در مشاغل خانگی است و اگر در قالب شبکهها، تعاونیها یا استقرار در زنجیره ارزش سازماندهی شوند،میتوانند محصولات خود را با قدرت بیشتری به بازار عرضه کرده و سهم پایدارتری در اقتصاد خانوار و منطقه به دست آورند.
یکی از عمده مشکلاتی که در راستای معیشت و کسب و کارهای خانگی وجود دارد،عدم وجود سکوی فروش مناسب و محلی برای عرضه تولیدات خانگی کارآفرینان است.
کارشناسان بازار کار میگویند یکی از عمده مشکلاتی که در راستای معیشت و کسب و کارهای خانگی وجود دارد،عدم وجود سکوی فروش مناسب و محلی برای عرضه تولیدات خانگی کارآفرینان و ضعف در بازاریابی است که در این زمینه لازم است ظرفیت عرضه مستقیم تولیدات خانگی برای بانوان و زنان کارآفرین فراهم شود.
بازار رقابتی امروز نیازمند استراتژیهای هوشمند و عملی برای جذب مشتری است و برای موفقیت در فروش محصول و باید بازارهای هدف را شناسایی کرد.
حمایت مالی،اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت،برگزاری کلاسهای آموزشی،تبلیغ و بازاریابی و فرهنگسازی از جمله راهکارها برای توسعه کسب و کار خانگی است.
تجربه بسیاری از کشورها نشان میدهد کسب و کارهای خانگی راهکار مناسبی برای کاهش نرخ بیکاری و فراهم آوردن زمینه اشتغال زنان و جوانان به حساب میآید.از این رو در شرایطی که کشور با مشکل بیکاری جوانان آماده به کار و زنان روبهروست و از سوی دیگر اشتغال در بخشهای دولتی و خصوصی با هزینه و سرمایههای نسبتا گزافی همراه است،توسعه مشاغل خانگی فرصت مناسبی برای اجرای سیاستهای اشتغال و کارآفرینی به شمار میآید.
به گزارش ایسنا، شناسایی بازارهای هدف برای فروش محصولات تولیدی و ایجاد شبکههای بازاریابی و فروش با حمایت دستگاههای متولی و برگزاری نمایشگاههای توانمندیهای زنان و غرفههای فروش توسط شهرداریها میتواند ضمن توسعه و رونق مشاغل خانگی،نگرانی کارآفرینان زن و صاحبان مشاغل خانگی نسبت به عدم فروش و عدم دسترسی به بازار را برطرف کند.