ایران پرسمان - تعادل / پس از خروج مدیریت ایرانخودرو از زیر پرچم دولت، انتظار میرفت سایپا نیز در مسیر مشابه خصوصیسازی قرار گیرد.
با وجود انجام اقدامات اولیه و معرفی متقاضیانی چون کرمانموتور و هلدینگ دات وان بابک زنجانی، روند واگذاری سهام مدیریتی سایپا کند شده، هرچند رئیس ایدرو تأکید میکند این فرآیند متوقف نشده و در حال طی مراحل قانونی است. در همین حال، اما رییس سازمان خصوصیسازی درباره واگذاری گروه خودروسازی سایپا عنوان کرده، که برخی داراییها در لیست واگذاری سازمان خصوصیسازی قرار دارند اما مشکالت حقوقی وجود دارد که سازمان در حال رفع آنها است.
بازار ![]()
براساس اظهارات این مقام دولتی، سهام اصلی دولت و سهام تودلی در شرکتهایی مانند سایپا، پس از اخذ مجوزهای الزم و طی فرآیندهای اجرایی، طبق قانون
برنامه هفتم واگذار خواهد شد. پس از واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی، خصوصیسازی دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز وارد فاز اجرایی شد، با این حال، این روند این روزها تقریبا متوقف شده است. هفدهم بهمن سال گذشته، مجمع عمومی ایرانخودرو رای به تغییر مدیریت این شرکت داد تا پس از چند دهه، هیاتمدیره این شرکت از زیر پرچم دولت خارج شود و زیر سایه خصوصیها قرار گیرد.
چرا واگذاری سایپا زمانبر شد؟
پس از واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی عمال با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، انتظار میرفت که سایپا نیز مسیری نسبتا مشابه را طی کند.
اتفاقا اقدامات اولیه برای این واگذاری انجام و حتی متقاضیان خرید سهام مدیریتی سایپا نیز تقریبا مشخص شدند؛ از کرمانموتور گرفته تا هلدینگ دات وان بابک زنجانی. تا چند هفته قبل از شروع جنگ 12 روزه ایران و اسراییل، خبرها حکایت از تداوم روند مقدماتی خصوصیسازی سایپا داشت، برخی منابع، عنوان کردند که در حال حاضر واگذاری مدیریت سایپا به بخش خصوصی به نوعی تعلیق شده و واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی، پیش نمیرود و گویا دولت نیز تمایل قبل را برای به سرانجام رساندن این پروژه ندارد.
البته در باب اینکه چرا واگذاری سهام مدیریتی سایپا به تعویق افتاده، دالیل مختلفی مطرح میشود که به نظر میرسد اصلیترین آنها نا اطمینانی دولت از
سرنوشت خصوصیسازی مدیریت ایرانخودرو است. به هر حال برای قضاوت درباره آینده ایرانخودرو با توجه به اینکه تنها شش ماه از خصوصی شدن این شرکت میگذرد، زود است؛ از همین رو گفته میشود دولت برای واگذاری سهام مدیریتی سایپا-تا حاصل شدن نتایج کلی از ایرانخودرو خصوصی- عجلهای
ندارد. البته این به معنای منتفی شدن واگذاری مدیریت سایپا به بخش خصوصی نیست، بلکه از سرعت کار کاسته شده است.
مساله دیگری که خصوصیسازی مدیریت سایپا را با تردید روبرو کرده، تنش بین ایرانخودرو خصوصی و دولت طی این چند ماه است. ایرانخودرو میگوید به دلیل مدیریت خصوصی حاکم بر این شرکت، اختیار قیمتگذاری باید دست هیاتمدیره باشد، در حالی که دولت همچنان بر تعیین دستوری قیمت اصرار دارد.
حال، زهره عالیپور رئیس سازمان خصوصیسازی بدون اشاره به جزییات و درباره آخرین وضعیت واگذاری سهام مدیریتی سایپا به چند متقاضی دراظهاراتی گفته است: برخی داراییها در فهرست واگذاری سازمان خصوصیسازی قرار دارند اما مشکالت حقوقی دارند که سازمان در حال رفع آنها است. او همچنین بیان کرده، با اخذ مجوزهای الزم از دولت و طی فرآیندهای اجرایی، سهام اصلی دولت و البته سهامهای تودلی در شرکتهایی مانند سایپا طبق قانون برنامه هفتم واگذار خواهد شد. امید است با به سیاستگذاری و ورود بخش خصوصی، دولت صرفا نظارت در این حوزه بپردازد. به زودی هم دستاوردهای بهتری در شرکتهای ایران خودرو و سایپا رخ خواهد داد.
در مجموع، احتمال میرود واگذاری مدیریت سایپا به بخش خصوصی، به این زودیها رخ نخواهد داد، مگر اینکه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مانند سال گذشته در ماجرای ایرانخودرو، مقدمات این واگذاری را فراهم کند و به عبارت بهتر، خصوصیشدن سایپا تبدیل به یک الزام و دستور شود.