سه شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴
اقتصاد روز

نزاع بر سر زنگزور

نزاع بر سر زنگزور
ایران پرسمان - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در دیدار با شرکت‌کنندگان ...
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در دیدار با شرکت‌کنندگان در سومین مجمع جهانی رسانه‌ای شوشا، اظهاراتی در مورد تکمیل بخش آذربایجانی کریدور زنگزور مطرح کرده که نشان از عزم این کشور برای بازگشایی این مسیر با وجود مخالفت ارمنستان و ایران دارد.
او در دفاع از تصمیم خود برای اجرایی کردن کریدور زنگزور که مدعی شد که وضعیت ژئوپلیتیکی در منطقه ما نیز در حال تغییر است و در عین حال سایر مسیرهای ترانزیتی نیز مفیدتر می‌شوند. با نگاهی به همه این پتانسیل‌ها، ما پتانسیل کریدور زنگزور را در مرحله اولیه 15 میلیون تن بار تخمین می‌زنیم. به گزارش خبرگزاری آپا، علی‌اف همچنین اظهار کرد که این اتفاق در مرز ما با ارمنستان و ایران در حال رخ دادن است و در بهار سال آینده، ساخت بخش آذربایجانی این راه‌آهن به پایان خواهد رسید.
در مورد بخش مربوط به خاک ارمنستان باید بگویم که در زمان شوروی این راه‌آهن بخش جدایی‌ناپذیری از راه‌آهن آذربایجان بود و به ساختار راه‌آهن ارمنستان تعلق نداشت زیرا هیچ ارتباطی با شبکه راه‌آهن ارمنستان نداشت. بنابراین با افتتاح کریدور زنگزور در واقع ما یک مسیر دیگر از مسیر شمال – جنوب را باز خواهیم کرد.
او با انتقاد از ایروان گفت که ارمنستان 5 سال است هیچ اقدامی در مورد کریدور زنگزور انجام نداده است و از طرف ارمنستان این موضوع عمداً از دستور کار حذف می‌شود. معلوم می‌شود که شانس ارمنستان برای تبدیل شدن به یک کشور ترانزیتی به صفر می‌رسد. اگر آنها همچنان به مسدود کردن این روند ادامه دهند، فکر می‌کنم نه تنها از نظر حمل‌ونقل بلکه در یک انزوای سیاسی خواهند ماند.
رئیس جمهوری آذربایجان همچنین گفت که وقتی صحبت از حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای می‌شود این موضوع نه تنها به اتصال بخش اصلی آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان مربوط می‌شود بلکه از نظر حمل‌ونقل بین‌المللی نیز منطقی است و کریدور زنگزور بسیاری از کشورها را به هم متصل خواهد کرد. آذربایجان به طور فعال در حمل‌ونقل و لجستیک سرمایه‌گذاری زیادی می‌کند و در سال‌های اخیر، میلیاردها دلار در ایجاد بزرگ‌ترین بندر تجاری بین‌المللی در دریای خزر سرمایه‌گذاری شده و در حال حاضر اقدامات برای حمل‌ونقل 25 میلیون تن بار در حال انجام است.
بازار
مخالفت پاشینیان با باکو
اظهارات جدید علی‌اف در مورد اتمام ساخت بخش آذربایجانی کریدور زنگزور و هرگونه بازگشایی آن در حالی مطرح شده که (هفته گذشته) نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در نشست خبری خود ضمن تایید پیشنهاد آمریکا مبنی بر مدیریت احتمالی کریدور حمل‌ونقلی میان بخش اصلی جمهوری آذربایجان و منطقه نخجوان که از طریق خاک ارمنستان عبور می‌کند به موضوع کریدور زنگزور هم اشاره کرد. پاشینیان صراحتاً اعلام کرد که هیچ مذاکره‌ای در این ‌باره بدون در نظر گرفتن اصول تمامیت ارضی و حاکمیت ارمنستان نمی‌تواند، صورت گیرد و هر موضوعی تنها بر اساس اصول تمامیت ارضی، حاکمیت و صلاحیت قضایی جمهوری ارمنستان بررسی می‌شود. او همچنین یادآور شد که ارمنستان تاکنون پیشنهادهای متعددی از کشورهای دوست دریافت کرده و همچنان نیز این روند ادامه دارد و مردم ارمنستان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به نحوی از این پیشنهادها مطلع می‌شوند.
پیش از این نیز نازلی باغداساریان، دبیر مطبوعاتی نخست‌وزیری ارمنستان اعلام کرده بود که ارمنستان در مورد احتمال واگذاری کنترل قلمرو خود که آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان متصل می‌کند به شخص ثالث بحث نمی‌کند. این مواضع به صورت مشخص واکنش ایروان به پیشنهاد توماس باراک، سفیر آمریکا در ترکیه محسوب می‌شود که میدل ایست‌آی در مورد آن اعلام کرده بود که واشنگتن پیشنهاد داده، کنترل گذرگاه 32 کیلومتری زنگزور را به مدت 100 سال به دست گیرد.


نظرات شما